تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : 81356
امسال یک هزار و ۴۳۲ هکتار از عرصه های طبیعی کردستان طعمه آتش شده که این میزان در مقایسه با کل آتش سوزی‌های پارسال ۲ برابر شده است.
افزایش ۲ برابری آتش سوزی در عرصه های طبیعی کردستان
به گزارش زیست آنلاین، سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی کردستان  روز سه شنبه  اظهار داشت: از دهه سوم خرداد تا دیروز، ۱۴۶ فقره آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان روی داده که از لحاظ تعداد و وسعت نسبت به مجموع کل آتش‌سوزی های سال گذشته ۲ برابر افزایش نشان می دهد.

وی افزود: از این میزان ۶۶.۶ هکتار آتش سوزی در جنگل های طبیعی، یک هزار و ۲۸۶.۵ هکتار در مراتع و ۷۹.۰۵ هکتار در سطح مراتع مشجر بوده است.

نقشبندی به بارش‌های کم سابقه امسال با بیش از ۶۳۳ میلی متر بطور میانگین در استان اشاره و آن را عاملی برای افزایش پوشش گیاهی مراتع اعلام کرد و گفت: بارندگی های مناسب باعث شد تا پوشش گیاهی در مراتع درجه سه و چهار هم بسیار مطلوب باشد.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد آتش سوزی ها به علت آتش زدن پسماند مزارع است که به مراتع و جنگل ها سرایت پیدا می کند، یادآور شد: بهره برداران بخش کشاورزی باید در حفاظت از عرصه های طبیعی متعهد باشند و از اتش زدن پس چرای مزارع خود در حریم ع رصه ه ا و جنگل خ ود داری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان با اشاره به وقوع ۸۸ مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان در سال گذشته تاکید کرد: از این تعداد ۴۸ فقره در جنگل ها و ۳۴ فقره در مراتع روی داد و ۷۹۸ هکتار از عرصه های طبیعی در آتش سوخت.

وی افزود: به منظور مشارکت جوامع محلی و بهره برداران منابع طبیعی در پیشگیری، کنترل و مقابله با آتش سوری، ۸۶ گروه واکنش سریع با مدیریت دهیاران در مناطق مختلف این استان تشکیل شده است.

نقشبندی به تهیه طرح جامع استانی پیشگیری و اطفای حریق استان برای اولین بار در کشور هم اشاره کرد و گفت: در این طرح زمان ها، مکان ها و ساعات بحرانی شناسایی شده و ارتباط نوع آتش سوزی با مکان و پوشش گیاهی نیز تبیین شده است.

وی اظهار داشت: در ماه خرداد و فصل تابستان شاهد بیشترین میزان آتش سوزی ها هستیم که بیشترین علت آنها خطای انسانی است لذا انتظار داریم مردم در زمان حضور در طبیعت از روشن کردن آتش خودداری کرد ه و در غیر این صورت حتما از خاموش بدون آن قبل از ترک محل اطمینان حاصل کنند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

https://zistonline.com/vdcce1q4.2bqsp8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما