تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80893
زیست آنلاین: بنیاد اکشیر آسام در هند، ماموریتی برای ایجاد یک مدرسه پایدار جدید با مدل آموزشی منحصر به فرد خود انجام داه است. در این مدرسه ابتکار ویژه ای صورت گرفته است تا دانش آموزان با شیوه های پایدار و حفاظتی محیط زیست آشنا شوند و در مسیر درست تری قدم بردارند.
ایجاد یک مدرسه پایدار در هند
به گزارش زیست آنلاین، بنیاد اکشیر آسام در هند، ماموریتی برای ایجاد یک مدرسه پایدار جدید با مدل آموزشی منحصر به فرد خود انجام داه است. در این مدرسه ابتکار ویژه ای صورت گرفته است تا دانش آموزان با شیوه های پایدار و حفاظتی محیط زیست آشنا شوند و در مسیر درست تری قدم بردارند، اصلاحات در آموزش و پرورش هند تلاش می کند تا مدارس دولتی را ایجاد کنند که محیطی دوستانه میان دانش آموزان فراهم آورد و در عین حال هزینه های کمی نیز در بر داشته باشد، رویکرد این مدرسه محیط زیستی تا کنون بسیار موفقیت آمیز  بوده است و بستر مناسبی برای رشد و آگاهی بخشی به کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است.

می توان گفت اولین تاثیر مثبت زیست محیطی این مدرسه، اجرای برنامه ها و مدل های بازیافت است. در این طرح دانش آموزان موظف اند تا میزان مصرف پلاستیک خود را تا حد ممکن کاهش دهند، تا قبل از آن میزان مصرف برای هر یک از آن ها  معادل ۲۵ قطعه پلاستیکی در طول ههفته بوده است، که اکنون برای ساخت طرح هایی ویژه توسط خود دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد، اکثر این آیتم ها و قطعه های پلاستیکی غیر قابل بازیافت هستند و در غیر این صورت برای دفن زباله هدف قرار می گیرند. اما خوشبختانه در این طرح ها، کارکنان و دانشجویان مدرسه راه های خلاقانه برای استفاده مجدد از زباله های پلاستیکی در سراسر محوطه دانشگاه پیدا کرده اند.

در حالی که هند در مقایسه با ایالات متحده، تقریبا همان مقدار سرانه استفاده از پلاستیک را دارد که البته با توجه به جمعیت وسیع این کشور، گاهی این میزان سرانه افزایش هم می باید، باید به این واقعیت اشاره کرد که ۴۰ درصد از ضایعات پلاستیکی نه جمع آوری می شوند و نه مورد بازیافت قرار می گیرند و این بدان معنا است که تولید پلاستیک در هند آلوده کردن اقیانوس ها و رودخانه ها را نیز مورد هدف قرار داده است. خوشبختانه، به لطف ممنوعیت های اخیر در کشور در مورد پلاستیک های تک کاربره و همکاری و همراهی های فراوان  با سازمان های نوآورانه مانند بنیاد سهامدار، هند شروع به مبارزه علیه آلودگی پلاستیک می کند و در نظر دارد تا پایان سال  ۲۰۲۲ تولید تمام پلاستیک های تک کاربره خود را به صفر برساند.

کیسه های پلاستیکی و بسته ها فشرده می شوند و در صورت نیاز با محلول سیمان ترکیب می گردند تا یک "آجر" ایجاد کنند.

در حال حاضر نیز، همان طور که پیش تر ذکر شد، زباله های پلاستیکی توسط دانش آموزان جمع آوری می شود و هر دانش آموز مسئول کنترل و جمع آوری زباله های خانه خود نیز شده است.

سپس مواد جمع آوری شده جدا شده و تمیز می شوند و بطری های پلاستیکی با سایر مواد پلاستیکی مانند کیسه های پلاستیکی و بسته ها فشرده می شوند و در صورت نیاز با محلول سیمان ترکیب می گردند تا یک "آجر" ایجاد کنند.

این "سازه های زیست محیطی" برای ساختن چیزهایی در داخل مدرسه، به کار برده شده است و نکته قابل توجه آن که به شکل موثری موجب صرفه جویی در هزینه های مدرسه شده است  و در عین حال آموزش مهارت های حرفه ای دانش آموزان را نیز موجب گشته است.

در حقیقت بچه ها آموزش می بینند چگونه آجر را بسازند، سیمان را مخلوط کنند و مهارت های ساختمانی لازم برای ساخت و استفاده مجدد از مواد بازیافتی را یاد بگیرند.

نظیر نصب سلول های خورشیدی

علاوه بر برنامه بازیافت و برنامه درسی منظم، دانش آموزان در موضوعات پایدار نظیر باغبانی،نجاری و توسعه تکنولوژی های پایدار نظیر نصب سلول های خورشیدی نیز فعالیت دارند. این بنیاد در نظر دارد تا در نهایت، روش های نوین آبیاری و کشت، الکترونیک و نورپردازی را به برنامه های آموزشی خود برای تکمیل پروژه ها و کارگاه های محوطه سازی در داخل مدرسه اضافه و اعمال نماید.

از طریق این برنامه، به دانش آموزان آموزش داده می شود که یک کسب و کار سودآور در صنعت باغبانی داشته باشند  و با یادگیری نحوه زیبایی فضاهای عمومی و فضای سبز، با طبیعت ارتباط موثری برقرار نمایند.

کیسه های پلاستیکی و بسته ها فشرده می شوند و در صورت نیاز با محلول سیمان ترکیب می گردند تا یک "آجر" ایجاد کنند.

معضل دیگری که در هند وجود دارد، وجود تعداد زیادی سگ های ولگرد در خیابان های کشور است. این مدرسه یک پناهگاه حیوانات را به منظور آگاهی از بحران حیوانات خیابانینیز ساخته است.

دانش آموزان و اساتید در سال اول برنامه ای برای نگهداری و از ۲۰ سگ مطرح کردند  به این حیوانات پناه دادند. لازم به ذکر است، دانش آموزان مراقبت های پزشکی اولیه برای مراقبت این سگ ها را نیز آموزش خواهند دید و قادر به یادگیری مهارت های اولیه پزشکی به لطف این برنامه بوده اند.

مدارس آکسار  همچنین برنامه آموزشی تدریس ویژه ای دارد که در آن هر دانش آموز به آموزش به صورت شخصی و خصوصی برای تکمیل  و تمرین درس های خود توسط دانش آموز بزرگتری آموزش داده می شود که همگی به صورت کلی تحت هدایت معلمان مدرسه است.

 آموزش به صورت شخصی و خصوصی برای تکمیل  و تمرین درس های خود توسط دانش آموز بزرگتری آموزش داده می شود که همگی به صورت کلی تحت هدایت معلمان مدرسه است.

بچه ها در هند اغلب به مدرسه نمی روند و در محیط بیرون به کار مشغول هستند تا بتوانند کسب درآمد کنند و کمک خانواده هایشان  باشند، که در نتیجه حدود ۴۷ میلیون دانش آموز از تحصیل خارج شده اند . از این رو این بنیاد دانش آموزی  برای جذب دانش آموزان به محیط های علمی و کشب دانش در راستای حمایت از محیط زیست، دستمزدی مبتنی بر سطح تحصیلی و مهارت های فراگیری شده در نظر گرفته است  (یعنی دانش آموزان حتی به منظور کسب درآمد بیشتر؛ انگیزه بیشتری برای بهبود بخشیدن به  نمرات درسی خود دارند) می توان گفت این مدرسه سبز با در بر داشتن شیوه های پایدار این چنینی رفتاری همه جانبه و پرمنفعت برای محیط و افراد در پیش گرفته است.

 آموزش به صورت شخصی و خصوصی برای تکمیل  و تمرین درس های خود توسط دانش آموز بزرگتری آموزش داده می شود که همگی به صورت کلی تحت هدایت معلمان مدرسه است.

همچنین، دانش آموزان می توانند در برنامه درسی ثانویه شرکت کنند که یادگیری انتزاعی را با مهارت های زندگی عملی ترکیب می کند. بعضی از نمونه ها شامل نجاری با ریاضیات، فن آوری خورشیدی با فیزیک، گلدوزی با اقتصاد، آموزش با روانشناسی، بازیافت با محیط زیست و محوطه سازی با زیست شناسی است.

بنیاد اکشار از طریق ایجاد این مدل مدرسه ، امیدوار است دانش آموزان خود را با مهارت هایی که در همه جنبه های زندگی آنها کمک می کند، تربیت کنند. کودکان علاوه بر به دست آوردن تجربه و یادگیری  در موضوعات معمول ریاضی و علوم، آموزش های مهم دیگری نظیرهمدلی، مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، پایداری و همکاری را فرا می گیرند.

همکاران مدرسه شامل سازمان ملل، اتحاد آموزش و بنیاد تحقیقات و توسعه آموزش و پرورش هستند./ inhabitat

ظیر نصب سلول های خورشیدی

https://zistonline.com/vdchx6n6.23nvwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما