تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 81149
گوترش در نشست اقلیمی ابوظبی:

افزایش سریع تغییرات مخرب اقلیمی

دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست دو روزه اقلیمی در ابوظبی به منظور آمادگی برای برگزاری اجلاس اقدامات آب و هوایی در نیویورک در ماه سپتامبر با بیان این که "علت گردهم آمدن ما در این نشست قرار داشتن جهان در معرض یک بحران شدید آب و هوایی است"، اظهار داشت: تغییرات مخرب اقلیمی به سرعت رو به افزایش است.
افزایش سریع تغییرات مخرب اقلیمی
به گزارش زیست آنلاین، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان این که ویرانی‌های اقلیمی با یک روند هفتگی در حال ضربه زدن به کره زمین هستند، هشدار داد که اقدامات فوری برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه نیاز است.

گوترش اعلام کرد که اختلال در شرایط اقلیمی در حال حاضر حتی سریع‌تر از آن چه که دانشمندان برتر دنیا پیش‌بینی کرده‌اند در حال وقوع است و از همین رو باید انجام اقدامات خود را تسریع کنیم.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به این که ویرانی‌های تغییرات اقلیمی هر هفته با فجایای مختلفی از جمله  سیل، خشکسالی، گرما، آتش‌سوزی و طوفان‌های شدید ضربه‌ای جدید به زمین وارد می‌کنند، هشدار داد در صورتی که اقداماتی اضطراری و بلندپروازانه صورت ندهیم وضعیت فقط وخیم‌تر خواهد شد، هر چند بسیاری از رهبران دنیا هم‌چنان خطرات پیش‌رو را درک نمی‌کنند.

 لوئیس آلونفسو دالبا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد اعلام کرده که طرح‌های تحول‌آفرین در نشست ابوظبی با حضور شرکت‌کنندگان دولت‌ها و جوامع مدنی از ده‌ها کشور از میان ۱۰۰ طرح پیشنهادی برای حفاظت از آب و هوا انتخاب می‌شود و طرح‌های انتخاب شده در اجلاس اقدامات آب و هوایی نیویورک ارائه خواهند شد.

نیاز به اقدام فوری برای پیشگیری از تغییرات اقلیمینیاز به اقدام فوری برای جلوگیری از فاجعه جهانی اقلیمیگوترش نسبت به کاهش انتشار گازهای مضر و گرمایش جهانی با توافقنامه پاریس نیز ابراز امیدواری کرده اما اعلام کرد که حتی اگر وعده‌های این توافقنامه به طور کامل برآورده شود، هنوز تا پایان قرن با افزایش سه درجه‌ای گرمای زمین مواجه خواهیم بود که برای حیات فاجعه‌بار است.

دبیر کل سازمان ملل به دلیل آن که بسیاری از کشورها حتی به وعده‌های خود در توافقنامه پاریس عمل نکردند، نشست "اقدامات اقلیمی" را برگزار کرده است.

بر اساس توافقنامه پاریس افزایش دمای هوای زمین تا پایان قرن باید زیر دو درجه سانتی‌گراد باقی بماند.

مقامات فرانسه در نشست ابوظبی خواستار "بسیج تامین مالی خصوصی" برای اجرای برنامه‌ها و اقدامات اقلیمی شده و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را به جای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زغال سنگ لازم دانسته و از کشورهای توسعه‌یافته خواست تا تعهد خود را به موجب توافقنامه پاریس برای انتقال ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه انجام دهند.

یک گزارش مهم در سال گذشته توسط هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) نشان داد که در صورت کاهش شدید مصرف سوخت های فسیلی توسط کشورها، انتشار گازهای گلخانه‌ای سریعا کاهش یافته و زمین به محدوده امن افزایش ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی دمای هوا خواهد رسید.

اما برخی کشورهای دارای آلودگی بالا به رهبری عربستان سعودی یافته‌های این هیئت را مورد پرسش قرار داده و منجر به تنش‌زایی در مذاکرات "بُن" شدند.

هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی در ماه اکتبر هشدار داد که گرمایش جهانی در مسیر افزایش فاجعه‌بار سه یا چهار درجه سانتی‌گرادی قرار دارد و جلوگیری از ایجاد یک هرج و مرج جهانی نیازمند تحولی بزرگ است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست دو روزه اقلیمی ابوظبی هم‌چنین خواستار "توقف پرداخت یارانه سوخت فسیلی و توقف ساختن کارخانه های زغال سنگ جدید تا سال ۲۰۲۰ میلادی" شد.

 

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد به کشورهای در حال توسعه در مورد بیابان‌زایی

امتناع آمریکا از مقابله با تغییرات اقلیمی و همکاری پاریس و پکن در مبارزه با آن

نابرابری اقتصادی ناشی از گرمایش

آیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم

بحران‌ های زیست‌ محیطی، آلودگی خاک و آلودگی صوتی

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های آب

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های هوا

 

https://zistonline.com/vdccosq4.2bqs08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما