تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80973
رییس شورای شهرستان اسلامشهر درباره تصاعد بوی نامطبوع در بخشی از این شهر گفت: محیط زیست شهرستان نیز در حال پیگیری این موضوع هستند و احتمال بر این است که فاضلاب یکی از کارخانه‌ها عامل اصلی این بو باشد. این بو خصوصاً در تابستان برای ساکنان آن منطقه بسیار آزاردهنده است. همچنین، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: ۷۵ واحد دامداری در بخش حسن آباد فشافویه طی سه ماه اول سال جاری اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند.
علت بوی نامطبوع در بخشی از اسلامشهر /اخطاریه زیست محیطی به دامداریهای شهرستان ری
به گزارش زیست آنلاین، امین اسدی، وضعیت شهرستان اسلامشهر را تشریح کرد وگفت: براساس آخرین سرشماری سال ۹۵، شهرستان اسلامشهر ۵۴۸ هزار و۶۲۰ نفر جمعیت را در خود جای داده بود که این تعداد جمعیت در یکی - دو سال اخیر با تغییراتی همراه بوده است. این شهرستان ۱۹۵ کیلومتر مربع مساحت دارد و دارای ۲۴ روستا، ۳ بخش و ۳ شهر اسلامشهر و احمداباد و چهاردانگه است. از بیش از ۵۰۰ هزار جمعیت شهرستان، ۵۱۴ هزار و۱۵۶ نفر در شهر و مابقی در روستاها ساکن هستند.

وی ادامه داد: ۱۹ مرکز بهداشتی و ۲ بیمارستان داریم که یکی از بیمارستان‌ها فعال و دیگری نیز در حال ساخت است و بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ۱۳ باب خانه بهداشت روستایی و ۲۱۰ نفرپزشک عمومی و متخصص در این شهرستان فعال هستند. قطعاً این تعداد بیمارستان برای اسلامشهرکافی نیست، زیرا از شهرهای اطراف نیز به این بیمارستان مراجعه می‌شود و طبیعتاً یک بیمارستان پاسخگوی این حجم از مراجعات نیست.

رییس شورای شهرستان اسلامشهر اضافه کرد: این شهرستان بین دوفرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) و اتوبان‌های تهران- ساوه و تهران - قم واقع شده است که این موضوع مهم نقطه قوت شهرستان است. همچنین کارخانه‌هایی همچون میهن، دومینو، ایران خودرو دیزل، سینجرگاز و... و. در این شهرستان هستند که منجر به رونق اقتصادی شهرستان شده‌اند. اگرچه وجود این کارخانه‌ها ممکن است مشکلات زیست محیطی هم برای منطقه ایجاد کنند، اما در برابر فواید و رونق اقتصادی که این کارخانه ها دارند، این مشکلات ناچیز است.

بوی نامطبوعی در شهر اسلامشهر متصاعد می‌شوداسدی تصریح کرد: در بخشی از شهر اسلامشهر تقریباً هفته‌ای یکبار بوی نامطبوعی متصاعد می‌شود که آزاردهنده و غیرقابل تحمل است. محیط زیست شهرستان نیز در حال پیگیری این موضوع هستند و احتمال براین است که فاضلاب یکی از کارخانه‌ها عامل اصلی این بو باشد. این بو خصوصاً در تابستان برای ساکنان آن منطقه بسیار آزاردهنده است.

اسلامشهر بیش از ۴میلیون مترمربع فضای سبز داردوی در ادامه بابیان اینکه مساحت کل فضای سبز شهرستان اسلامشهر ۴میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۲۹ مترمربع است، اظهارکرد: این شهرستان ۹۹ پارک دارد و از نظرسرانه فضای سبز در شرایط مطلوبی هستیم. همچنین درختکاری خوبی در این فضاهای سبز انجام شده است و اکثر پارک‌ها مجهز به امکانات تفریحی، ورزشی و سرویس بهداشتی شده‌اند. سرانه فضای سبز در شهرستان مطلوب است، اما به دلیل سکونت سرریز جمعیت تهران در این شهرستان، نیاز است که فضای سبز بیشتری ایجاد شود.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومیرییس شورای شهرستان اسلامشهر در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سیستم حمل‌ونقل عمومی در شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸۳ اتوبوس در شهرستان خدمات رسانی می‌کنند، اما به ۲۰۰ اتوبوس در کل شهرستان نیاز است. بنابراین ۱۷ دستگاه اتوبوس کمبود داریم. همچنین از این تعداد نیز ۱۴۳ اتوبوس بیش از ۱۰ سال قدمت دارند.

به گفته وی، امسال ۲۵ دستگاه اتوبوس جدید خریداری و تعدادی زیادی نیز نوسازی شد. همچنین این شهرستان به ۲۲۲۰ دستگاه تاکسی نیاز دارد که در حال حاضر ۲۱۶۷ تاکسی در حال ارائه خدمت هستند. ۷۰ دستگاه تاکسی عمر بالای ۱۰ سال دارند و ۶۰۴ دستگاه تاکسی جدید جایگزین تاکسی‌های فرسوده شده‌اند.

علت بوی بد اسلامشهربه فضای آموزشی بیشتری نیاز داریماسدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه تراکم جمعیتی در مدارس این شهرستان بالا است، گفت: در ۲۵۰ مدرسه این شهرستان بیش از ۹۳ هزار دانش آموزمشغول تحصیل هستند. علت تراکم بالای فضاهای آموزشی این مدارس این است که شیفت عصر حذف شده است و همه در نوبت صبح هستند. با این حال نیازمند این هستیم که سرانه‌های آموزشی نیز بیشتر شود.

پیش‌بینی ساخت ۵نقطه برای فرود هلیکوپتروی در ادامه به وضعیت مدیریت بحران در شهرستان اشاره کرد و گفت: مدیریت بحران در این شهرستان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. یک بیمارستان صحرایی و چهار سوله بحران وجود دارد. امسال نیز ۵ نقطه برای فرود هلیکوپتر در نقاط مختلف شهر پیش‌بینی شده است. با این حال اما ستاد بحران هنوز نیازمند تجهیزات بیشتری است.

به گفته این مقام مسئول، شهرستان اسلامشهر در پدافند غیرعامل از فعال‌ترین‌های استان است. مطالعات طرح جامع خطرپذیری و طرح جامع پدافند غیرعامل نیز در حال انجام است که می‌تواند برای شهرستان مفید و موثر باشد.

رییس شورای شهرستان اسلامشهر در ادامه اذعان کرد: شهرستان اسلامشهر به دلیل اینکه نزدیک تهران است، مشکلات خاص خود را دارد؛ زیرا مردم توقع دارند که مانند کلانشهر تهران خدمات دریافت کنند و در حال مقایسه خدمات رسانی هستند و به نوعی راضی نیستند؛ در حالی که بودجه و امکانات این شهرستان هرگز با پایتخت و کلان شهر تهران قابل مقایسه نیست.

راه‌اندازی ایستگاه متروی اسلامشهر، ترافیک پایتخت را کم می‌کنداسدی همچنین به متروی این شهرستان اشاره کرد و گفت: یک ایستگاه مترو در خط حرم امام (ره) به فرودگاه امام خمینی پیش بینی شده، اما هنوز راه‌اندازی نشده است. اگر این ایستگاه احداث شود، مسافران تردد آسانی خواهند داشت. در این راستا نیز جهت ادامه مترو ایستگاه آزادگان به اسلامشهر با قرارگاه خاتم الانبیاء قرارداد منعقد کرده‌ایم و حدود ۱۰ کیلومتر مسیر از آزادگان تا میدان نماز اسلامشهر طی ۳۶ ماه احداث خواهد شد.

وی اضافه کرد: کمک به احداث ایستگاه متروی اسلامشهر کمک به شهرهای اطراف اسلامشهر نیز است. از طرفی این موضوع نیز به تهران هم کمک می‌کند، زیرا تردد خودروهای تک سرنشین که از شهرهای اطراف به تهران می‌آیند کمتر و از ترافیک ورودی تهران کاسته خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌هایش به پتانسیل‌های این شهرستان اشاره کرد و گفت: این شهر به شهر حافظان قرآن، قهرمانان ورزشی معروف است و در صنعت کشاورزی و دامداری نیز نقش مهمی در استان دارد. صنعت چوب، مبلمان و صنعت کفش نیز در این شهرستان رونقی بیش از پیش یافته است.

اخطار محیط زیست به دامداریها

۷۵ واحد دامداری شهرستان ری اخطاریه زیست محیطی دریافت کردندرئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: ۷۵ واحد دامداری در بخش حسن آباد فشافویه طی سه ماه اول سال جاری اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند.

زهره عبادتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دامداری ها به دلیل نداشتن سیستم تصفیه فاضلاب در بخش های گاوداری و شیردوشی و همچنین نداشتن مدیریت صحیح دفع پسماند، اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند.

وی ادامه داد: دامداری های متخلف در صورت برطرف نکردن مشکلات زیست محیطی بر اساس قانون به مراجع قضایی معرفی و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی پلمب می شوند.

عبادتی با بیان اینکه انباشت غیر اصولی پسماند دامداری ها باعث تولید گاز متان می شود، افزود: این گاز گلخانه ای، خطرناک است و اگر به خوبی مدیریت نشود باعث گرمایش زمین می شود.

وی یادآور شد: دامداری ها باید از گاز متان در تامین سوخت واحد تولیدیشان استفاده کنند تا ضمن کاهش هزینه سوخت از خطر این گاز به محیط زیست نیز جلوگیری نمایند.

رئیس اداره محیط زیست ری احداث تصفیه خانه را اولویت های زیست محیطی دامداری های جنوب پایتخت عنوان کرد و گفت: تصفیه خانه موجب کاهش مصرف آب و استفاده از آن در بخش کشاورزی و شستشوی دامداری های و در بلند مدت موجب کاهش هزینه تولید می شود.

به گزارش ایرنا، بوی نامطبوعی که در مسیر عوارضی تهران - قم تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بویژه ماه های گرم سال به مشام می رسد، طی چند سال اخیر همواره خبرساز بوده و حل نشده باقی مانده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اسفندماه سال گذشته در جریان بازدید از محل تصفیه خانه دامداری ها و واحدهای صنعتی مستقر در جنوب پایتخت عنوان کرد که رئیس جمهوری به شهرداری تهران دستور داده تا بوی نامطبوع منطقه برطرف شود.

بر اساس بررسی های لازم، ۱۰۰ نقطه از منابع آلوده کننده شامل فاضلاب، کارخانجات، کشتارگاه، دامداری و مراکز جمع آوری پسماند شناسایی شده اند و تمهیدات لازم برای اصلاح و انتقال این مراکز اندیشیده شده که دامداری شهرستان ری نیز بر مبنای این ساماندهی پایش می شوند.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی درحدود ۷۷۰ هزار نفر در جنوب استان تهران واقع شده است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تشکیل کمیته بررسی کانون های آلودگی و تولید بو در مسیر فرودگاه امام

عامل اصلی ایجاد بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام

اجرای طرح آبرسانی به روستاها و بازچرخانی آب در روستاهای سمنان

معضلات مرکز دفع پسماند آرادکوه و انتقال پساب به پالایشگاه نفت تهران

تصفیه و دفع انواع لجن در صنایع

https://zistonline.com/vdcgwy97.ak9zu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما