تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 81588
پس از وقوع اعتراضات گسترده جهانی در خصوص تغییرات اقلیمی، نشست اقلیمی سازمان ملل متحد با حضور بیش از 60 شرکت به پایان رسید و نتیجه آن شامل پیامدهای مثبت و منفی است.
نتیجه اعتراضات مردمی در خصوص تغییرات اقلیمی
به گزارش زیست آنلاین، نشست اقلیمی سازمان ملل متحد در بحبوحه تقدیر محتاطانه از دستاوردهای آن و محکومیت تلخ ناکامی‌ ها در این زمینه به پایان رسید.

به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی. نیوز، جنبه مثبت این نشست این بود که بیش از ۶۰ کشور اعلام کردند که در حال فعالیت و یا برنامه‌ ریزی برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ ای هستند. همچنین تعداد مشابهی کشور اعلام کردند که اهداف خود را برای مقابله با تغییر اوضاع اقلیمی جهان تا سال آینده قطعا تقویت خواهند کرد. 

در جنبه منفی این نشست، «گرتا تونبرگ» نوجوان سوئدی که برای مبارزه با تغییرات اقلیمی فعالیت می‌کند در سخنانی پرحرارت در برابر رهبران جهان در سازمان ملل، آن‌ها را به دلیل ناکامی در مبارزه با تغییرات اقلیمی زمین که آینده جوانان را تهدید می‌کند، به باد انتقاد گرفت.

به عنوان مثال منتقدان وعده آلمان را برای تحقق اهداف این کشور در کاهش انتشار کربن که قبلا وعده داده بود، کاملا نامناسب توصیف کردند. 

محققان نیز روز سه‌شنبه نسبت به تغییرات هشدار دهنده در جهان از جمله ذوب شدن یخ‌ها و افزایش سطح آب دریاها فراتر از سطحی که در پیش‌ بینی‌ های قبلی مشخص شده بود، هشدار دادند.

بنابراین می‌ توان اجلاس اقلیمی سازمان ملل را به فنجانی نیمه پر یا فنجانی توصیف کرد که سه چهارم آن خالی است.

در این اجلاس گفته شد که علائم کاملاً واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم با تهدید یک اقلیم بیش از حد روبرو هستند.

هند، چین و اتحادیه اروپا اعلام می‌کنند که آن‌ها در سال ۲۰۲۰ برنامه‌های شدیدتری را برای مهار کربن ارائه خواهند داد.

بنادر، سواحل و خطوط حمل و نقل اصلی نیز متعهد می‌شوند که تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن ناشی از کشتیرانی را به صفر برسانند.

فنلاند در نظر دارد اولین کشور صنعتی شود که کربن بیشتری را نسبت به آنچه منتشر می‌کند، جذب کند.

پاکستان که در پنج سال گذشته یک میلیارد اصله درخت کاشته است، متعهد شد که در پنج سال آینده ۱۰ میلیارد درخت اضافه کند.

یونان هم اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۱ استفاده از پلاستیک‌های یک بار مصرف را ممنوع خواهد کرد و استفاده از زغال سنگ را تا سال ۲۰۲۸ متوقف می‌سازد.

منتقدین از این تلاش‌ها استقبال کردند اما گفتند که تعهدات کشورهای بزرگ، اصلا به تلاشی که برای تثبیت اقلیم لازم است، نزدیک نیست.

واکنش رهبران جهان نسبت به گرتا چگونه بود؟ به نظر می‌ رسد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا این دختر ۱۶ ساله را مسخره کرد؛ وی ویدیویی از گرتا که نسبت به تاثیر تغییر اوضاع اقلیمی جهان هشدار می‌داد را در صفحه توییتر خود منتشر کرد و در اظهار نظر زیر این ویدیو نوشت «وی شبیه یک دختر جوان بسیار خوشحال است که در انتظار آینده‌ ای روشن و شگفت‌ انگیز است».

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه از رویکرد «افراطی» تانبرگ انتقاد کرد و گفت خشمی که متوجه دولت وی شده، اشتباه است.

فرانسه به همراه آلمان، جزء پنج کشوری بودند که در سخنان شکواییه روز دوشنبه تونبرگ در سازمان ملل به آن‌ها اشاره شده بود.

وی به شبکه خبری «یورپ »۱ گفت: همه اقداماتی که جوانان ما برای مقابله با گرمایش زمین انجام می‌دهند، مفید است و برای این کار خیلی جوان هم نیستند.

ماکرون ادامه داد: اما اکنون آن‌ها باید محور توجه خود را بر کشورهایی قرار دهند که کارهای زیادی باید برای مقابله با گرمایش زمین انجام دهند. کشورهایی که سعی می‌کنند وارد مسیر تغییر شوند اما فکر نمی‌کنم که دولت فرانسه یا آلمان از دولت‌هایی باشند که امروز وارد این مسیر می‌شوند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز تصویری از صحبت‌های خود را با این فعال جوان منتشر کرد. با این وجود برخی افراد با شکایت از این که آلمان با سرعت کافی به حذف زغال سنگ اقدام نکرده است، از مرکل انتقاد کردند.

هارجیت سینگ از موسسه خیریه ActionAid ، گفت: "این اجلاس قرار بود نقطه عطفی باشد. اما شاهد عدم تعهد بزرگترین و ثروتمند ترین کشورهای آلاینده هستیم که برای حل یک بحران زندگی یا مرگ اقدامات جزئی و ناچیزی اتخاذ کرده‌اند.

«کیت هامپتون» از بنیاد صندوق سرمایه‌ گذاری کودکان، سؤال کرد: اگر نمی‌ توانیم راه‌ حل‌ های زیادی را که اکنون در اختیار ما قرار دارد بطور گسترده تسریع کنیم ... پس واقعاً چه کاری انجام می‌دهیم؟

«جنیفر مورگان» رئیس سازمان زیست محیطی غیر دولتی به نام صلح سبز نیز گفت که در بیشتر موارد، سران جهان آنچه را که لازم بود امروز در نیویورک انجام شود،  بیان نکردند.

اکنون محور توجه بر «موناکو» تغییر خواهد کرد؛ در این کشور محققان پانل بین دولتی در زمینه تغییرات آب و هوایی هشدار می‌دهند که گرمایش جهانی یک وضعیت اضطراری در مورد اقیانوس ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا، محققان در این نشست مشغول نهایی کردن گزارشی درباره وضعیت اقیانوس‌های جهان هستند. این گزارش واضح‌ترین تصویر تا به امروز را درباره چگونگی تاثیر شدید افزایش دما بر اقیانوس‌ ها و بخش‌ های یخ زده آن به دست می‌دهد.

این گزارش که امروز چهارشنبه منتشر می‌شود، نشان خواهد داد که اقیانوس‌ ها چه نقش مثبتی در کمک به ما و متعادل نگه داشتن دمای زمین بازی کرده‌ اند. این گزارش اخطار خواهد داد که گرمایش در حال تبدیل دریاها به یک تهدید بالقوه عظیم برای انسان است.

https://zistonline.com/vdcjoieo.uqevozsffu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما