تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80731
وسعت فعلی دریاچه ارومیه به ۳۱۸۶.۳۶ کیلومتر مربع رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۶۳ کیلومتر مربع و در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری بیش از ۱۴۶۳ کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده است.
رها سازی ۲ میلیارد مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه و افزایش وسعت آن
به گزارش زیست آنلاین، بنا بر اعلام، حجم آب موجود دریاچه ارومیه به بیش از پنج میلیارد مترمکعب رسیده است؛ بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی جاری موجب شده تا این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

کیومرث دانشجو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی - با تاکید بر این‌که حدود دو میلیارد و ۷۲ میلیون مترمکعب آب سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است، اظهار کرد: در پی بارندگی‌های مناسب امسال حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب از این رقم تنها از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون به سمت دریاچه رهاسازی شده است.

وی به تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: تراز سطح آب دریاچه در حال حاضر به ۱۲۷۱.۸۳ متر رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک متر و پنج سانتی‌متر و در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۹۷) یک متر و ۵۶ سانتی‌متر افزایش یافته است.

افزایش وسعت دریاچه ارومیهبنا بر اعلام وزارت نیرو، دانشجو ادامه داد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه نیز به ۳۱۸۶.۳۶ کیلومتر مربع رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۶۳ کیلومتر مربع و در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری بیش از ۱۴۶۳ کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این‌که حجم آب موجود دریاچه ارومیه به بیش از پنج میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی جاری موجب شده است تا این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب و در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری حدود چهار میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کند.

افزایش وسعت دریاچه ارومیهحجم آب دریاچه ارومیه از ۵ میلیارد مترمکعب گذشتمدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی اعلام کرد: با افزایش بارندگی‌ها طبق گزارش ‌ها، حجم آب دریاچه به ۵.۰۳ میلیارد مترمکعب رسیده و این نشان‌دهنده مطلوب بودن روند احیای دریاچه است.

خلیل ساعی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه بابیان اینکه کار بزرگی در سطح ملی با مشارکت تمام دستگاه‌ها و نهادهای دخیل در برنامه‌های احیای دریاچه انجام‌شده است، گفت: با پیگیری برنامه‌های ستاد احیا شاهد بازگشت زندگی به دریاچه هستیم.

وی افزود: با توجه به بارش‌های اخیر و اقدامات ستاد احیا، تراز دریاچه ارومیه در تاریخ ۲۰ اردیبهشت به یک هزار و ۲۷۱ متر و ۸۳ سانتی‌متر رسید که در مقایسه با سال گذشته ۱.۰۵ سانتی‌متر افزایش‌یافته است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی اضافه کرد: روز گذشته وسعت دریاچه ۳ هزار و ۱۸۶.۳۶ کیلومترمربع بود که نسبت به روز مشابه سال گذشته ۸۶۳ کیلومترمربع و نسبت به ابتدای مهرماه سال گذشته ( ابتدای سال آبی جاری ) یک هزار و ۴۶۳ کیلومترمربع افزایش یافته شده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش حجم آب دریاچه و پیشروی حجم آب علاوه بر احیای دریاچه تأثیر بسیار بالایی در جامعه داشته و سبب افزایش امید و نشاط مردم داشته به‌طوری‌که در روزهای اخیر شاهد حضور مردم در کنار دریاچه و اظهار خوشحالی جوامع محلی از وضعیت دریاچه هستیم.

به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ در حد فاصل یکهزار و ۲۷۴ متر تا یکهزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان ‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

به واسطه بارش های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه ( ۱۲۷۲ متر ) بیشتر شده است.
حجم آب دریاچه در ابتدای سال آبی جاری یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب بود و اکنون بیش از ۲.۵ برابر شده است.

دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که ۵۵۰ گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.

این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال ۱۳۴۶ به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.
دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.
 

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:معرفی صمغی برای رفع شوری خاک‌های اطراف دریاچه ارومیهافزایش وسعت ۱۲۴۲ کیلومتری دریاچه ارومیه در سال آبی جاریتحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیهتاخیر در احیای «دریاچه ارومیه»رهاسازی آب در وضعیت آب دریاچه ارومیه موثر بوده استمصرف بی رویه آب کشاورزی علت خشکی دریاچه ارومیه با جان گرفتن دریاچه ارومیه آرتمیا احیا شد ورود آفت جدید به تالابهای جنوبی ارومیهنیم متر از نمک رسوب کرده در بستر دریاچه ارومیه در آب حل شده است https://zistonline.com/vdcizyav.t1aup2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما