تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : 81346
مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از پیشنهاد رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در خصوص برگزاری تور بازدید میدانی از مناطق تحت تاثیر فرونشست زمین در تهران با هدف کاهش خطرپذیری این پدیده در پایتخت، استقبال کرد.
فرونشست به مرکز مطالعات شهر تهران رسید
به گزارش زیست آنلاین و به نقل از سازمان نقشه‌برداری کشور، پس از برگزاری جلسه مشترک دو کمیسیون «شهرسازی و معماری» و «عمران و حمل و نقل» شورای شهر تهران که به درخواست سازمان نقشه‌برداری کشور و به منظور بررسی موضوع فرونشست در پایتخت برگزار شد، مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، طی نامه‌ای به معاونان شهردار تهران، روسای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، اعلام کرد که این سازمان آماده برگزاری بازدید مشترک میدانی از مناطق تحت تاثیر فرونشست در تهران و آشنایی با ابزارها و روش‌های علمی اندازه‌گیری این پدیده است.

این بازدید با هدف مشاهده پدیده فرونشست و آشنایی با تهدیدات این پدیده توسط معاونان شهردار و دیگر مسئولان مربوطه و مرتفع شدن ابهامات احتمالی آنها در این زمینه برگزار می‌شود که این موضوع مورد استقبال مخاطبین این نامه قرار گرفت.
در این راستا؛ محمد حسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، طی نامه‌ای در پاسخ به مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، ضمن تقدیر از توجه و پیگیری انجام گرفته از سوی این سازمان، برگزاری بازدید مشترک میدانی محدوده فرونشست‌های تهران را مفید تلقی کرد.

وی در این نامه، موضوع فرونشست و اثر آن بر کاهش تاب‌آوری زیرساخت‌های شهری در برابر مخاطرات زمین از جمله زمین لرزه را مهم برشمرد ولی بررسی مباحث مطرح شده فرونشست شهر تهران در سالهای اخیر با نگاه عامل خطرپذیری ناشی از رخداد این پدیده را کمتر دانست.

پروژه مورد اشاره مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از مردادماه سال ۱۳۹۵ به صورت مشترک با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آغاز شده که در مرحله نهایی‌سازی است.
اکنون این طرح چندین خروجی داشته که در این نامه به سه مورد اشاره شده است که دستورالعمل کاهش آسیب‌پذیری سازه‌ها و شریان‌های حیاتی در مواجهه با پدیده فرونشست، برنامه عملیاتی پیشگیری و کاهش خطر فرونشست شهر تهران و پیش نویس لوایح قانونی مورد نیاز برای ارائه به شورای اسلامی شهر تهران و هیئت دولت از اهم ماحصل این طرح است.

به گزارش ایرنا، همچنین بررسی تغییرات هندسی سرزمینی از جمله پایش تغییرات پوسته زمین، اندازه‌گیری تغییرات ارتفاعی و میزان فرونشست سالانه تمامی مناطق کشور با روش‌های علمی از جمله وظایف مهم سازمان نقشه‌برداری کشور است. تاکنون این سازمان برای آگاهی‌بخشی نسبت به این موضوع مهم، مکاتبات و جلسات بسیاری با مقامات و مسئولان تصمیم‎گیر و تصمیم‌ساز داشته و خواهد داشت.

 
 
 

https://zistonline.com/vdcb0fbw.rhb8apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما