تاریخ انتشار :شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 81592
زیست آنلاین: سازمان ملل متحد این هفته اعلام كرد بیش از 60 كشور جهان اعلام كرده اند كه تلاش خواهند كرد تا انتشار كربن خالص خود را تا سال 2050 به صفر برسانند. اما این کشورها در سال 2017 ، تنها 11 درصد از انتشار کربن در جهان را به خود اختصاص دادند که مقدار زیادی نیست.
تلاش 60 کشور جهان برای به صفر رساندن انتشار کربن
به گزارش زیست آنلاین، این مقدار کم به دلیل عدم قرار گرفتن سه کشور اول دنیا از لحاظ انتشار کربن در بین این کشور ها است. این سه کشور عبارتند از چین، ایالات متحده آمریکا و هند. در این لیست 60 تایی، انگلیس، فرانسه و آلمان کشورهای هستند که انتشار کربن آن ها قابل توجه است. دیگر کشورهای این لیست کشورهای کوچکی هستند که هنوز ردپای کربن کمی داشته و تاثیرپذیری شدیدی از ویرانی های تغییرات اقلیمی دارند مانند باهاما، مالدیو و جزایر مالدیو.

چگونگی دستیابی به اهداف انتشار خالص صفر مشخص نیست. برخی از کشورها ممکن است در پیشرفت های تکنولوژیکی برای جذب کربن تمرکز کنند که به آنها امکان ادامه حفاری برای نفت و گاز را می دهد و برخی دیگر می توانند با خرید اعتبار برای پروژه های سبز مانند برنامه های درختکاری، تولید گازهای گلخانه ای خود را جبران کنند. 
انگلیس جزو معدود کشورهایی است که هدف انتشار خالص صفر را بصورت قانون مدون کرده است. شیلی در حال تدوین قانونی است که هدف انتشار صفر خالص را الزامی کند. فنلاند اعلام کرده است که تا سال 2035 به هدف خنثی سازی کربن خواهد رسید در حالی که نروژ تا سال 2030 به این مهم دست خواهد یافت.
سازمان ملل اعلامیه خود را منتشر کرد اما معیار هایی که باعث می شود کشور ها در لیست اقدام کننده گان قرار بگیرند مبهم است. کشورها یا می توانند برنامه ای برای دستیابی به انتشار خالص صفر دی اکسید کربن تا سال 2050 داشته باشند یا آن را به عنوان یک هدف ملی بلند مدت در نظر بگیرند. دیگر کشورها می توانند به سادگی با صحبت کردن در مورد استراتژی بلند مدت برای آب و هوا مطابق با توافق نامه پاریس، که توافق جهانی در سال 2015 برای جلوگیری از تأثیرات بد تغییرات اقلیمی است، در لیست قرار بگیرند.
تلاش های برخی دولت های ایالتی و محلی در لیست اعلام شده قرار نگرفته است. استرالیا هدف انتشار خالص صفر را نپذیرفته است، اما چهار ایالت این کشور این هدف را در برنامه خود دارند. در آمریکا، نیویورک و کالیفرنیا در حال رقابت برای دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2050 هستند.
کالیفرنیا که بر اساس تحلیل Climate Action Tracker که وظیفه ارزیابی اقدامات انجام شده در راستای اهداف اقلیمی را دارد، در سال گذشته بازده اقتصادی بیشتر از انگلیس داشت، یک درصد از تولید گازهای گلخانه ای در سال 207 را به خود اختصاص داد.

منبع: The New York Times
 

https://zistonline.com/vdcewn8v.jh8zoi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما