تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : 81309
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: ۱۶ ایستگاه پایش کیفی هوا خریداری شده که با نصب آن‌ها در استان‌های مختلف کشور، تعداد این ایستگاه‌ها از ۱۹۹ ایستگاه کنونی به ۲۱۵ ایستگاه افزایش می‌یابد.
ایستگاه‌های پایش کیفی هوا افزایش می‌یابد
به گزارش زیست آنلاین، شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: پایش آلایندگی‌های هوا یکی از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است. از این رو در صدد افزایش تعداد ایستگاه‌های پایش در سراسر کشور هستیم تا به این وسیله بتوانیم آلاینده‌ها را با اولویت ذرات معلق با قطر کمتر از دو میکرون و ۱۰ میکرون دقیق‌تر و منسجم‌تر اندازه‌گیری کنیم.

وی اظهار داشت: بر این اساس ۱۶ ایستگاه از محل اعتبارات سال ۹۷ به مبلغ بیش از ۱۲ میلیارد تومان طی سه مرحله مناقصه خریداری کردیم که در مناطق متاثر از گرد و غبار نصب خواهند شد.

وی با بیان اینکه این ایستگاه‌ها در ۱۲ استان نصب خواهند شد، گفت: این ایستگاه‌ها در استان بوشهر شهرستان تنگستان، خراسان شمالی شهرستان جاجرم، خراسان جنوبی شهرستان‌های نهبندان و سرایان، سیستان و بلوچستان شهرستان‌های ایرانشهر و هامون ( شهر علی اکبر) ، سمنان شهرستان شاهرود، فارس شهرستان لامرد، قزوین شهرستان آبیک، قم شهرستان قم ( شرق قم)، کرمان شهرستان ریگان و سیرجان، گیلان شهرستان رودبار ( منطقه سیاه پوش) ، گلستان شهرستان گنبد کاووس و هرمزگان شهرستان‌های جاسک و خمیر نصب خواهند شد.

انصاری با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها این ایستگاه‌ها در دو شهرستان نصب می‌شوند، افزود: اکنون در مرحله تحویل ایستگاه‌ها به استان‌ها هستیم، استان‌ها نیز زیر ساخت‌ها را آماده کرده‌اند و به زودی کار نصب را آغاز می‌کنند.

وی اظهار داشت: البته با توجه به وسعت کشور و شرایط گرد و غبار خیزی نقاط مختلف، قطعا این تعداد ایستگاه کافی نیست اما با توجه به محدودیت اعتبارات، اولویت ما در زمینه پایش نگهداری و راهبری همین تعداد ایستگاه است. البته هزینه نگهداری هم بالا است و برای اینکه یک دستگاه مرتب کار کند و مداوم در مدار باشد سالانه به بیش از ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، از این رو فعلا اولویت ما خرید دستگاه نیست.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بنابراین برای جبران کمبود این ایستگاه‌ها در برخی نقاط کشور، خوشحال می‌شویم که بتوانیم از ظرفیت سایر نهادها مانند شهرداری‌ها در استان‌های مختلف استفاده کنیم.

وی با تاکید مجدد بر اینکه اولویت ما نگهداری و راهبری ایستگاه‌های موجود است، گفت: اکنون برنامه ارتقای سامانه پایش کیفی هوا در سازمان حفاظت محیط‌زیست راه اندازی شده که برنامه ارتقای این سامانه را در برنامه داریم، اکنون از ۱۹۹ ایستگاه پایش کیفی هوا حدود ۱۴۰ ایستگاه به این سامانه ملحق شده‌اند که در نظر داریم سایر ایستگاه‌ها را نیز به این سامانه متصل کنیم تا اطلاعات این ایستگاه‌ها به صورت برخط به این سامانه منتقل شود.

به گزارش ایرنا،انصاری اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا اطلاعات این سامانه به صورت برخط ( آنلاین ) در قالب طرح ارتقاء هم در اختیار شهروندانی قرار گیرد که این ایستگاه‌ها در محل زندگی آن‌ها نصب شده و هم برای سازمان‌هایی مانند هواشناسی برای پیش آگاهی گرد و غبار و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای اقدامات مراقبتی قابل دسترسی باشد که این شرایط را فراهم کرده‌ایم. همچنین دسترسی به این اطلاعات برای کارشناسان و متخصصان دانشگاهی و برای انجام کارهای پژوهشی هیچ محدودیتی ندارد و می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

انواع پایش محیط زیست کدامند

https://zistonline.com/vdcaoena.49n6w15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما