تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 80686
معاون سازمان محیط زیست از تخلیه ۱۵ درصد مساحت مراتع پارک ملی توران شاهرود از دام خبر داد.
تخلیه ۱۵ درصد مراتع شاهرود از دام
به گزارش زیست آنلاین، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست بابیان اینکه ۱۵ درصد مساحت مراتع پارک ملی توران شاهرود از دام اهلی تخلیه شد، گفت: ۲۵۰ هزار هکتار محدوده بی‌تعارض برای یوزپلنگ در این پارک وجود دارد.

حمید ظهرابی، ضمن بیان اینکه یوزپلنگ به عنوان مهمترین گونه در معرض تهدید کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد و می‌بایست تمرکز فعالیت‌ها در بحث حفاظت از یوزپلنگ قرار داده شود، ابراز داشت: در راستای برنامه‌های احیای پروژه یوز با بهره‌گیری از اعتبارات ملی ۱۵ درصد مساحت مراتع پارک ملی توران از دام اهلی که مانعی برای امنیت زیستگاه بود، خالی شد.

وی ضمن بیان اینکه تقویت حفاظت زیستگاه‌های طبیعی یوزپلنگ اولویت اصلی محیط زیست محسوب می‌شود، اضافه کرد: اولویت اول در دفتر حیات وحش سازمان موضوع یوزپلنگ است لذا همه منابع را برای حفاظت از آن بسیج کردیم که خوشبختانه ۲۵۰ هزار هکتار محدوده بی تعارض برای یوزپلنگ در پارک ملی توران ایجاد شد.

محیط زیست به دنبال کاهش فشار بر خارتورانمعاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست بابیان اینکه فعالیت‌های جانبی به جلوگیری از انقراض یوزپلنگ کمک می‌کند، ابراز داشت: در تلاش برای جذب منابع ملی و بین‌المللی به سمت زیستگاه‌های یوزپلنگ هستیم که تا جایی این امکان وجود دارد در مناطقی نظیر خارتوران از نظر امکانات و تجهیزات تقویت و تعارض‌های تهدید کننده نظیر سگ‌های گله، کم شود.

ظهرابی بابیان اینکه برنامه‌ریزی برای کاهش فعالیت‌هایی که باعث اثرگذاری بر زیستگاه یوز می‌شود، در دستور کار است تصریح کرد: کاهش دامداری‌های سنتی با مشارکت مردم و آموزش جوامع بومی در حفاظت زیستگاه، کاهش سگ‌های گله، توسعه مشاغل سبز و معیشت هایی با کمترین فشار به محیط زیست مانند طبیعت گردی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای حفاظت از مناطق تحت مدیریت، پایش و مراقبت دائم از یوزپلنگ جز برنامه‌هایی که در خارتوران دنبال می‌شود.

وی بابیان اینکه در کنار فعالیت‌هایی که به حفظ گونه کمک می‌کند از جمله ایجاد ذخایر و حفظ گونه، خصوصیات ژنتیک نیز باید حفظ شود، افزود: برنامه تکثیر در اسارت با همکاری مرکز تحقیقات در تهران دنبال می‌شود و از سوی دیگر تکثیر در حالت نیمه اسارت زیستگاه‌های تحت فشار نیز برای نجات یوز در دستور کار است.

هدایت یوز به سمت زیرگذرها در محدوده عباس آبادمعاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست بابیان اینکه پکیجی از انواع فعالیت‌ها برای نجات یوز در حال انجام است، ابراز داشت: تمرکز بر ایجاد امنیت در زیستگاه پلنگ و افزایش طعمه با تاکید بر جبیر و آهو از دیگر برنامه‌های پروژه یوز محسوب می‌شود.

ظهرابی در ادامه تصریح کرد: پروژه فنس کشی محدوده عباس آباد در راستای مطالعات وسیع متخصصان امر در حال انجام است لذا ایجاد زیر گذر یا روگذر یک فعالیت نشدنی به شمار می‌رود بنابراین با امکانات موجود مقرر شد در این محدوده مسیرهای عبوری یوز مسدود شود.

وی بابیان اینکه تصادف یوز با خودرو به دلیل شرایط توپوگرافی منطقه و دید خیلی کم در شب اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: در پروژه فنس کشی برنامه به این نحو خواهد بود که یوز از محدوده خطر در جاده حضور پیدا نکند و به سمت زیرگذرهای موجود هدایت شوند.

گور خرهایی که راه راه نیستنداحیای گورهای نژاد توران در دستور کارمعاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست بابیان اینکه طی حوادث تصادف یوز در محدوده عباس آباد برنامه‌های دیگری نیز برای پیشگیری از آن پیگیری می‌شود، ابراز داشت: بر اساس مطالعات نصب سرعت گیر، تابلو، چراغ‌های گردان و اطلاع رسانی با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و سایر دستگاه‌ها در حال انجام است این برنامه‌ها نه تنها در خارتوران بلکه برای تمامی زیستگاه‌های یوز دنبال می‌شود که با توزیع منابع انسانی و امکانات حفاظتی تعارضات یوزپلنگ کاهش و حفاظت و امنیت در منطقه برقرار شود.

ظهرابی پیرامون اجرای پروژه طرح تکثیر در اسارت گورخر آسیایی پارک ملی کویر گرمسار نیز تصریح کرد: گورخرهای موجود در استان فارس از نظر ژنتیک با گورهای توران متفاوت هستند لذا هیچ برنامه‌ای برای اختلاط این دو گونه وجود ندارد و گورهای انتقال یافته از استان یزد به گرمسار منشأ گورهای خارتوران است.

وی افزود: برنامه تقویت ژنتیک گله نیز بر این مبنا است که جمعیتی از خارتوران تکثیر پیدا کند و در ادامه پروژه احتمال جابه‌جایی نرهایی از خود خارتوران یا دیگر نقاط کشور کاملاً وجود دارد.

رهاسازی گورخرهاپروژه پنج سالهمعاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست در پاسخ به این پرسش که رهاسازی گورخرها در پارک ملی کویر چه زمان اتفاق خواهد افتاد، ابراز داشت: به دلیل مشکلاتی که در مرحله انتقال اتفاق افتاد برنامه رهاسازی سخت به رهاسازی نرم تغییر یافت و این امکان در طبیعت برای نسل دوم و سوم گورخرها حدود چهار الی پنج سال دیگر برنامه ریزی شده است تا از نظر ژنتیک به شرایط خوب دست پیدا کنند.

ظهرابی در سوال دیگری پیرامون مشکلات پیش روی بیمه پلنگ، تصریح کرد: در کل مشارکت شرکت‌های بیمه‌ای برای بیمه پلنگ بحث میمون و مبارکی است که باید توسعه پیدا کرده و تقویت شود لذا کارشناسان بیمه و محیط زیست قبل از انجام پرداخت حتماً ابعاد پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهند تا صحت ماجرا معلوم شود.

وی افزود: برای سایر گونه‌ها نیز این برنامه در دستور کار قرار دارد تا شرایطی ایجاد شود که بیمه‌ها مشارکت بیشتری در امر حفاظت و تقویت گونه جانوری داشته باشند و با فعالیت همگانی و مشارکت مردم، حیات وحش کشور برای حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض فزونی یابد.

احیای تالاب‌ها در سیلابمعاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست در سوالی پیرامون اینکه آیا سیلاب باعث بروز مشکلات در این حوزه شده است، ابراز داشت: بالای ۹۰ درصد تالاب‌های کشور از سیلاب بهره مند شدند و برای تالاب‌هایی نظیر هامون و بختگان که هیچ امیدی به بهبود آنها وجود نداشت بعد از مدت‌ها در آنها زندگی دوباره جریان پیدا کرد.

ظهرابی بابیان اینکه تالاب‌های شادگان، جازموریان، هورالعظیم، بختگان و مهارلو در سیلاب اخیر حیات دوباره گرفتند، در ادامه تصریح کرد: علیرغم این منفعت‌ها که از آن یاد شد از آنجا که همراه سیلاب‌ها گل و لای ناشی از فرسایش خاک در بالا دست وجود داشت این امر بسیاری از زیستگاه‌های آبزیان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی بابیان اینکه گل و لای باعث ایجاد فشار زیادی به زیستگاه‌ها شده است، اضافه کرد: در ادامه این روند باید تحقیقات وسیع‌تری در چهار استان سیل زده کشور صورت گیرد تا تأثیرات سیل را بر گونه‌هایی که در این نواحی بودند بتوان برآورد کرد لذا در شرایط حاضر نیازمند مطالعات بیشتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان به منظور بررسی زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی، بررسی عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در حفاظت زیستگاه‌ها و تعیین پروژه‌های سال جاری حفاظت از یوزپلنگ به استان سمنان سفر کرده بود که در جریان این بازدید راهکارهای ارتقا کیفیت زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی و طعمه‌های این گونه و رفع نقاط حادثه‌خیز مورد بررسی قرار گرفت.

حمید ظهرابی دفتر اداره حفاظت محیط زیست شهر سمنان را نیز افتتاح کرد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بازگشت شیر ایرانی به خانه پس از ۸۰ سال بررسی دلیل قطعی مرگ قوچ و میش‌های پارک گلستان/ آخرین وضعیت پرونده کشتار حیات وحش انقراض گونه ها پیش از شناسایی ۳۰ میلیارد ضرر به محیط زیست/ کشف لاشه قوچ وحشی در منطقه شیربند دامغان احتمال مسمومیت عمدی قوچ و میش‌های پارک ملی گلستان تشخیص قطعی بیماری پلنگ تندوره پیش از رهاسازی   https://zistonline.com/vdch--n6.23nv6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما