تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 81092
آمارها حاکی از آن است که به‌طور کلی میزان مصرف آب تهران در مقایسه با سال قبل ۴,۴ درصد افزایش داشته است. از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه، شهروندان تهرانی ۲۷۸ میلیون متر مکعب آب مصرف کرده‌اند، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۲۶۷ میلیون متر مکعب بوده است. «صرفه‌جویی در مصرف آب» فقط یک جمله شعاری نیست. زندگی ما به آب وابسته است و در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری صرفه‌جویی در مصرف آب نه فقط برای نسل حاضر امری حیاتی است بلکه زندگی آیندگان را نیز نجات خواهد داد.
اقداماتی برای مقابله با پرمصرف‌ ها و راهکارهایی برای صرفه جویی در مصرف آب
به گزارش زیست آنلاین، اگر بارندگی‌های اخیر و ذخیره آب سدها را در یک کفه ترازو و بحران آب ایران را در کفه دیگر قرار دهیم، باز هم بحران آب سنگینی کرده و مسئولان را بر آن می‌دارد ضمن تقاضا از مصرف‌کنندگان برای مدیریت مصرف، اقداماتی را نیز برای مقابله با پرمصرف‌ها انجام دهند که در میان این اقدامات، قطع آب مشترکان پرمصرف نیز به چشم می‌خورد.

بارندگی‌های اخیر گرچه به منابع آبی ایران جانی تازه بخشید اما تب بحران آب را پایین نیاورد چراکه مخازن سفره‌های زیر زمینی آبی، ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد و این میزان کسری با یک سال بارندگی تأمین نمی‌شوند، زیرا ایران حدود ۱۰ سال خشکسالی داشته است. از سوی دیگر موازی با رسیدن روزهای گرم، میزان مصرف آب نیز افزایش پیدا کرده و آمارها حاکی از آن است که به‌صورت میانگین یک روز مصرف آب در تهران بیش از سه میلیون متر مکعب بوده است.

افزایش ۴.۴ درصدی مصرف آب تهرانی‌هاآمارها حاکی از آن است که به‌طور کلی میزان مصرف آب تهران در مقایسه با سال قبل ۴,۴ درصد افزایش داشته است. از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه، شهروندان تهرانی ۲۷۸ میلیون متر مکعب آب مصرف کرده‌اند، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۲۶۷ میلیون متر مکعب بوده است. به گفته محمدرضا بختیاری - مدیرعامل آبفای استان تهران - به نقل از وزارت نیرو، بارندگی‌های ابتدای امسال گرچه مشکلاتی را برای بخش‌هایی از کشور به وجود آورد، ولی باعث شد تا ذخیره آب سدها در تمام کشور نسبت به سال قبل ۱۵ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کند و در تهران نیز سدها به تراز نرمال خود برسند.

بختیاری تاکید کرد: با وجود ذخایر سدها، نباید به اشتباه برداشت شود که مشکلی در تأمین و توزیع آب شرب نداریم، زیرا موضوع وجود منابع آب از تأمین و توزیع آن جداست.

چند درصد مشترکان پر مصرف هستند؟به طور کلی ۱۰ درصد مشترکان آب در ایران پرمصرف هستند و مصرف آب حدود ۶۰ درصد از مردم تهران نرمال و در چارچوب الگوی استاندارد است. به طور کلی مصرف آب حدود ۲۵ درصد از شهروندان تهرانی کمی بیش از نرمال است و ۱۵ درصد از شهروندان مصرف بسیار بالایی دارند که بیش از ۳۰ متر مکعب در ماه است. این مشترکان آب شرب را عمدتاً صرف استخر، شست‌وشوی حیاط و … می‌کنند و به‌طورکلی می‌توان گفت در حال اسراف و هدردادن آب هستند.

قطع آب پرمصرف‌هابر اساس این گزارش، بختیاری درباره تمهیدات آبفای استان تهران برای برخورد با مشترکان پرمصرف، با بیان این‌که در تهران شهروندانی را داریم که بیش از سه برابر میانگین جهانی آب مصرف می‌کنند، گفت: دو سال پیش با هماهنگی شورای تأمین استان تهران، آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شد که تا حدی مؤثر بود. امسال نیز اگر با چنین مواردی مواجه شویم با هماهنگی‌هایی که انجام می‌دهیم آب آنها را به صورت موقت قطع خواهیم کرد.

به گفته بختیاری میانگین جهانی مصرف آب برای یک خانوار چهارنفره ۱۵ تا ۱۸ متر مکعب در ماه است.

سابقه قطع آب پرمصرف‌هابحران آب تا پیش از بارندگی‌های اخیر تا حدی جدی شده بود که حتی زمزمه‌هایی مبنی بر قطع آب مشترکان پرمصرف نیز شنیده شد. در این راستا اوایل سال گذشته بود که مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور گفته بود که امسال بر اساس شرایط فعلی الگوهای مصرف را تغییر داده‌ایم و برای برخورد با مشترکان پرمصرف تصمیمات جدی اخذ شده است که پس از تصویب کارگروه سازگاری با کم‌آبی این تصمیمات اجرایی خواهد شد. در تمام استان‌های دارای تنش آبی مشترکان پرمصرف شناسایی شده‌اند و به تمام این مشترکان اخطارهای لازم داده شده است که اگر رعایت نکنند قطعاً مشکلاتی برای آن‌ها به وجود خواهد آمد.

همچنین قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در همان سال اعلام کرد که با قوه قضائیه به منظور برخورد با مشترکان پر مصرف و انشعابات غیر مجاز مذاکراتی را داشته‌ایم که پس بررسی میزان بارش‌ها و میزان مصرف پس از اخذ مجوزهای لازم نسبت به مقابله اقدام خواهیم کرد.

نحوه محاسبه الگوی مصرف آببر اساس این گزارش، محاسبه الگوی مصرف مبانی مختلفی دارد که بعد خانوار و این‌که در هر خانواده‌ای به صورت میانگین چند نفر زندگی می‌کنند، مهم‌ترین آن است. میانگین بعد خانوار نیز توسط آخرین سرشماری که توسط مرکز ملی آمار در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است، در بخش شهری در کشور ۳.۳ دهم نفر است. یعنی هر خانواده به صورت میانگین ۳.۳ نفر دارد.

بعد دیگر میزان سرانه‌ای از مصرف آبی است که تعیین شد. این میزان برای هر نفر که بر اساس نشریه ۱۱۸-۳ سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده شده است که چه سرانه‌هایی برای مصرف آب در نظر گرفته شود. موضوع که در کارگروه سازگاری با کم آبی مطرح شد، سرانه ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز ملاک قرار گرفت که اگر این سرانه در بعد خانوار ضرب و تبدیل به مترمکعب شود میانگین کشوری آن ۱۵ مترمکعب در ماه است.

بنابراین اگر یک خانواده با ۳.۳ نفر در ماه ۱۵ مترمکعب مصرف کند، الگوی مصرف را رعایت کرده است. البته این ارقام میانگین هستند و ممکن است بعد خانوار در استان‌های مختلف، متفاوت باشد. اما سرانه برای هر ایرانی ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز در نظر گرفته شده است.

راهکارهای صرفه جویی در مصرف آبراه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب؛ ۲۰ روش ساده برای صرفه‌جویی آب    «صرفه‌جویی در مصرف آب» فقط یک جمله شعاری نیست. زندگی ما به آب وابسته است و در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری صرفه‌جویی در مصرف آب نه فقط برای نسل حاضر امری حیاتی است بلکه زندگی آیندگان را نیز نجات خواهد داد. در این نوشتار با ما باشید راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب با  ۲۰ روش ساده و کاربردی را با شما در میان بگذاریم.

 ۱- شیر آب را باز نگذاریدجلو هدر رفتن آب از طریق بستن شیرهای آب در زمان انجام کارهایی مثل مسواک زدن را بگیرید. شاید به نظرتان عجیب باشد اما باز گذاشتن شیرهای آب در زمان انجام اموری شبیه شستن دست و صورت روزانه به طور متوسط ۶ لیتر آب و در هفته ۶۰ لیتر آب را هدر می‌دهند. اگر شیرهای آب چکه می‌کنند تعویض واشر شیر آب کار بسیار آسانی است، در انجام آن تعلل نکنید.

 ۲- به اندازه نیاز آب بجوشانیدیکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب پر کردن کتری آب به اندازه نیاز است. زمانی که می‌خواهید چای دم کنید به اندازه تعداد فنجان‌های چای در کتری آب بجوشانید. همین راهکار به ظاهر بی‌اهمیت سبب صرفه‌جویی در پول، انرژی و مصرف آب می‌شود.

 ۳- در دوش گرفتن دقت کنیدهر دقیقه که بیشتر زیر دوش حمام بمانید حدود ۱۷ لیتر آب هدر می‌رود. بهتر است از سر دوش‌های کم‌مصرف موسوم به «تلفنی» که آب را با فشار کمتری جاری می‌کنند. زمان دوش گرفتن باید کمتر از ۵ دقیقه باشد به این ترتیب در پایان حدود ۴۰۰۰ لیتر آب ذخیره می‌شود. زمانی که در حال لیف و صابون و شامپو کردن هستید حتما شیر آب را ببندید. به این ترتیب به راحتی یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب را رعایت کرده‌اید.

 ۴- ماشین لباسشویی را پر کنیدیکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب این است که ماشین لباسشویی را تا آن‌جا که مخزن و ظرفیتش اجازه می‌دهد پر از لباس کنید. روشن کردن ماشین لباسشویی در حالی که مخزنش هنوز فضای زیادی برای لباس‌های چرک دارد هدر دادن آب است. می‌دانستید ماشین لباسشویی معمولا آب زیادی برای شستن لباس‌ها مصرف می‌کند؟ اگر برای‌تان مقدور است ماشین لباسشویی قدیمی را با ماشین‌لباسشویی‌های جدید که مصرف آب کمتری دارند تعویض کنید.

 ۵- فشار آب سیفون توالت را تنظیم کنیدشاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بنیاد خیریه « بیل و ملیندا گیتس» چندی پیش اعلام کرد به فردی که بتواند سیفون‌های توالت قرن ۱۸ میلادی را دوباره طراحی کند مبلغ ۴۱ میلیون دلار جایزه می‌دهد. به گفته فرانک ریجس برمن، رییس بخش سیستم‌های تخلیه فاضله سازمان آب آمریکا عاقلانه نیست که آب را تا حد آب آشامیدنی تصفیه کنیم و بعد در سیستم فاضلاب آن را هدر دهیم. به جای استفاده از سیفون می‌توانید از آبی که برای شستن سبزی و میوه و دست و صورت استفاده می‌کنید ، به وسیله لوله کشی و هدایت آن به سمت فلاش تانک استفاده کنید.

اگر سیفون توالت قدیمی است و امکان تنظیم آب آن وجود ندارد یک راهکار ساده و کاربردی دیگر این است که یک بطری پر از آب یا یک کیسه نایلونی پراز شن و کاملاً در بسته را در مخزن توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هر بارکشیدن سیفون، کاهش دهید. بد نیست بدانید سیفون‌های جدید حداکثر ۴ تا ۶ لیتر آب در هر بار استفاده مصرف می‌کنند و این مقدار در سیفون‌های قدیمی ۱۳ لیتر در هر بار استفاده است. اصلا بهتر نیست سیفون قدیمی توالت را با یک سیفون قابل تنظیم عوض کنید؟

مدیریت مصرف آب

 ۶- کمتر گوشت مصرف کنیدپرورش حیوانات جهت استفاده از گوشت آن‌ها مستلزم مصرف آب فراوان از سوی دامداران و پرورش‌دهندگان دام و طیور است. به نظر می‌رسد یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب که از نظر پزشکان هم برای حفظ سلامت بدن مورد تایید است مصرف کمتر گوشت قرمز و مصرف بیشتر حبوبات، ماهی، میگو و سایر غذاهای دریایی است.

 ۷- سبزیجات را بخارپز کنیدبخارپز کردن سبزیجات هم یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب است که خواص سبزیجات را هم تا حدود زیادی نگه می‌دارد. بهتر است از آبی که برای شستن میوه و سبزیجات به جا می‌ماند، بعد از سرد شدن برای آبیاری گل و گیاه استفاده کنید. بله درست حدس زدید بحران کمبود آب در این حد جدی است.

 ۸- دور‌ریز میوه و سبزجات را به حداقل برسانیدمی‌دانید برای کاشت و پرورش میوه و سبزیجات چقدر آب مصرف می‌شود؟ با خرید به اندازه و درست میوه و سبزی و جلوگیری از هدر دادن و دور‌ ریز این مواد مفید و مغذی تا حد زیادی سبب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شوید.

 ۹- ظرف‌ها را با آب گرم بشوریدشستن ظرف‌ها با آب گرم هم آن‌ها را تمیزتر می‌کند و هم سرعت شستن ظرف‌ها را بالاتر می‌برد و هم یکی از راه‌های آسان صرفه‌جویی در مصرف آب است. حتما ظرف‌ها را قبل از گذاشتن در سینک ظرفشویی با دستمال تمیز کنید و باقی‌مانده غذا را از روی آن‌ها پاک کنید تا سریع‌تر و راحت‌تر شسته شوند.

۱۰- با یک لیوان آب مسواک بزنیداین یک تصویر آشناست؛ در اکثر فیلم‌ها و انیمیشن‌های زمان کودکی شخصیت‌های اصلی در زمان مسواک زدن از یک لیوان آب استفاده می‌کردند. به نظ‌ر می‌رسد از سال‌ها پیش ما هم باید این روش را در پیش می‌گرفتیم. اگر هم از یک لیوان آب استفاده نمی‌کنید در زمان مسواک کردن دندان‌ها لطفا شیر آب را ببندید. آموزش دادن این امر مهم به کودکان امری ضروری است.

 ۱۱- آب خنک در یخچال بگذاریداگر یخچال شما آبسردکن دارد سعی کنید همیشه آن را پر نگه دارید، در غیر این‌صورت همیشه چند بطری آب در یخچال نگه دارید تا مجبور نباشید برای خنک شدن آب شیر، آن را مدتی باز نگه دارید.

۱۲- شستن اتومبیل با شیلنگ آب ممنوعاین هم یک توصیه تکراری و قدیمی است. اما هنوز هم هستند افرادی که برای شستن اتومبیل از آب لوله‌کشی و شیلنگ آب استفاده می‌کنند. برای شستن اتومبیل یک سطل آب و کمی کف کفایت می‌کند.

 ۱۳- کنتور آب را ببندیداگر قصد رفتن به سفر را دارید حتما کنتور آب را ببندید. در این صورت نشتی یا ترکیدگی لوله آب زمانی که در منزل نیستید سبب هدر رفتن آب و مشکلات دیگر برای منزل شما نمی‌شود.

 ۱۴- صرفه‌جویی در مصرف آب، عایق‌بندی کنیدلوله‌های آب گرم را عایق‌بندی کنید تا برای رسیدن آب گرم به شیرآب به خصوص در فصل زمستان یا هنگام دوش گرفتن، لازم نباشد شیر آب را بی‌جهت باز بگذارید.

 ۱۵- در انتخاب گل و گیاه دقت کنیداگر به نگهداری و پرورش گل و گیاه علاقه دارید سعی کنید گل‌ها و گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز به آبیاری زیاد ندارند. به این ترتیب سالانه ۲۲۰۰ لیتر آب برای آب دادن هر کدام از این گیاهان صرفه‌جویی می‌کنید. همچنین برای باغچه منزل یا مجتمع مسکونی درختانی را انتخاب کنید که در برابر خشکی مقاوم هستند. به این ترتیب هم فضای محیط را خنک نگه می‌دارید و هم تا حدود زیادی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. اگر برای‌تان مقدور است از سیستم آبیاری هوشمند برای آب دادن به گل و گیاه باغچه استفاده کنید.

 ۱۶- صرفه‌جویی در مصرف آب؛ کولر در سایهنصب کولر در سایه، استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولهای آبی، تا حد زیادی سبب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

 ۱۷- در مصرف نان صرفه‌جویی کنیدبله درست متوجه شدید؛ یکی از مهم‌ترین نتایج صرفه‌جویی در مصرف نان، صرفه‌جویی بهینه در مصرف آب است. برای تهیه نان از کاشت و برداشت گندم گرفته تا درست کردن نان آب زیادی مصرف می‌شود. با صرفه‌جویی در خرید و مصرف نان و کاهش دور ریز این ماده غذایی مهم و حیاتی به خصوص در سفره ما ایرانی‌ها، در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

 ۱۸- یخ را با آب باز نکنیدبرای باز شدن یخ مواد غذایی آن‌ها را زیر شیر آب نگذارید. بهتر است از شب قبل مواد غذایی یخ‌زده را در قسمت پایین یخچال بگذارید تا به مرور یخ آب شود.

 ۱۹- شستن پیاده‌رو ممنوعاگر عادت دارید پیاده‌رو و حیاط منزل را با شیلنگ آب بشورید بهتر است این کار را ترک کنید. برای تمیز کردن حیاط و پیاده‌رو جلو منزل کمی آب بپاشید و با جارو گرد و غبار را بگیرید.

 ۲۰- آب بنوشیدبهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی آب است. حتی اگر برای جبران کمبود منابع آبی مجبور به صرفه‌جویی در مصرف آب هستید باز هم استفاده از آب کمتر از نوشیدن نوشابه و سایر نوشیدنی‌ها آب را هدر می‌دهد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

آب و اهمیت آن در زندگی

با انرژی خورشیدی تجدیدپذیر می‌توان در مصرف آب صرفه جویی کرد

اهمیت آشنایی با اصلاح الگوی مصرف

راهنمایی هایی برای ایجاد یک شستشوی سازگار با محیط زیست

افزایش قیمت آب به تنهایی بازدارنده نیست

مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار

https://zistonline.com/vdcj8yeo.uqevhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما