تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 81216
آب برای برخی از کشاورزان حوضه آبریز این دریاچه مفهوم بسیار حیاتی و با اهمیت‌تر پیدا کرده و گویا فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه با نتایج مطلوبی چون جلب مشارکت جوامع محلی همراه بوده است.
 مشارکت محکم کشاورزان در احیای دریاچه ارومیه
به گزارش زیست آنلاین، کمبود آب و لزوم مشارکت در طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه باعث شده است تا رفته رفته کشاورزان ارومیه ای نیز احساس مسئولیت کرده و یکی پس از دیگری سهم خود را از هزینه‌های تجهیز اراضی به شیوه‌های نوین آبیاری تقبل کنند.

این آبادی‌نشینان با وجود محدودیت‌های مالی و دشواری‌های کار کشاورزی سنتی، آماده‌اند برای بازگشت حیات دوباره به نگین آبی آذربایجان هر زحمتی را متحمل شوند اما از مسئولان توقع دارند تا شرایط بهتری برای تجهیز اراضی‌شان به شیوه‌های نوین آبیاری را تعریف و اعمال کنند.

محمد حسینی از باغداران ارومیه در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح‌های تجمیعی آبیاری‌های نوین در منطقه بالانج ارومیه گفت: هرچند حق‌آبه تعریف شده‌ای برای هر زمین وجود دارد اما به خاطر احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کنیم آبی کمتر استفاده کنیم.

سوءاستفاده برخی کشاورزان از تقسیم آب در روستا وی با گلایه از سوءاستفاده برخی کشاورزان از تقسیم آب در روستا، بیان کرد: با وجود تلاش ما برای مصرف کمتر آب و بکارگیری شیوه‌های مختلف، مشکلات بسیاری در این راستا وجود دارد که سرقت در مسیر هدایت آب به باغ‌ها یکی از آنهاست؛ این اقدام موجب شده است تا آب کمتری به باغ‌های ما برسد و بازده محصول در هکتار نیز کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: تقسیم‌بندی آب تا وقتی که کشاورزان از سواد و فرهنگ جمعی و مشارکتی بهره‌مند نباشند، پاسخگوی مشکلات نخواهد بود.

حسینی پیشنهاد داد که آب را از حالت استفاده عمومی در برخی از روستا خارج کنند و اجازه بدهند کشاورزان اراضی خود را با هزینه خود قطره‌ای کرده و از آب چاه استفاده کنند زیرا معتقد است که برای بهره‌مندی از تسهیلات دولتی شرایط سفت و سختی وجود دارد که خرده مالکان نمی‌توانند از این شرایط و امکانات بهره‌مند شوند و از سوی دیگر نمی‌توان کشاورزان دیگر را برای تجمیع اراضی هماهنگ و همراه کرد.

کشاورز دیگری از اهالی روستای حاشیه باراندوزچای تا زانو در گل و لای در حال لایروبی مسیر آب به مزرعه‌اش بود، گفت: پارسال میراب داشتیم و تقسیم آب به وسیله او انجام می‌شد که برای هر هکتار آبیاری به او ۲۰ هزار تومان حق‌الزحمه پرداخت می‌شد اما امسال کسی با این پول‌ها کار نمی‌کند؛ از سوی دیگر هم با وجود تورم و قیمت تمام شده بالا برای محصول، قیمت‌ها برای خرید محصولات کشاورزی در سر مزرعه همان قیمت‌های پارسال است که موجب شده تا کشاورزان همچنان هشتشان گرو نهشان باشد.

این کشاورز افزود: مساحت اراضی آبیاری شده از چاه عمیق روستای ما ۵۳ هکتار است که ۴۰ نفر کشاورز از آن آب برداشت می‌کنند و همیشه مشکل آب در این ناحیه وجود دارد و اگر ریش سفیدان محل به داد کشاورزان نرسند، دعوا و جنگ بر سر آب تمامی ندارد.

مزرعه بادرنجوبه در ارومیه

وی اضافه کرد: قطعه‌های ما کوچک هستند و اغلب کشاورزان حرفشان به مذاق هم خوش نمی‌آید؛ دولت یا اجازه تفکیک اراضی و فروش را ندهد یا اگر نمی‌توانند جلوی این اقدام را بگیرند اجازه بدهند ما با حفر چاه و قطره‌ای کردن آبیاری اراضی با هزینه خودمان در این زمینه حرکت کنیم.

وی ادامه داد: ما آماده‌ایم در صورت تسهیل مسیر در زمینه قطره‌ای کردن باغ‌ها و کاهش مصرف آب اقدام کنیم و این کار را برای آیندگان و سلامت آنان انجام می‌دهیم زیرا سلامت جامعه به حیات دریاچه ارومیه گره خورده است.

رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی ارومیه نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پنج هزار و ۶۰۰ هکتار آبیاری قطره‌ای در سطح زمین‌های کشاورزی شهرستان ارومیه از سال ۷۶ تاکنون اجرایی شده که ۸۵ درصد هزینه آن از سوی دولت و مابقی از سوی کشاورزان تأمین شده است.

محمد غنی باسعادت افزود: تجهیز به شبکه‌های آبیاری نوین کشاورزی در یکهزار و ۴۰۰ هکتار در ارومیه در دست اجراست؛ اعتبار و هزینه صرف شده برای هر هکتار ۲۵ میلیون تومان بوده که به علت بالا بودن هزینه‌های تمام شده محصول، کشاورزان نمی‌توانند منابع لازم برای این اقدام را تأمین کنند و دولت به آنان کمک می‌کند.

وی بیان کرد: روستای بالو، عسگر آبادکوه، حصار بهرام خان جزء روستاهایی است که در ارومیه عملیات تجهیز به آبیاری‌های نوین کشاورزی در آنها در حال اجراست.

دریاچه ارومیه با مشارکت کشاورزان محلی از خطر خشکسالی می رهد

در اعطای تسهیلات به کشاورزان در زمینه آبیاری‌های نوین محدودیتی وجود ندارد غنی باسعادت اظهار داشت: در روستای بالانج نیز ۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به شیوه‌های نوین آبیاری اعم از قطره‌ای، تحت‌فشار و نوارطیف مجهز شده است؛ شبکه آبیاری مبارک‌آباد و طرج تجمیعی تولکان به همراه ۲ طرح خرده مالکی جزء این ۴۵۰ هکتار است.

وی افزود: در اعطای تسهیلات به کشاورزان در زمینه تجهیز اراضی به آبیاری‌های نوین محدودیتی وجود ندارد و خوشبختانه مشاکرت کشاورزان در این زمینه روز به روز بیشتر می شود.

غنی باسعادت اضافه کرد: مالکان زمین‌های کشاورزی حتی اگر در قطعه‌های کوچک باشد در صورت داشتن مجوز چاه یا پروانه بهره‌برداری یا حق‌آبه از منابع سطحی می‌توانند اراضی خود را با دریافت تسهیلات دولتی به این شیوه‌های آبیاری تجهیز کنند.

رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی ارومیه در مورد پیشنهاد حفر چاه برخی از کشاورزان نیز توضیح داد و اظهار داشت: ارومیه دشت ممنوعه می‌باشد و شرکت آب منطقه‌ای هرگز اجازه حفر چاه در این منطقه را صادر نمی‌کند.

وی با اشاره به طرح لوله‌گذاری و انتقال آب با لوله به مزارع در ارومیه به میزان ۳۱۲ کیلومتر نیز اظهار کرد: از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ حدود ۳۱۸ کیلومتر طرح انتقال آب با لوله در کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه مصوب شده بود که ۲۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب برای اجرا در ارومیه جذب و اجرا شد.

غنی باسعادت با بیان اینکه هزینه هر کیلومترمربع لوله‌گذاری ۱۰۰ میلیون تومان است، گفت: پوشش بتنی کانال‌ها نیز به میزان ۴۲ کیلومتر در ارومیه از سال ۱۳۷۶ تاکنون اجرا شده است.

شهرستان ارومیه دارای ۵۲ هزار هکتار باغ و ۴۱ هزار اراضی زراعی می باشد که ۱۵ تا ۲۰ درصد زمین‌های کشاورزی در این شهرستان به آبیاری‌های نوین مجهز شده است.

کشاورزان باید با شرایط دریافت تسهیلات در زمینه تجهیز اراضی به شیوه‌های نوین کشاورزی و مزیت‌های شیوه‌های نوین آبیاری باغ‌ها بیشتر آشنا شوند و اطلاع‌رسانی مراکز جهاد کشاورزی در این زمینه مفید خواهد بود.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد که بنا بر آمارهای موجود تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان‌غربی دارد.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

ورود آفت جدید به تالابهای جنوبی ارومیه

مدیریت تنش آبی در آب های زیر زمینی

سفره‌های آب زیرزمینی هنوز تشنه‌اند

خشکسالی پیامد مرگ قنات هاست/فناوری پمپ و چاه جایگزین قنات ها شده است

بیابان زدایی در حاشیه نمکی دریاچه ارومیه و انتقال پساب برای احیای آن

هدایت سالانه ۱۲۵میلیون مترمکعب آب پایدار به دریاچه ارومیه و حال خوب سدهای کشور

معرفی صمغی برای رفع شوری خاک‌های اطراف دریاچه ارومیه

تحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیه

رهاسازی آب در وضعیت آب دریاچه ارومیه موثر بوده است

با جان گرفتن دریاچه ارومیه آرتمیا احیا شد

خطر خشک شدن دریاچه ارومیه و رفتار کشاورزان

 

https://zistonline.com/vdch-in6.23nzzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما