تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80783
بنگوئلا، قرنها مرکز تجاری مهمی در آنگولا بوده و حالا به یُمن خط آهن به قطب تجاری تازه‌ای بدل شده است. در بنگوئلا سه بخش تجاری کلیدی موجود است یعنی صنعت شیلات، صنعت کشاورزی و همچنین بخش بسیار بزرگ صنعت گردشگری.
قطب کشاورزی، شیلات و گردشگریِ آنگولا در بنگوئلا
به گزارش زیست آنلاین، برنامه تجارت در آنگولا نگاهی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه احیاشده دارد. این خط آهن بندر لوبیتو را در این منطقه به نقاط معدن‌خیز آفریقای مرکزی می‌رساند.

فرودگاه بین‌المللی کاتومبِلا نماد اصلی تحول این منطقه است. این فرودگاه که سالانه حدود از ۲/۲ میلیون مسافر دارد مجتمعی فوق‌مدرن است که کاربریِ حمل و نقل بار را نیز دارد.

شیوه‌های ترابری در این منطقه متنوع است. یعنی علاوه بر راه‌آهن،‌ خدمات بندری و خدمات فرودگاهی نیز وجود دارند. به این ترتیب بنگوئلا هم در نقل و انتقالات درون‌مرزی و هم در ترابری برون‌مرزی کشور سهم بسزائی دارد.

در بنگوئلا سه بخش تجاری کلیدی موجود است یعنی صنعت شیلات، صنعت کشاورزی و همچنین بخش بسیار بزرگ صنعت گردشگری. کشاورزی یکی از صنایع کلیدی این منطقه است.

مانوئل مونته‌ایرو مزرعه‌داری است که سلطان موز لقب گرفته است. پدر مانوئل کارش را با یک تراکتور ساده شروع کرد و او حالا مزرعه‌ای ۱۰۰ هکتاری دارد که شامل زمین، احشام و البته نخلستان موزهای ارگانیک می‌شود.

تجارت موز مهمترین محصول کشاورزی آنگولا

مانوئل می‌گوید: «محصول موز در مرحله چیدن و بسته‌بندی است. بنگوئلا، منطقه‌ایست که در زمینه تولید موز آینده روشنی دارد و ما فعلا در حال آماده‌سازی خودمان برای ورود به بازار بین‌المللی هستیم.»

مانوئل اکنون درحال توسعه صنعت کشاورزی نیز هست. و انبار عظیم شرکت او صدها تن بذر و کود و مواد اولیهٔ کشاورزی را به خارج صادر می‌کند.

مونته‌ایرو که معتقد است فرصت‌های تجاری اینجا واقعی و بالقوه است او درباره لزوم سرمایه‌گذاری در بنگوئلا می‌افزاید: «سرمایه‌گذاری در اینجا از این نظر به‌صرفه است که فضای کسب و کار بسیار خوب است. اینجا فرودگاه، راه‌آهن و بندر را یکجا داریم. اینها فضای تجاری پایداری ایجاد کرده، بنابراین حالا زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.»

پتانسیل بالای بنگوئلا به آن اجازه می دهد تا در صنعت گردشگری آینده روشنی داشته باشد. منطقه بنگوئلا با سواحل ماسه‌ای طولانی، امکان ماهیگری تفریحی، رستوران‌های ساحلی و معماری مدرن در کنار بناهای نواستعماری به جرأت امکان گردشگری بالایی دارد.

خیابان‌های نخل‌کاری شده اینجا یادآور شهرهای جنوب کالیفرنیا است. استادیوم ملی اومباکا هم برای جام بازیهای آفریقایی سال ۲۰۱۰ در همین منطقه ساخته شده است.

در صنعت شیلات هم سرمایه‌گذاری بین‌المللی چشمگیری صورت گرفته است. «ویمار و پسران» (Vimar & Filhos) یک شرکت ماهیگیری محلی است که به شکل خانوادگی اداره می‌شود. محصول اصلی این شرکت ماهی‌ ساردین و ماهی خال‌خالی است.

ناتی ویه‌گاس، شریک تجاری این شرکت می‌گوید‌: «ما در حال حاضر ۸ کشتی با ظرفیت ۶۰ تن داریم. همچنین انبارهای ما ظرفیت ذخیره ۲ هزار تن ماهی تازه و ۴۰۰ تن ماهی یخزده را دارد. کارکنان شرکتِ تماما خصوصیِ ما هم ۶۰۰ نفر هستند.»

او در پاسخ به اینکه چرا باید در صنعت شیلات آنگولا سرمایه‌گذاری کرد می‌گوید‌: «قبل از هرچیز،‌ به این دلیل که کشور ما نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم تری دارد. آنگولا برای اشتغال‌زایی و توسعه پایدار اقتصادی باید در این زمینه‌ها سرمایه‌ خارجی جذب کند.»


آنگولا؛ بازسازی مسیر حمل و نقل ریلی و خلق فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاریمعادن شرق قاره سیاه از دارالسلام در تانزانیا گرفته تا بیرا در موزامبیک شهر بندری دوربان در اقیانوس هند می‌توانند از طریق آنگولا محموله‌های خود را به شهر بندری لبیتو در کنار اقیانوس آتلانتیک برسانند.

راه‌آهنی به طول ۱۳۰۰ کیلومترراه‌آهن «بنگوئلا» در آنگولا به تازگی بازسازی شده است. این مسیر حمل‌ونقل ریلی مواد معدنی را به‌سرعت از معادن جنوب آفریقا به بازارهای سراسر قاره سیاه منتقل می‌کند. ساخت این خط آهن در رشد اقتصادی آنگولا و آینده سرمایه‌گذاری در این کشور تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

بازسازی این خط آهن به طول ۱۳۰۰ کیلومتر باعث شده است که زمان حمل و نقل محموله‌های مواد معدنی از چند هفته به چند روز کاهش یابد.

راه‌آهن «بنگوئلا» در سال ۱۹۲۹ میلادی توسط سِر رابرت ویلیامز، مهندس معدن و یکی از پیشگامان کاوشگری در آفریقا ساخته شده است. او کاشف معادن مس در استان کاتانگا بود.

مسیر حمل و نقل بنگوئلا مهمترین عامل رشد اقتصادی در آنگولامسیر حمل و نقل ریلی «‌بنگوئلا»‌ در آنگولاساخت این خط آهن حدود ۲۶ سال تولید کشید و امتیاز انحصاری آن در سال ۲۰۰۱ میلادی به پایان رسید. سپس یک شرکت چینی آن را با هزینه ۲.۳ میلیارد یورو بازسازی کرد. زمان افتتاح این خط آهن در سال ۲۰۱۵ میلادی، از لوکوموتیوهای جنرال الکتریک و تجهیزات ریلی چینی استفاده شد.

لوئی لوپس تیکسیرا،‌ مدیر خط آهن بنگوئلا دربارۀ گسترش آن در آینده می‌گوید: «در حال حاضر ما هر دو هفته یک بار دو قطار داریم اما می‌خواهیم این تعداد را به چهار یا حتی پنج قطار در روز برسانیم.»

پتانسیل اقتصادی بازسازی خط آهن لبیتوفعالان حوزه‌های کشاورزی، صنایع، ساخت و ساز و شرکت‌های جدید می‌توانند از راه‌آهن بنگوئلا بهره ببرند. شرکت تدارکات «ایرلی گرین»‌ در لوآندا، پایتخت آنگولا یکی از این شرکت‌هاست.

سرجیو چامبل مدیر شرکت «ایرلی گرین»‌ می‌گوید:‌ «با استفاده از این خط صرفه‌جویی زیادی در وقت می‌شود و فاصله زمانی‌ِ ما به معادن جمهوری دموکراتیک کنگو کمتر شده است.»

علاوه بر صنایع بزرگ، کسب و کارهای کوچک و مردم محلی نیز می‌توانند از مزایای بازسازی این خط آهن بهره ببرند. این مسیرحمل و نقل ریلی یکی از مسیرهای مورد علاقه برای مسافران و تجار لبینو به شمار می‌آید.

جان شوبرت سالهاست که به عنوان انسان‌شناس در آنگولا تحقیق می‌کند. او می‌‌گوید: «تا پیش از این در منتهی‌الیه شرق آنگولا هیچ جاده‌ و مسیری برای حمل و نقل وجود نداشت. مردم با این خط آهن می‌توانند محصولات کشاورزی خود را در استانهای همسایه بفروشند. پتانسیل بازسازی این خط آهن برای رشد و توسعه اقتصادی بسیار زیاد است. صنایع تبدیلی، کشاورزی و تجاری می‌توانند به این وسیله تولیدات و محصولات خود را به شهرها و سواحل دیگر صادر کنند.»

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

طلای سبز آنگولا جایگزین طلای سیاه

رونق صنعت گردشگری در جواهر پنهان آفریقا

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اقتصاد خود را تنوع می‌بخشد

https://zistonline.com/vdcfmedc.w6dxcagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما