تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80820
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از سال ۱۳۹۳ تاکنون دولت برای احیای دریاچه ارومیه و لایروبی انهار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به این سازمان تخصیص داده و متناسب با این اعتبارات ۱۱۳ کیلومتر از رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه و ۲۹۰ کیلومتر از انهار لایروبی شده است. مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تنها راه نجات دریاچه ارومیه بهره برداری از پروژه‌های آبرسانی است.
بهره‌برداری از پروژه‌های آبرسانی راه نجات دریاچه ارومیه
به گزارش زیست آنلاین، دریاچه ارومیه در سایه انجام عملیات تسهیل ورود آب ناشی از بارندگی ها به پیکره آن طی هفته ها و ماه های اخیر حال خوشی را برخلاف سال های گذشته تجربه می کند و در آستانه رسیدن به تراز یکهزار و ۲۷۲ متری قرار دارد.

سردهنه سازی و لایروبی رودخانه های این حوضه آبریز از چندین دهه قبل تا زمان تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد غفلت قرار گرفته بود و به گفته کارشناسان آب ناشی از بارندگی به جای هدایت به پیکره دریاچه در مناطق حاشیه ای و کم عمق بخار می شد.

بر همین اساس روان سازی انتقال آب و مدیریت بهینه منابع در قالب اجرای طرح های ستاد احیای دریاچه از یک سو و افزایش بارندگی از سوی دیگر، دریاچه ارومیه را از حالت کما درآورده است.

گام های نخست برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برداشته شد و طرح های ۲۷ گانه ای در راستای بهبود وضعیت آن تصویب شد که لایروبی، سردهنه سازی و اختصاص مستمر حق آبه دریاچه از محل سدهای حوضه آبریز تنها بخشی از طرح های زودبازده این ستاد به شمار می رود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از سال ۱۳۹۳ تاکنون دولت برای احیای دریاچه ارومیه و لایروبی انهار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به این سازمان تخصیص داده و متناسب با این اعتبارات ۱۱۳ کیلومتر از رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه و ۲۹۰ کیلومتر از انهار لایروبی شده است.

«کیومرث دانشجو» با اشاره به اینکه عملیات لایروبی ۱۰۵ کیلومتر از رودخانه ها و ۲۵۴ کیلومتر از انهار استان نیز از محل اعتبارات این شرکت انجام شده، بیان کرد: اجرای این حجم وسیع از عملیات لایروبی مرهون تلاش های استانی، ستاد احیای دریاچه ارومیه و کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه است.

وی همچنین ۷۰ مورد سردهنه سازی و بازسازی تاسیسات مهم آبی استان را از جمله اقدامات مهم این شرکت برای تسهیل انتقال آب به دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: انتقال آب به پیکره دریاچه و مدیریت منابع آبی در بهبود وضعیت آن موثر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه در فروردین سال جاری ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد، بیان کرد: در قالب طرح های احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۳ تاکنون سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده که از این میزان یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب مربوط به سال آبی ۹۸-۹۷ است.

«دانشجو» گفت: اوایل سال جاری با تاکید استاندار آذربایجان غربی اقدامات وسیع و گسترده ای در سطح استان برای مقابله با سیلاب ها در نقاط حادثه خیز به عمل آمد که این امر نیز در راستای هدایت روان آبها به دریاچه و افزایش تراز آن مفید بوده است.

وی افزود: لایروبی ۷۴ کیلومتر از رودخانه های استان در نقاط آسیب پذیر طی ۱۰ روز اول سال جاری از جمله اقدامات مهمی بود که در این راستا به سرانجام رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به برنامه ریزی ها برای تسهیل انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: این شرکت طی پنج سال گذشته بیش از ۱۵۶ کیلومتر از رودخانه های منتهی به دریاچه را در محدوده فعالیت های خود ساماندهی و بازگشایی کرده است.

یوسف غفارزاده افزود: از جمله بخش های این عملیات می توان به ساماندهی ۸۰ کیلومتر از مسیر رودخانه آجی چای، ۱۴ کیلومتر قلعه چای، ۱۵ کیلومتر مردق چای و پنج کیلومتر صوفی چای اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در این مدت همچنین بیش از سه هزار و ۶۵۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود، ۴۰۶ استخر زهکش حاشیه رودخانه ها و ۳۸۳ دستگاه موتور پمپ ثابت و سیار برچیده و از اضافه برداشت سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب آب جلوگیری شد.

وی بیان کرد: در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه تاکنون ۹۶ میلیون مترمکعب آب از سدهای اقماری دریاچه در آذربایجان شرقی به سمت این پهنه آبی سرازیر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان نیز گفت: لایروبی رودخانه های «خورخوره» و «آینان» این استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی سال گذشته انجام شد.

کامران خرم افزود: این لایروبی در مجموع به طول ۲.۵ کیلومتر و در قالب قراردادهایی با شرکت های دارای مجوز برداشت شن و ماسه در این شهرستان انجام شد و هزینه ای برای این شرکت در پی نداشت.

وی با اشاره به اینکه «کردستان» طی سال گذشته در خصوص مسدود کردن چاه های غیرمجاز آب رتبه نخست کشوری را کسب کرد، اظهار داشت: سال گذشته به واسطه مسدود کردن ۳۵۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان ۶،۳۱ میلیون مترمکعب آب به نفع آبخوان ها ذخیره و برگشت داده شد.

استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده، گفت: دریاچه ارومیه در سایه لایروبی مسیر رودخانه ها و هدایت اصولی روان آبها به پیکره آن در وضعیت مناسبی قرار دارد.

محمدمهدی شهریاری افزود: بزرگترین طرح ستاد احیا، انتقال آب از سد «کانی سیب» به دریاچه ارومیه بوده که تاکنون از ۳۵ کیلومتر تونل انتقال آن حدود ۲۸ کیلومتر حفاری شده است و این تونل تا اواخر سال جاری به بهره برداری می رسد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: تاکنون دولت ۱۷ هزار میلیارد ریال در این طرح سرمایه گذاری کرده است تا حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه منتقل شود.
شهریاری گفت: ۲۵۰ میلیون مترمکعب پساب شهرستان های ارومیه و تبریز نیز به دریاچه ارومیه وارد می شود و کارهای این طرح انتقال نیز انجام شده است.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز سردهنه سازی، اصلاح و بازسازی دریچه ها و آبگیرهای رودخانه ها را از دیگر برنامه های موفق در راستای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه برشمرد و بیان کرد: از کل ۸۲ سردهنه موجود در این حوضه، ۶۵ سردهنه اصلاح شده است.

حال خوب دریاچه ارومیه

«فرهاد سرخوش» همچنین احداث سد سیلوه را از دیگر اقدامات موثر در راستای آبرسانی به دریاچه دانست و اظهار داشت: این سد به اتمام رسیده است و با احداث کانال انتقال آب جلدیان، سالانه حدود ۹۵ میلیون مترمکعب آب به دریاچه سرازیر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اجرای موفق طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود در جنوب دریاچه ارومیه گفت: در این طرح که ۲۵ کیلومتر طول داشت، حدود سه میلیون مترمکعب عملیات خاکی در کمتر از هشت ماه انجام شد و زمینه انتقال آب رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود به دریاچه ارومیه فراهم شد.

به گزارش ایرنا انتقال مستمر و بدون هدررفت آب به پیکره دریاچه ارومیه یکی دیگر از اقدامات اساسی برای احیای نگین آبی آذربایجان به شمار می رود و اجرای طرح انتقال آب از سد «کانی سیب» از طریق تونل ۳۶ کیلومتری از برجسته ترین آنها به شمار می رود؛ قطر این تونل که در افق طرح آبی معادل ۶۴۰ میلیون مترمکعب را سالانه به دریاچه ارومیه سرازیر می کند، ۶.۳ متر در نظر گرفته شده است.

هدف اصلی در اجرای طرح های مختلف احیای دریاچه ارومیه، افزایش تراز دریاچه و حجم آب موجود در آن تا رسیدن به تراز اکولوژیک ۱۲۷۴.۱ متری است و هم اکنون دریاچه در آستانه رسیدن به تراز قابل توجه ۱۲۷۲ متری قرار دارد؛ رقمی که تا چند سال پیش نوعی رویا برای دریاچه محسوب می شد.

تنها راه نجات دریاچه ارومیهمدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تنها راه نجات دریاچه ارومیه بهره برداری از پروژه‌های آبرسانی است.

فرهاد سرخوش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به افزایش تراز دریاچه ارومیه با توجه به رها سازی و بارندگی‌های بهار امسال افزود: اگرچه این عوامل سبب افزایش تراز و حجم آب دریاچه شدند اما با آغاز فصل گرما و تبخیر روند کاهشی آب دور از انتظار نیست و تنها راه نجات دریاچه آبرسانی دائم در طول سال است که این امر با افتتاح پروژه‌های آبرسانی محقق می‌شود.

وی با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به استان و آغاز آبگیری از سد کرم آباد پلدشت، افتتاح سد انحرافی بویلاپوش خوی، سد مخزنی سردشت و بخشی از شبکه آبیاری طرح سد سیلوه پیرانشهر ادامه داد: پروژه‌های آبرسانی به دریاچه ارومیه چنانچه هرچه سریع‌تر به بهره برداری برسد زودتر به تراز اکولوژیک خواهیم رسید.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به تراز فعلی دریاچه افزود: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۹۲ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک متر و ۱۰ سانتی متر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۳ هزار و ۲۵۴ کیلومتر مربع است گفت: وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۹۰ کیلومتر مربع افزایش داشته است.

سرخوش با بیان اینکه حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه ۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته ۲ میلیارد با ۱۸۰ میلیون متر مکعب بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

آبگیری تالاب گمیشان/ درخواست برای انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه

هدایت سالانه ۱۲۵میلیون مترمکعب آب پایدار به دریاچه ارومیه و حال خوب سدهای کشور

پارلمان آب نهادی برای تحقق تصمیم سازی دموکراتیک در حوزه آب است/ فعالان محیط زیست صدای طبیعت هستند

معرفی صمغی برای رفع شوری خاک‌های اطراف دریاچه ارومیه

تحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیه

رهاسازی آب در وضعیت آب دریاچه ارومیه موثر بوده است

با جان گرفتن دریاچه ارومیه آرتمیا احیا شد

ورود آفت جدید به تالابهای جنوبی ارومیه

 

https://zistonline.com/vdchv6n6.23nvidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما