تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80726
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بازدید از تالاب کجی نمکزار در شهرستان نهبندان گفت: بارندگی های اخیر در ماه های گذشته محیط زیست طبیعی کشور از جمله تالاب ها را احیا کرد.
بارش ها محیط زیست طبیعی را احیا کرد
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری روز جمعه در حاشیه بازدید از باغ اکبریه بیرجند افزود: بارش بیش از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب در کمتر از یک ماه هدیه بزرگی بود که برکت آن با احیای محیط زیست به مردم رسید.
وی گفت: سیل خسارت هایی را هم در کشور در بر داشت و مهمترین خسارت ها برای مناطقی بود که طبیعت توسط بشر دستکاری شده بود.

معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: در سال های گذشته بر اثر خشکسالی های پیاپی محیط زیست کشور در معرض خطر جدی قرار گرفته بود و پوشش گیاهی به شدت در معرض خشکسالی ها قرار گرفت که در برخی مناطق حیات وحش به دلیل نبود آب و پوشش گیاهی تلف شدند و بارندگی های اخیر این وضعیت را مرتفع کرد.

وی گفت: با توجه به بارندگی های خوب در ماه های گذشته بخش عظیمی از تالاب های کشور احیا شد اما در برخی تالاب ها همچون جازموریان و گاوخونی با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم با توافق سازمان با وزارت نیرو بتوانیم بخشی از مشکلات موجود را حل کنیم.

کلانتری یادآور شد: تالاب ها بخشی از طبیعت هستند که متاسفانه بر اثر توسعه کشاورزی غیراستاندارد و عدم توجه به حق آبه تالاب با مشکل مواجه شده اند و گرد و غبار، نمک و ریزگرد حاصل از آن سلامت و بهداشت مردم را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه در قانون، حق آبه محیط زیست پس از آب شرب و مهمتر از کشاورزی است اظهار داشت: تالاب بخشی از سرزمین است و برای زندگی انسان ها باید این موهبت الهی حفظ شود زیرا تا سرزمینی نباشد کشاورزی معنا پیدا نمی کند.

معاون رئیس جمهوری در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آب را مهمترین مساله محیط زیستی در استان خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: باید با حداقل بهره برداری و حداکثر بهره وری آب را مهار و مدیریت کرد.

وی تصریح کرد: در مناطقی مثل خراسان جنوبی اگر بخواهیم از استانداردهای بین المللی در مصرف آب عدول کنیم بدون شک عواقب غیرقابل برگشتی در کمین خواهد بود.
کلانتری گفت: طبق قوانین بین المللی ۴۰ درصد آب های تجدیدپذیر باید مورد استفاده قرار گیرد اما متاسفانه در استان هایی همچون خراسان جنوبی این آمار به ۱۳۰ درصد رسیده است.

وی افزود: کشاورزی در استان هایی مثل خراسان جنوبی نه تنها نباید توسعه پیدا کند بلکه باید برای توسعه آن محدودیت ایجاد شود زیرا خراسان جنوبی آب جاری ندارد و از آب های زیرزمینی برای کشاورزی استفاده می شود که اگر این وضعیت تشدید شود آبی برای شرب آیندگان باقی نمی ماند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، آبخیزداری و آبخوان داری را از مهمترین نیازمندی های خراسان جنوبی دانست و گفت: آبخیزداری و آبخوان داری تضمین کننده آب مطمئن هستند و آب مطمئن زمانی به دست می آید که مصرف آب طبق ضوابط باشد.

وی ادامه داد: محار کانون های گرد و غبار و حفظ حیات وحش از دیگر ملزومات زیست محیطی در استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کلانتری از بیرجند (مرکز استان) به عنوان شهر پیشرفته فرهنگی در کشور یاد کرد و گفت: این فرهنگ غنی بیرجند را به تمیزترین شهر هم تبدیل کرده است و با سیر در خیابان های شهر هیچ گونه پسماند و زباله ای را به چشم نمی توان دید که این مهم برخلاف بسیاری از شهرها است.

وی اظهار داشت: شهرداری در بیرجند کار خارق العاده ای انجام نمی دهد زیرا مردم کثیف نمی کنند که شهرداری بخواهد تمیز کند.

وی گفت: کاش ۴۰ درصد از این فرهنگ تمیزی مردم بیرجند در سطح کشور وجود می داشت و امیدواریم این فرهنگ در سراسر کشور اشاعه پیدا کند تا سلامت و بهداشت مردم تا این اندازه در معرض تهدید نباشد و در پایان از مردم بیرجند برای تقویت این فرهنگ خوب سپاسگزارم.

تالاب کجی در نهبندان بیرجندچرای بی‌رویه دام در حومه تالاب کجی نمکزار نهبندان مدیریت شودرئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چرای بی‌رویه دام و به‌خصوص ورود شتر به حوزه آبریز تالاب کجی خسارت وارد می‌کند که باید مدیریت شود.

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری روز گذشته در سفر به خراسان جنوبی و در بازدید از تالاب کجی نمکزار نهبندان گفت: چرای بی‌رویه دام و به خصوص ورود شتر به حوزه آبریز تالاب کجی خسارت وارد می‌کند که باید مدیریت شود.

وی افزود: در این منطقه پوشش گیاهی نعمت خدادادی است که باید برای جلوگیری از گرد و غبار پوشش گیاهی تالاب حفظ شود.

معاون رئیس جمهوری در خصوص توسعه تالاب کجی نمکزار نهبندان، تصریح کرد: توسعه این تالاب نیاز به آب دارد که در خراسان جنوبی وجود ندارد. باید حومه این تالاب حفظ شود و اگر حفاظت نشود می‌تواند مرکز وقوع گرد و غبار باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از خراسان جنوبی به عنوان استان‌های پیشرو فرهنگی در حفظ محیط زیست یاد و اظهارکرد: به دلیل نبود آب اقدام چندانی جز مدیریت نمی‌توانیم در تالاب کجی انجام دهیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: باید جوامع محلی بیش از گذشته در زمینه حفظ تالاب همکاری کنند.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر دیروز (پنجشنبه) وارد خراسان جنوبی شد و از تالاب کجی نمکزار در شهرستان نهبندان دیدن کرد.
کلانتری امروز با همراهی استاندار خراسان جنوبی از منطقه حفاظت شده درمیان - سربیشه نیز بازدید کرد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:لزوم استفاده از توان دانشگاه‌ها با برنامه ای هدفمند جهت احیای تالاب هامون مصرف بی رویه آب کشاورزی علت خشکی دریاچه ارومیه زیباترین و مهم ترین تالاب های بین المللی ایران تالاب بختگان چشم انتظار حق آبه/ ایران هنوز تشنه آب است؟ آبگیری تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی  https://zistonline.com/vdccemq4.2bqxi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما