تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 81365
در نشست تجلیل از جنگلبانان کردستان مطرح شد؛

با دلارهای خود حریق عمدی در کردستان ایجاد می‌کنند

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کردستان گفته، بخشی از آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان کردستان بخاطر خطای عمدی و سهوی انسانی و برخی ناشی از شیطنت و رذالت است.
با دلارهای خود حریق عمدی در کردستان ایجاد می‌کنند
به گزارش زیست آنلاین، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کردستان در نشست تجلیل از جنگلبانان استان گفت: برخی از حریق های استان عمدی و در راستای اهداف دشمنانی است که با دلارهای خود می‌خواهند تا از هر فرصت و روزنه ای برای ناامن نشان دادن کشورمان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه رذالت و شیطنت این افراد برای این است که حاکمیت را در بحران ناکارآمد جلوه دهند، افزود: انتظار داریم تا مردم و مدیران اجرایی با حساسیت و مسئولیت بیشتری در این حوزه وارد شوند و متخلفان را شناسایی و به مراجع ذیصلاح معرفی کنند.

رضایی به دستور اخیر استاندار کردستان برای ورود فعالانه همه مدیران اجرایی در بحث اطفای آتش سوزی اشاره کرد و گفت: با مشارکت و عملکرد مطلوب مردم، سمن ها و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان، تاکنون شاهد بحرانی در این زمینه نبوده ایم.

سعدی نقشبندی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در نشست تجلیل از جنگلبانان استان، اظهار کرد: بدون مشارکت آحاد مردم و مسئولان نمی‌توانیم در بحث نگهداری و حفاظت از عرصه‌ها کاری پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه همه مدیران استان می‌توانند همیار طبیعت شوند، تصریح کرد: یکی از رسالت‌های اصلی ما فرهنگ سازی برای حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، با تاکید بر اینکه برای افزایش کارایی در مقابله با آتش سوزی باید از بعد تجهیزات و امکانات تقویت شویم، بیان کرد: منابع طبیعی بستر حیات و توسعه پایدار است که باید برای آیندگان حفظ شود.

نقشبندی به اقدام برخی باغداران و کشاورزان در آتش زدن بقایای گیاهی و علف‌های هرز اشاره کرد و افزود: 40 درصد آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی مربوط به آتش زدن بقایای گیاهی است و با وجود اینکه براساس قانون این افراد متخلف هستند اما در بیشتر موارد گروه‌های یگان حفاظت برای اطفای حریق در باغات و مزارع وارد عمل شده اند.

وی به بارش یک هزار و 500 میلی متری باران در مریوان طی اوایل امسال اشاره کرد و افزود: با وجودی که باران‌هایی با حجم کمتر از این در برخی مناطق کشور منجر به بروز سیلاب شد اما فعالیت‌های آبخیزداری و وجود جنگل در مریوان مانع از بروز حادثه و حتی روانآب‌های شدید شد.

در ادامه محمد رضایی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کردستان، عنوان کرد: بخشی از آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان کردستان بخاطر خطای عمدی و سهوی انسانی و برخی ناشی از شیطنت و رذالت است.

در ادامه محمد فلاحی، سرپرست مدیریت بحران استانداری کردستان، گفت: دیدگاه حاکم در استان متکی بر حفاظت و حراست جدی از عرصه ها و منابع طبیعی است. ستاد مدیریت بحران استان بعد از سال‌ها، موفق شد ۵ درصد اعتبار از محل تملک دارایی های سرمایه ای استان را برای حوزه پیشگیری از آتش سوزی اختصاص دهد.

سرپرست مدیریت بحران استانداری کردستان، با بیان اینکه با وجود افزایش آتش سوزی ها دامنه خسارتی نسبت به پارسال کاهش یافته است، عنوان کرد: باید همه جوامع محلی، تشکل ها و گروه‌های موثر در این زمینه آموزش ببیند که امسال همه دهیاران آموزش های لازم را فراگرفته اند.

 در ادامه ابراهیم شریف پور، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان، با بیان اینکه کردستان بیشترین مساحت جنگل های بکر را در کشور دارد، گفت: یک هزار و 211 دهیار به صورت شبانه روزی آماده کمک به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی هستند.

وی افزود: تعداد 10 دستگاه دمنده امسال در اختیار دهیاران استان قرار گرفت و 17 پایگاه آتش نشانی روستایی هم آماده کمک به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در زمان آتش سوزی در  عرصه های طبیعی و جنگل ها هستند.

شهرام ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز بیان کرد: کسانی که از روی عمد اقدام به آتش زدن عرصه های طبیعی و جنگل ها در مناطق استان کردستان کنند، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: از مردم و گشت های منابع طبیعی در خواست داریم تا افرادی را که از روی عمد به عرصه‌ها و منابع طبیعی استان صدمه می‌زنند، شناسایی کرده و با معرفی آنان به منابع طبیعی، زمینه برخورد قضایی با متخلفان را فراهم کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، با بیان اینکه جنگل بانان میراث طبیعی را به خوبی و با استفاده از کمترین امکانات درستی حفاظت و حراست می کنند، افزود: تمامی دهیاری‌های استان موظف هستند تا در  مقابله و پیشگیری از وقوع حریق، نیروهای منابع طبیعی را همراهی کنند.

مللکی با تقدیر از سرعت عمل نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی در اطفای آتش سوزی ها، گفت: از ظرفیت ارتش، سپاه، بسیج، شهرداری ها، سمن ها و جوامع محلی در آتش سوزی های اخیر در مریوان و سنندج استفاده شد.

وی خواستار پیگیری برای اختصاص یک دستگاه چرخبال به استان با توجه به جغرافیای سخت آن شد و عنوان کرد: بسیاری از مناطق مرتعی و جنگلی استان سخت گذر است و برای هلی برد نیرو در مناطق مرتفع و نیز آبپاشی مناطقی که حریق در آن اتفاق افتاده، استفاده از چرخبال ضروری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، ذکر کرد: در حال حاضر نیرویی که باید تمام انرژی خود را صرف اطفای حریق کند، این نیرو را صرف بالا رفتن از مناطق سخت گذر می کند و این خستگی در اطفای آتش سوزی خلل ایجاد می‌کند.

ملکی با تاکید بر اینکه جنگل انفال است و به دولت تعلق ندارد، افزود: همه مردم در این نعمت سهم دارند و باید از این ثروت خدادادی و بستر حیات و توسعه به خوبی حراست شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، به اختصاص 400 میلیون دلار اعتبار از صندوق ذخیره ارزی به منابع طبیعی در سال گذشته به دستور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: این مساله نشان می دهد که منابع طبیعی در کشورمان اهمیت بالایی دارد.

به گزارش ایسنا، ملکی از اختصاص 5 درصد اعتبارات قانونی فرمانداری ها به حوزه پیشگیری و مقابله با آتش سوزی خبر داد و یادآور شد: ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها پیگیر اختصاص این مبلغ باشند و تجهیزات و امکانات لازم را از این طریق تهیه کنند.

https://zistonline.com/vdccp1q4.2bqse8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما