تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : 81581
زیست آنلاین: معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کشور ما هزاران غار وجود دارد. وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست این است که ظرفیت این غارها را در نظر بگیرد و برای حفاظت از آن ها قانون تدوین کند.
لزوم تدوین قانون برای حفاظت از غارها
به گزارش زیست آنلاین، کیومرث کلانتری در کارگروه آموزشی محیط زیست غار که به مناسبت روز غار پاک برگزار شده است، اظهار کرد: هزاران غار در کشور داریم که جزو سرمایه‌ های ملی - طبیعی محسوب می‌شوند. غارها در گذشته محلی امن و مناسب برای زندگی انسان بوده اند اما متاسفانه  در حال حاضر به دست افرادی ناآگاه افتاده‌ اند و نظارتی هم روی عملکرد آن‌ ها نمی‌شود.ما قطعا برای حفاظت از غارها نیازمند تدوین قانون هستیم.

همچنین راشین گوهرشاهی دبیر کارگروه غارشناسی کشور با اشاره به اهمیت غارها از لحاظ زیستگاهی، زمین‌ شناسی، منابع آب، گردشگری و ورزشی گفت: روز غار پاک بهانه‌ ای برای توجه به این موضوع است که غارها به عنوان زیستگاه منحصر به فرد گونه‌ هایی چون خفاش، نیازمند حفاظت هستند، بهره‌ برداری پایدار از غارها مستلزم شناخت و مطالعه ارزش‌ های آن‌ ها است.

مدیر عامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان نیزدر ایران کارگروه گفت: برنامه حفاظتی جامعی در کشور برای غارها نداریم اما انجمن به واسطه نمایندگی‌ های استانی خود و ارتباطی که با ادارات محیط زیست استان‌ ها دارد، یک سری راهکارها و راهنمایی‌ های مناسب را با هدف حفاظت از غارها انجام می‌دهد تا آسیب کمتری به این اکوسیستم ارزشمند وارد شود.

احتشام مصدق با اشاره به اینکه آمارها در خصوص تعداد غارها در کشور متفاوت است، افزود: گفته می شود دو هزار و ۲۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ غار در کشور وجود دارد اما هنوز آمار مستندی موجود نیست و متاسفانه فهرست جامعی از تعداد غارها در کشور تهیه نشده است.

https://zistonline.com/vdccspq4.2bqs48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما