تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 81230
معاون دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این سازمان برای احیا و بازسازی عرصه‌های تخریب شده از مشارکت فعالان معدنی و علاقه‌مندان به منابع طبیعی و محیط زیست بهره برده و برنامه‌ریزی قابل توجهی را برای جلب مشارکت در این راستا انجام داده است.
مشارکت معدن‌کاران در احیا و بازسازی عرصه‌های تخریب شده منابع طبیعی
به گزارش زیست آنلاین، علی خادم آستانه، معاون دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از احیای عرصه‌های تخریب شده ناشی از فعالیت‌های معدنی با مشارکت معدن‌کاران خبر داد.

به گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، وی اظهار داشت: تاکنون مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های تخریب شده معدن با مشارکت فعالان معدنی و قانون اصلاح معادن در قالب بذرپاشی، مرتع‌کاری و درختکاری ترمیم و بازسازی شده است.

بازسازی ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های تخریب شده از فعالیت معدنی از امسال به گفته خادم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها، اصلاح و بازسازی ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های آسیب دیده ناشی از فعالیت معدنی از امسال توسط معدن‌کاران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ایران روی یکی از کمربندهای اصلی کوه‌زایی جهان واقع شده و سرشار از منابع غنی و ارزشمند زیرزمینی است، تصریح کرد: با این وجود، سازمان جنگل‌ها نخستین وظیفه‌اش را حفاظت از آب، خاک و پوشش گیاهی می‌داند و در قبال واگذاری این عرصه‌های ارزشمند که ودیعه خداوندی است وسواس و حساسیت بیشتری را در دستور کار قرار داده است.

معاون دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها در ادامه از تدوین برنامه جامع با رعایت مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در بخش معدن‌کاوی خبر داد و افزود: بر اساس این برنامه ضمن برداشت منطقی و عاقلانه از مواد معدنی، عرصه‌های منابع طبیعی باید به بهترین شکل حفاظت و صیانت شوند.

احیای منابع طبیعی با همت معدنکاران

سالانه ۸ هزار فقره استعلام معدن به منابع طبیعی می‌رسد به گفته معاون دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها سالانه ۸ هزار فقره استعلام برای فعالیت‌های معدنی به منابع طبیعی سراسر کشور می‌رسد که این موضوع نیازمند سنجش و بررسی محدوده‌های استعلامی منابع طبیعی و قوانین مربوط به آن است.

این مسئول پیگیری‌کننده معدن در دفتر حفاظت و حمایت گفت: در سال‌های اخیر رقم قابل توجهی از سوی معدن‌کاران به عنوان حقوق دولتی به حساب دولت واریز شده است که قرار بود ۱۰ تا ۱۲ درصد آن سهم سازمان جنگل‌ها برای احیا و بازسازی عرصه‌های تخریب شده باشد اما متاسفانه تاکنون نزدیک به دو درصد از آن به سازمان جنگل‌ها داده شده است.

ایجاد سایت معادن برای جلوگیری از آثار تخریبی ناشی از فعالیت‌های معدنی وی در بخش دیگری از سخنانش به سامان‌بخشی معادن شن و ماسه اشاره کرد و گفت: با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مناطق مختلفی از منابع طبیعی تحت عنوان سایت‌های معادن برای برداشت مصالح ساختمانی به‌ویژه شن و ماسه در سراسر کشور در حال تعیین است که این موضوع موجب پیشگیری از پراکنده‌کاری و کاهش آثار تخریبی ناشی از فعالیت‌های معدنی می‌شود.

معاون دفتر حفاظت و حمایت منابع‌طبیعی، توجه به خاک «سطح الارض» را یکی دیگر از موارد قابل توجه سازمان جنگل‌ها برشمرد که در گذشته به آن توجه نمی‌شد و در ردیف خاک‌های باطله هنگام معدن‌کاوی از دسترس خارج می‌شد.

خادم، خاک «سطح الارض» را خاک زراعی مرغوب در سطح زمین نام برد که قادرند با ذخیره آب به حمایت از گیاه بپردازند تا گیاه بتواند در آن رشد و نمو کند و معدن‌کاران موظف شدند این خاک‌ها را هنگام معدن‌کاوی از سطح زمین جمع‌آوری و برای بازسازی به منابع طبیعی تحویل دهند.

وی به وجود تعداد زیادی از معادن غیر فعال در کشور اشاره کرده و گفت: برای این معادن در گذشته از سوی منابع طبیعی مجوز صادر شده و اکنون غیر فعال هستند و سازمان جنگل‌ها به وزارت «صمت» توصیه دارد به جای آوردن استعلام‌های جدید نسبت به راه‌اندازی و فعال کردن این معادن اقدام کند.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

برگزاری گردهمایی در حمایت از شاهوار و اعتراض به معدن بوکیست

معدن بوکیست آب شرب شاهرود را از بین می برد

تاثیر مخرب آلایندگی معدن بوکسیت بر شاهرود

https://zistonline.com/vdcdzx0j.yt0fs6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما