تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 81111
مردم ایران از دیرباز با آب و شنا مأنوس بودند، شواهد نشان می‌دهد در قدیم، در حمام‌ها مکان‌هایی به نام «چال حوض» که شبیه استخر سرپوشیده بود می‌ساختند، این چال حوض‌ها که عمق آن‌ها حداکثر از ۱۰ متر تجاوز نمی‌کرد، برای شنا کردن و آب بازی استفاده می‌شد. اما شنا کردن در آب، آلودگی هایی نیز در پی دارد. از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری نهادهای مرتبط اقدام به پرچم‌گذاری آبی و زرد رنگ برای شناگاه‌های شمالی کشور کرده است.
پرچم‌گذاری آبی و زرد برای شناگاه‌های شمالی کشور
به گزارش زیست آنلاین، با شروع تابستان و رونق شنا در فصل گرما شاهد حضور جمعیت زیادی در سواحل دریای خزر هستیم که این مساله موجب افزایش انواع آلودگی‌ها در این پهنه آبی می‌شود از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری نهادهای مرتبط اقدام به پرچم‌گذاری آبی و زرد رنگ برای شناگاه‌های شمالی کشور کرده که براساس آن در فصل شنای سال گذشته از ۸۳ شناگاه در حاشیه خزر، ۱۴ محل پرچم آبی و ۴۴ محل پرچم زرد دریافت کردند.

به مرور این تفریح به دریاها کشیده شد و اکنون چند سالی است مردم برای اینکه تنی به آب بزنند از هر فرصتی برای رفتن به شمال و سواحل خزر استفاده می‌کنند که متأسفانه این حجم از جمعیت در کنار انواع آلودگی‌هایی که از طریق فاضلاب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی وارد این پهنه آبی می‌شود؛ آلودگی‌های زیادی را برای خزر به همراه دارد که بنا به گفته کارشناسان امر، گاهی این آلودگی‌ها با شنا کردن وارد بدن انسان‌ها شده و مشکلاتی را برای سلامت آنها به وجود می‌آورد.

طی سالهای اخیر، شاهد برپایی مکان‌هایی به عنوان شناگاه در سواحل دریای خزر هستیم که فلسفه آن ایجاد فضایی امن و تمیز برای گردشگران و شناگران بود اما اکنون نتیجه آن کاملاً برعکس شده و حتی گاهی آلودگی در برخی از این شناگاه‌ها به حدی افزایش می‌یابد که شنا کردن در آنها ممنوع می‌شود، بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۴ و ۹۵ پایش میکروبی محیط زیست آبهای ساحلی را انجام داد و در سال ۹۶ با انعقاد قرارداد همکاری با دو وزارتخانه کشور و بهداشت درمان و آموزش پزشکی کار پرچم‌گذاری در شناگاه‌ها را آغاز کرد.

بر این اساس در سال ۱۳۹۶ در استان گیلان ۱۹ شناگاه پایش شد که بعد از آن ۱۳ شناگاه پرچم آبی و ۳ شناگاه پرچم زرد دریافت کرد که در سال ۱۳۹۷ در همین استان ۳۱ شناگاه مورد پایش قرار گرفت که ۹ شناگاه پرچم آبی، ۱۳ شناگاه پرچم زرد دریافت کردند و بقیه بدون پرچم هستند.

در استان مازندران در سال ۱۳۹۶ تعداد شناگاه‌های پایش شده ۵۲ تا بود که از این تعداد ۳۶ شناگاه پرچم آبی و ۱۲ شناگاه پرچم زرد دریافت کرد و بقیه در وضعیت نسبتاً مناسبی بودند، در سال ۱۳۹۷ در این استان ۴۹ شناگاه پایش شد که از این تعداد ۵ شناگاه پرچم آبی، ۳۱ شناگاه پرچم زرد دریافت کردند، ۴ شناگاه تعطیل و ۵ تا غیر فعال شدند.

در استان گلستان نیز در سال ۱۳۹۶ تعداد ۳ شناگاه پایش شد که از این تعداد یک شناگاه پرچم آبی و دو شناگاه پرچم زرد دریافت کرد که در سال ۱۳۹۷ در همین استان نیز ۳ شناگاه پایش شد که همه آنها پرچم زرد دریافت کردند.

به طور کلی در سال ۱۳۹۶ در سه استان گیلان، مازندران و گلستان ۴۷ شناگاه پرچم آبی و ۱۷ شناگاه پرچم زرد دریافت کردند که این عدد در سال ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۴ و ۴۷ است که بنا به گفته ضیاء‌الدین الماسی مدیرکل آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست علت افزایش پرچم‌های زرد، دقیق‌تر و مفصل‌تر شدن موارد بهداشتی در بازرسی‌ها و پایش‌ها است.

آلودگی ساحلیمازندران پرچمدار رنگ زرددر میان آمارهای ارائه شده می‌بینیم که شناگاه‌های استان مازندران بیشترین پرچم زرد را دریافت کرده‌اند که الماسی درباره علت آن به خبرنگار علمی ایرنا گفت: تعداد شناگاه‌ها در استان مازندران نسبت به دو استان گیلان و گلستان بیشتر است از این رو مسافران بیشتری هم جذب می‌کند، از سوی دیگر تمرکز فعالیت‌ها در این استان بیشتر است که حجم پسماند بیشتری وارد دریای خزر می‌شود بنابراین استان مازندران هم شناگاه بیشتر و هم آلوده‌تری نسبت به دو استان دیگر دارد.

وی افزود: البته باید به یک موضوع توجه کرد و آن اینکه وضعیت آب دریا همواره در حال تغییر است و ثابت نیست بنابراین شناگاه‌هایی که مثلاً سال گذشته آلوده بودند ممکن است امسال سالم باشند مگر شناگاه‌هایی که در محل درستی قرار نگرفته‌اند، مثلاً در مصب رودخانه به دریا واقع شده باشند که این امر موجب می‌شود همیشه آلودگی از طریق رودخانه وارد دریا و شناگاه‌ها شود.

وجود ۱۰۰ شناگاه در گیلان، مازندران و گلستانوجود حدود ۱۰۰ شناگاه در گیلان، مازندران و گلستانمدیرکل آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت حفظ سلامت و بهداشت گردشگران و مسافران، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور طرح پرچم گذاری شناگاه‌ها در شمال کشور را آغاز کرد که بر اساس این طرح شناگاه‌ها پایش و آنهایی که عاری از آلودگی هستند پرچم آبی و شناگاه آلوده پرچم زرد دریافت می‌کند با این کار گردشگران و مسافران با مشاهده این پرچم‌ها متوجه وضعیت شناگاه می‌شوند حتی برخی شناگاه‌های بسیار آلوده نیز تعطیل می‌شوند.

الماسی با بیان اینکه امسال نیز مانند سال‌های گذشته شناگاه‌های شمالی کشور پایش و کار پرچم‌گذاری در آنها انجام می‌شود افزود: در نشستی که قبل از عید فطر با وزارت کشور و بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشتیم ضوابط بازرسی شناگاه‌ها و وظایف دستگاه‌ها برای سال ۹۸ تهیه و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ کردیم تا شناگاه‌هایی سالم و عاری از میکروب داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سالم بودن شناگاه‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌های استان شمالی کشور چندین قرارداد با بخش خصوصی منعقد کرده‌اند تا نسبت به حفاظت و رعایت مؤلفه‌های بهداشتی و زیست‌محیطی شناگاه‌ها اقدام کنند.

الماسی گفت: نتایج بازرسی‌ها بین سه دستگاه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست به اشتراک گذاشته می‌شود تا وضعیت شناگاه‌ها مشخص شود تا بر اساس آن رنگ پرچم‌ها مشخص و پرچم‌گذاری‌ها آغاز شود، در واقع بر اساس نتایج پایش بهترین برنامه برای داشتن شناگاه‌های سالم اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: همچنین در این ضوابط یک سری اقدامات برای کاهش بار آلودگی شناگاه‌ها در نظر گرفته شده است که مواردی همچون مانند ایجاد سرویس‌های بهداشتی دور از محل شناگاه‌ها، دور کردن حیواناتی مانند اسب که برای سواری گردشگران در سواحل حرکت می‌کنند و تعیین مکانی برای دپوی زباله به دور از شناگاه‌ها جزو وظایف شهرداری‌ها و فرمانداری‌هاست.

مدیرکل آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پرچم‌گذاری فصل شنای امسال بعد از اعلام نتایج پایش یعنی نیمه تیرماه و متناسب با آن آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق ضوابط بازرسی شناگاه‌ها، عقد قرارداد مدیران طرح‌های سالم‌سازی با آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش ادواری و خوداظهاری الزامی بوده که انتظار می‌رود این مهم از سوی استانداری‌های طرح‌های ساحلی با جدیت پیگیری شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

توافق گروه ۲۰ برای مقابله با انباشت پسماندهای پلاستیکی در اقیانوسها

تغییرات اقلیمی و افزایش زباله ها حیات اقیانوسها را تهدید می کند

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های هوا

انواع پایش محیط زیست کدامند

بررسی و انواع پایش آنلاین آب و فاضلاب

https://zistonline.com/vdcb88bw.rhb88piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما