تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 81134
مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار کشور در نشست با نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست، در محل اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز بیان کرد: ایران در بخش پایش و ارزیابی در زمینه مقابله با گرد و غبار ضعف هایی دارد که امید می رود با تعامل هرچه بیشتر با اتحادیه اروپا بتوانیم این ضعف ها را برطرف سازیم.
تعامل با اتحادیه اروپا برای مقابله با گرد و غبار در ایران
به گزارش زیست آنلاین، علی محمد طهماسبی بیرگانی گفت: ستاد ملی گرد و غبار نقش هماهنگی بین ۱۵ سازمان و وزارتخانه را بر عهده دارد چرا که هماهنگی بین دستگاه‌ها در کشور یکی از معضلات جدی است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که می‌تواند در زمینه مقابله با گرد و غبار کمک شایانی باشد، هماهنگی بین دستگاه‌ها است.

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار کشور گفت: ایران به همراه چین در زمینه مقابله با گرد و غبار جزو کشورهای مطرح است.

وی ادامه داد: این کارگروه به مدت پنج سال برنامه اندازه گیری مستقیم گرد و غبار را با روش الگو برداری در دستور کار داشت که به نتایج مهمی نیز دست یافت.

علی محمد طهماسبی بیرگانی

طهماسبی گفت: انتظار می‌رود اعضای این هیأت اروپایی در طرح‌های بررسی آلودگی زیست محیطی با توجه به اهمیت گرد و غبار در کشور، بحث آلودگی را با آلودگی صنعتی اشتباه نگیرند.

وی همچنین به تبادل دانشجو در زمینه تحقیق و پژوهش برای پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین مقابله با گرد و غبار با کشورهای اروپایی اشاره کرد و از نمایندگان اتحادیه اروپا خواست تا در این زمینه نیز از این ظرفیت استفاده کنند.

نمایندگان اتحادیه اروپا در نخستین سفر ۲ روزه به خوزستان از کانون‌های گرد و غبار شرق اهواز، آزمایشگاه و ایستگاه پایش هوا در اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان دیدن کردند. اعضای این هیأت پنج نفره قرار است از سایت دفن زباله صفیره اهواز نیز دیدن کنند.

حضور در جلسات کارگروه گرد و غبار و کارگروه پسماند در استانداری خوزستان از دیگر برنامه‌های این هیأت اروپایی در سفر به خوزستان است.

هدف از این بازدیدها، بررسی امکان انتقال تجارب اتحادیه اروپا در مباحث پسماند و آلودگی هوا به ایران بیان شده است.

بر اساس توافق بین سازمان حفاظت محیط زیست ایران و اتحادیه اروپا، خوزستان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان پایلوت برای طرح‌های مربوط به پسماند و آلودگی هوا در نظر گرفته شده است.

معضل گرد و غبار از ۱۵ سال گذشته تاکنون گریبانگیر استان خوزستان و برخی دیگر از استان‌های کشور شده است که عوامل مختلفی چون تغییرات اقلیمی آب و هوا، خشک شدن تالاب‌ها، خشکسالی، احداث سدها و… از جمله عوامل دخیل در این پدیده به شمار می‌آیند.

بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان را بیابان تشکیل داده که نقش مهمی در بروز پدیده گرد و غبار در این استان دارد و گفته می‌شود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد این گرد و غبارها منشأ داخلی دارد.

بر اساس مطالعات، مساحت کانون‌های فرسایش بادی و ماسه‌های روان در خوزستان ۲۸۰ هزار هکتار و وسعت کانون‌های رُسی ۳۵۰ هزار هکتار است که کانون‌های رسی، بحرانی معرفی شده است.

حدود ۴۰ هزار هکتار از این کانون‌ها در جنوب و شرق اهواز کانون‌های فوق بحرانی است که در اولویت طرح مقابله با گرد و غبار قرار دارد.

نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست از آزمایشگاه های محیط زیست خوزستان دیدن کردند
نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست از آزمایشگاه های محیط زیست خوزستان دیدن کردندنمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست، روز شنبه در جریان سفر به خوزستان به منظور بررسی روش های انتقال اطلاعات و تکنولوژی در حوزه محیط زیست، از آزمایشگاه های محیط زیستی و کنترل کیفی هوای اداره کل محیط زیست خوزستان دیدن کردند .

استاندار خوزستان: دایک مرزی هورالعظیم تا هفته آینده بسته می شوداستاندار خوزستان با اشاره به دستور مستقیم معاون اول رییس جمهوری برای تعیین تکلیف دایک(خاکریز) مرزی، گفت: این سازه خاکی تا هفته آینده با همکاری دستگاه های اجرایی در خوزستان بسته خواهد شد و از ادامه ورود آب ناشی از سیلاب به بخش عراقی هور جلوگیری می شود.

غلامرضا شریعتی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشتر نقاط دایک مرزی که برای انتقال سیلاب اخیر به سوی بخش عراقی هور شکافته شده بود بسته شده، بیان کرد: هم اکنون تنها حدود ۱۰۰ متر از این سازه خاکی باز است که تلاش می‌شود تا هفته آینده با هماهنگی که صورت می‌گیرد مسدود شود.

وی ادامه داد: از آنجا که شرکت مهندسی توسعه نفت - که در تالاب هور العظیم مشغول فعالیت نفتی است- اعلام کرده مسدود کردن آن تنها از عهده او بر نمی‌آید، سازمان آب و برق خوزستان نیز برای همکاری در این زمینه مأمور شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خالی شدن مخازن سه، چهار و پنج هورالعظیم را از آب تأیید می‌کنید، گفت: هنوز تالاب هورالعظیم سرریز است و از آنجا که در جریان سیلاب ا خیر، ۹۵ درصد هور آبگیری شده بود این موضوع را رد می‌کنم به این دلیل که همچنان در مخازن آب وجود دارد.

شریعتی با بیان اینکه ارتفاع آب در مخازن هورالعظیم کاهش پیدا کرده، گفت: اگر زودتر از زمان کنونی دایک بسته می‌شد تمام زمین‌هایی که اکنون در خوزستان شروع به کشت تابستانه کرده‌اند زیر آب می‌ماندند.

دایک مرزی هورالعظیم تا هفته آینده بسته می شود

استاندار خوزستان گفت: دایک مرزی یک سازه انسان ساز است و این سازه چیزی نیست که توسط طبیعت ساخته شده باشد اما در این باره هماهنگی صورت گرفته تا به زودی شاهد بسته شدن دایک باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در این رابطه نیز معاون اول رئیس جمهوری بر مسدود شدن دایک تاکید کرده که به همین منظور اقدامات لازم در بین دستگاه‌های متولی از جمله نفت و سازمان آب و برق خوزستان به این منظور ایجاد شده است.

به گفته شریعتی، بخش ایرانی هورالعظیم دارای شیب به سمت کشور عراق است.

بر اساس این گزارش، تعدادی از فعالان محیط زیست خواستار بسته شدن دایک مرزی هورالعظیم و ذخیره آب موجود ناشی از سیلاب در تالاب و هدایت آن به سمت کانون‌های گرد و غبار در خوزستان شدند و از آنجا که سطح تبخیر آب در منطقه رو به افزایش بوده و در مخازن یک و ۲ تالاب حیات جانوری وجود دارد، به دلیل محدودیت زمان بر بسته شدن هرچه سریع‌تر دایک مرزی تاکید دارند.

طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون در بهار امسال، بر ۲۱ شهرستان خوزستان تأثیر گذاشت و ۳۷۴ روستا به صورت جزئی و کلی تخلیه شدند.

تالاب مرزی هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های هوا

انواع آلودگی محیط زیست چیست؟

«جشن رنگ پاشان» تقلیدی به قیمت تخریب محیط زیست

طرح مقدماتی کاهش آلودگی هوا جایگزین طرح جامع نمی‌شود

آیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم 

دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟

منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟

آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفر

https://zistonline.com/vdcgtq97.ak9qw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما