تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 81377
رئیس اداره محیط زیست دماوند تاکید کرد: معادن سنگ لاشه که بخش عمده آن در منطقه شکار ممنوع کوه سفید قرار دارد و وسعت بسیاری را در برگرفته برای زیستگاه‌های طبیعی و محیط زیست شهرستان یک معضل و نیازمند بررسی است.
آسیب معادن سنگ به حیات وحش دماوند
به گزارش زیست آنلاین، محمد فریدی روز یکشنبه با اشاره به اینکه مناطق زیست محیطی از پنج منطقه پارک های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و منطقه شکار ممنوع تشکیل می شود، اظهار داشت: شهرستان دماوند دارای چند اثر طبیعی شامل غار رودافشان، دریاچه ها تار و هویر و یک منطقه شکار ممنوع کوه سفید به مساحت ۱۱۱ هزار هکتار است که در جنوب شهرستان واقع شده و طبق سرشماری سال گذشته ۲ هزار راس قوچ، میش، کل و بز در آن هستند.

وی ادامه داد: شهرستان دماوند به دلیل داشتن آثار طبیعی و شکار ممنوع از گونه های مختلف حیوانی همچون قوچ، میش، کل، بز، سیاه گوش، گرگ، روباه، کفتار، جوجه تیغی، انواع پرندگان شکاری، انواع مارها و ... برخوردار است.

فریدی گفت: حتی در محدوده شمال شهرستان خرس وجود دارد و همچنین احتمال می‌دهیم با توجه به شواهد هشت قلاده پلنگ نیز وجود داشته باشد.

این مقام مسئول در خصوص معضلات معادن برای محیط زیست شهرستان خاطرنشان کرد: دماوند از اقلیم خاص «اکوتون» (بوم مرز) برخوردار است چرا که در شمال به مناطق کوهستانی و در جنوب به مناطق کویری و بیابانی منتهی می‌شود و بخش عمده آن بکر و محافظت شده است ولی متاسفانه در این منطقه واگذاری معادن بسیاری صورت گرفته که البته معادن ارزشمند و استراتژیکی نیستند.

فریدی در خصوص درصد آلایندگی‌های زیست محیطی آنها گفت: معادن سنگ لاشه در این منطقه تهدیدی جدی برای محیط زیست شهرستان است چراکه عامل تخریب زیستگاه طبیعی و این درحالی است که وجود این معادن دردی را برای شهرستان دوا نمی‌کند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند با بیان اینکه در منطقه کوه سفید شهرستان بیش از ۴۰ معدن فعال و نیمه فعال وجود دارد، تصریح کرد: این معادن با ایجاد بیش از پنج کیلومتر جاده‌سازی و تردد خودروهای سنگین برای حمل بار، قطعا به حیات وحش منطقه آسیب می‌زند.

وی تصریح کرد: گرچه طبق قانون جدید، محیط زیست واگذاری معادن را در استان تهران ممنوع اعلام کرده ولی آنچه اهمیت دارد بازبینی و بازنگری معادنی است که در گذشته ایجاد شده؛ مناطق حفاظت شده همچون منطقه کوه سفید دماوند از شـریان‌های حیاتی اکوسیسـتم کشور و جزو سرمایه های زیست محیطی شهرستان به شمار می رود که باید حفظ شود.

محیط زیست در معرض تهدید ساخت و سازهای غیرمجاز فریدی در ادامه با اشاره به شرایط کنونی شهرستان از نظر افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز و تخریب محیط زیست اظهارداشت: دماوند به دلیل شریط آب و هوایی و نزدیکی به پایتخت طی سال های اخیر همواره مورد تهدید ساخت و سازهای غیرمجاز قرار داشته به گونه‌ای که امروز ویلاسازی‌ها بلای جان این شهرستان شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از باغات و اراضی کشاورزی منطقه در حال تخریب است گفت:‌ افزایش ساخت و سازها در حریم رودخانه ها عامل جدی و تهدید کننده در آلوده کردن آب رودخانه ها به ویژه رودخانه تار و آه شهرستان که آب آن به سد ماملو می ریزد به شمار می رود و آب شرب مردم تهران را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مقام مسئول گفت: قطعا در هر ساخت و ساز غیرمجاز یک چاه غیرمجاز نیز وجود دارد که همین امر موجب کاهش آب‌های زیرزمینی شده و امروز متاسفانه دشت آبسرد شرایط خوبی را در حوزه ذخیره آب ندارد.

به گفته وی دماوند از حالت تعادل زیست محیطی خارج شده است.

 اپلیکیشن تحویل پسماند راه می‌افتد    این مقام مسئول در ادامه با اشاره به مرکز دفن زباله های شهرستان نیز گفت: هم اکنون مرکز پسماند شرق استان تهران با مشارکت شهرستان های دماوند و پردیس در منطقه گندک فعال است و دفن و تفکیک زباله ها و جمع آوری شیرابه ها به صورت مطلوب انجام می‌شود که البته نیازمند توسعه نیز هست.

وی ادامه داد: به منظور فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدا به‌ویژه زباله های خشک در نظر داریم اپلیکیشن (نرم افزار) تحویل پسماند بازیافتی را توسط شهرداری و شرکت پسماند شهرستان با نظارت محیط زیست دماوند در منطقه راه اندازی کنیم تا شهروندان توسط آن پسماند های خشک را به ماموران مربوطه تحویل دهند و حتی مبلغی نسبت به وزن زباله دریافت کنند.

فریدی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد از ابتدای سال جاری تاکنون نیز گفت: در این مدت ۶ پرونده صید و شکار تشکیل و مقداری فشنگ و گلوله جنگی غیرمجاز و دیگر ادوات شکار همچون قلاب، تور ماهیگیری و ... ضبط و اکنون شکارچیان غیرمجاز تحویل مقامات قضایی شده اند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در ادامه با اشاره به اینکه این نهاد به صورت میانگین در ماه بیش از ۴۰ مورد پایش از واحدهای صنعتی با هدف نظارت محیط زیستی انجام می دهد، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و برای تقویت بخش اشتغال و تولید، هدف ما پلمب واحد های صنعتی متخلف نیست بلکه به دنبال اصلاح هستیم و در صورت بحرانی بودن، پلمب انجام می‌شود.

وی همچنین در خصوص حضور گردشگران در مناطق مختلف تفریحی شهرستان و تبعات محیط زیستی آن نیز گفت: ما مخالف حضور گردشگران در شهرستان نیستیم ولی حفظ ضوابط بسیار مهم است تا شاهد آتش گرفتن مراتع، آلودگی محیط زیست، تخریب و نابودی گونه های گیاهی و جانوری و ... نباشیم.

به گزارش ایرنا، فریدی در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت دامی شهرستان به ویژه در فصل تابستان با توجه به ایل‌راه بودن منطقه بیش از ظرفیت مراتع منطقه است، گفت: هم اکنون در این زمینه با معضلاتی مواجه هستیم چراکه مراتع ما جوابگوی این میزان دام مقیم و مهمان نیست و قطعا زمینه تخریب مراتع را نیز به همراه دارد.

https://zistonline.com/vdcfemdc.w6dyeagiiw.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما