تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80873
دکتر حمزه امیری، رئیس بنیاد علمی نخبگان لرستان، با بیان اینکه یکی از بزرگترین نگرانی‌های دولت در حال‌حاضر موضوع اشتغال است، گفت: توسعه اشتغال در کشور با استفاده از استارتاپ‌ها میسر خواهد شد.
توسعه اشتغال در کشور با استفاده از استارتاپ‌ها
به گزارش زیست آنلاین، دکتر حمزه امیری، گفت: امروزه دغدغه اشتغال در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما بسیار غم‌انگیز است و بنابراین باید طرحی نو در اندازیم و برای این معضل بزرگ راه‌حلی اساسی طراحی کنیم.

وی با اشاره به اینکه سوالی که در ذهن متبادر می‌شود این است که در شرایط کنونی چگونه و از چه راه‌هایی اشتغال را به وجود بیاوریم، اضافه کرد: ایجاد زیست بوم کارآفرینی و استارتاپ‌ها موضوعاتی است که برای رسیدن به اشتغال پایدار مدنظر است.

رئیس بنیاد علمی نخبگان لرستان با تاکید بر اینکه فعالیت استارتاپ‌ها در بسیاری از کشورها به عنوان یک فرصت بی‌بدیل در حل مشکلات اقتصادی در نظر گرفته شده است و خدماتی که از طریق آنها ارائه می‌شود توانسته بخش قابل‌توجهی از مشکلات را برطرف کند، عنوان کرد: در سال‌های اخیر شاهد رشد استارتاپ‌هایی در کشورمان بوده‌ایم که توانسته‌اند برای هزاران نفر اشتغال‌زایی داشته باشند. البته انتظار نمی‌رود همه استارتاپ‌ها پس از چند سال دارای چند هزار نفر نیرو باشند، اما فراگیر شدن فعالیت استارتاپی و کسب‌وکارهای کوچک نوآورانه، می‌تواند ضمن زمینه‌سازی برای رشد و پیشرفت فرهنگ کارآفرینی، به رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و در نهایت کاهش بیکاری منجر شود.

وی افزود: امروزه مسئله اشتغال برای جوانان، خانواده‌ها و در نهایت برای دولت‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است که به سادگی نحوۀ زندگی آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است، حال باید دید که به طور کلی ایجاد اشتغال به عهدۀ دولت است یا بخش خصوصی، چراکه تصور حاکم در میان مردم این است که این موضوع از وظایف دولت است؛ ولی این‌طور به نظر می‌رسد که اگرچه دولت‌ها موظف به توسعۀ زیرساخت‌ها و بسترسازی مناسب و باثبات در فضای اقتصاد و دنیای کسب‌وکار و بالاخره تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری و برداشتن موانع بوروکراسی اداری هستند اما ایفای نقش بخش‌خصوصی در این مقوله بسیار پررنگ و اثر بخش خواهد بود.‌

نقش توسعه زیست‌بوم کارآفرینی در اشتغال فراگیرامیری با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های ایران داشتن نیروی جوان تحصیل کرده است که کشور برای تحصیل آنها هزینه‌های هنگفتی را متقبل شده است و سالانه هزاران نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف دانش‌آموخته شده و به خیل عظیم آموختگان دانشگاهی جویای کار می‌پیوندند و در حالت خوش‌بینانه تعداد قلیلی از آنها می‌توانند جذب نهادها و دستگاه‌های دولتی شوند و طبیعتاً استفاده از مزیت‌های استانی و منطقه‌ای و فراهم آوردن و توسعه زیست‌بوم کارآفرینی در استان‌ها می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال فراگیر ایجاد کنند، بیان کرد: استارتاپ‌ها از جمله راهکارهایی هستند که دولت بدون سرمایه‌گذاری مستقیم می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

وی یادآور شد: استارتاپ مقوله‌ای نسبتاً جدید است که در راستای عملیاتی کردن ایده‌ها شکل می‌گیرد. رونق استارتاپ‌ها در ایران، نیازمند فراهم کردن پیش نیازهایی است که در صورت مهیا شدن، به پیشرفت روزافزون کسب‌وکارهای نوپا در کشور منجر می‌شوند. در حال حاضر تنها توسط ۲۱ استارتاپ موفق کشور ۱۳۲ هزار و ۸۳۴ شغل ایجاد شده است که عددی بسیار رویایی است.

رئیس بنیاد علمی نخبگان لرستان با بیان اینکه استارتاپ‌ها، شرکت‌های نوپایی هستند که با ایده‌ای نوآورانه آغاز به کار می‌کنند و در مسیر توسعه و در آمدزایی، برای یک مسئله، راه‌حلی جدید مطرح می‌کنند، گفت: البته این در حالیست که تضمینی برای موفقیت آنها وجود ندارد. به طور میانگین گروه‌های استارتاپی با پرسنل کم و در مدت زمان کوتاهی (حدوداً سه سال) فعالیت می‌کنند. در ایران نیز طی چند سال گذشته، شرکت‌هایی از این دست به خوبی جای خود را در بازار پیدا کرده و به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند. به طور مثال استارتاپ‌های موفقی در بخش حمل‌ونقل، خرید اینترنتی، اپلیکیشن‌های تلفن همراه هوشمند و غیره در بازار مشغول به کار هستند که استقبال مردم از آنها روزافزون است.

اهمیت استارتاپها در اشتغال زاییاهمیت رویدادهای استارتاپی در جریان‌سازی گفتمان کارآفرینیامیری با تاکید بر اینکه رویدادهای استارتاپی در جریان‌سازی گفتمان کارآفرینی از طریق طرح و عملیاتی کردن ایده‌ها در کشور و به ویژه مناطق کمتر برخوردار با پتانسیل‌های بالقوه، بسیار حائز اهمیت بوده که الزاماً باید توسعه یابند و به بخش مهمی از فرهنگ اشتغال کشور بدل شوند، خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه استارتاپ‌ها، مهمترین و حیاتی‌ترین نیاز در عرصه فعالیت و کسب‌وکارهای نوپا است، توسعه اشتغال در کشور با استفاده از استارتاپ‌ها میسر خواهد شد؛ اشتغالی که دارای بهره‌وری بالاست و نیاز به بخش دولتی تنها در حد فراهم ساختن زیرساخت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که کشور با بیکاری دانش‌آموختگان و محدودیت منابع مواجه است، باید طرح‌های اشتغال‌زایی با هزینه کمتر و کارآمدی بیشتر در اولویت قرار گیرد، یادآور شد: یکی از این طرح‌ها، توسعه کسب‌وکارهای نوپا و نوآورانه یا همان استارتاپ‌ها است.

رئیس بنیاد علمی نخبگان لرستان با بیان اینکه استارت‌آپ چیزی جز کارآفرینی نوین نیست که با گسترش فناوری‌های نو، توسعه کسب‌وکار را از طریق آنها فراهم کرده است، عنوان کرد: بی‌تردید، استارت‌آپ کسب‌وکاری است که بخش مهمی از آن بر پایه فناوری است، این نوع کسب‌وکارها از صفحات وب، اینترنت، موبایل و فناوری‌های مرتبط بهره‌مند می‌شوند. هم‌اکنون حدود هزاران نفر در یکی از تاکسی‌های اینترنتی در کشور فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شکل کسب‌وکار در دنیای نوین در حال تغییر و تحول است، تاکید کرد: زمانی کارگران با در دست داشتن ابزارهای کار در کارخانه‌ها به تولید می‌پرداختند اما امروزه با رشد دانش و تکنولوژی کسب‌وکارهای نوین در حال شکل‌گیری هستند که ایران هم به واسطه نیروی جوان تحصیل‌کرده و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن از این امر مستثنی نیست.

نهادینه‌نشدن اقتصاد دانشی و راه‌اندازی کسب‌وکار نوین مشکل اصلی استارتاپ‌ها در ایرانامیری مشکل اصلی استارتاپ‌ها در ایران را نهادینه‌نشدن اقتصاد دانشی و راه‌اندازی کسب‌وکار نوین در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عنوان کرد و با بیان اینکه این مهمترین چالشی است که باعث کاهش اثرگذاری استارتاپ‌ها در کشور شده است، تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما باور نکرده‌اند که خود می‌توانند کسب و کارهای جدیدی را راه‌اندازی کنند و هنوز به دنبال استخدام در دستگاه‌های دولتی هستند در حالی که اگر این باور در بین آن‌ها به وجود بیاید قطعاً استارتاپ‌ها می‌تواند در رشد کسب‌وکار پایدار بسیار مؤثر باشد.

رئیس بنیاد علمی نخبگان لرستان بیان کرد: استارتاپ‌ها و اقتصاد دیجیتال اکنون بسیاری از چالش‌های اساسی را حل کرده‌اند و توجه به آنها بسیار حائز اهمیت است، این روزها تقریباً بیشتر مردم، مسئولان و کارشناسان از خدمات و مزایای این کسب‌وکارهای نوپا اطلاع دارند اما باید توجه کرد که «سرمایه‌گذاری تخصصی» در حوزه استارتاپ‌ها، مهمترین و حیاتی‌ترین نیاز این بخش به حساب می‌آید.

امیری اضافه کرد: در این زمینه، شکل‌گیری و توسعه شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری داخلی تخصصی یعنی همان سرمایه‌گذاران جسور، شاید بهترین راه‌حل موجود است؛ همچنین از سویی باید دقت کرد که تنها وجود سرمایه هدایت نشده، بدون تخصص یا تجربه لازم مدیریتی، نه تنها اثربخشی چندانی ندارد، بلکه می‌تواند آسیب‌های قابل توجهی را نیز در پی داشته باشد. این در حالی است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک پذیر به شکل تخصصی و با تجربه کافی می‌توانند سرمایه‌ها را به کارآفرینی و درآمدزایی برسانند.

شرکت های دانش بنیان تضمینی برای توسعه اشتغال پایدارشرکت‌های دانش‌بنیان، تضمینی برای آینده سرمایه‌های علمی و نخبگان کشوروی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان، تضمینی برای آینده سرمایه‌های علمی و نخبگان کشور هستند، یادآور شد: امروزه اکثر کشورهای توسعه‌یافته به دنبال بهره‌مندی از سرمایه‌های بومی بالقوه موجود در کشور خود و علاوه بر آنها، به دنبال سرمایه‌های انسانی و افراد متخصص و آموزش‌دیده از سایر کشورها به‌ویژه کشورهای در حال توسعه هستند. در کشور ما نیز فراهم آوردن شرایط برای نقش آفرینی نخبگان عملگرا در اقتصاد دانش‌بنیان باید فراهم شود.

رئیس بنیاد علمی نخبگان لرستان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در طی سالیان اخیر اقدامات مؤثری در این حوزه توسط معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری و دستگاه‌های مرتبط صورت گرفته و افزایش تعداد و گردش مالی قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان و بازگشت نخبگان به کشور گواه این مدعاست، اما با توجه به نوپا بودن این مقوله در کشور عزم جدی تمام دستگاه‌های حاکمیتی در محقق شدن اثرگذاری نخبگان عملگرا و استعدادهای‌برتر در اقتصاد دانش‌بنیان ضروری به نظر می‌رسد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

اعلام آمادگی برای حمایت از استارت‌آپ های فعال در گیاهان دارویی نقش ماهواره ها در خدمت مدیریت سیل و خشکسالی ایران نقش اساسی استارتاپ‌ها در کمک رسانی به مناطق سیل زده نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه انرژی های تجدیدپذیر حمایت سازمان تامین اجتماعی از استارت آپ ها و مشاغل خانگی https://zistonline.com/vdcfmcdc.w6dxeagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما