تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80621
زیست آنلاین: طبق گزارش اخیر آکادمی ملی علوم، تغییرات در شیوه های کشاورزی مرسوم و جایگزینی کشاورزی احیا شده می تواند به ایالات متحده کمک کند تا سالانه ۲۵۰ میلیون تن دی اکسید کربن را از بین ببرد.
کشاورزی احیا جایگزین بهتر کشاورزی مرسوم
به گزارش زیست آنلاین، کشاورزی ارگانیک در طول دو دهه گذشته از حاشیه به سمت جریان اصلی حرکت کرده است و با فروش سالیانه محصولات ارگانیک به یک بازار بزرگ جهانی تبدیل شده است.در حال حاضر برخی از کشاورزان و شرکت های مواد غذایی با مجموعه ای از شیوه های کشاورزی جدید روبرو هستند که مزایای زیست محیطی بیشتری را حتی در مقایسه با کشاورزی ارگانیک به ارمغان می آورد.

کشاورزی احیا یک سیستم و شیوه اصولی برای کشاورزی است که تنوع زیستی را افزایش می دهد، خاک را غنی سازی می کند، آبخیزانی را بهبود می بخشد و خدمات اکوسیستمی را افزایش می دهد. کشاورزی احیا کننده با جذب کربن در خاک و بیوماس درون زمین، میزان کربن موجود در اتمسفر را نیز با کاهش قابل توجهی مواجه می کند.

طبیعی‌ست که با توجه به افزایش روز افزون جمعیت جهان و محدود بودن اراضی کشاورزی یکی از راه‌های افزایش تولید محصولات کشاورزی افزایش سطح زمین‌های قابل کشت در هر کشور و منطقه می‌باشد، از این رو باید بیان داشت که در این نوع از کشاوزی، زمین‌هایی که قابلیت بالقوه برای کشاورزی و فعالیت‌های تولیدی را دارند برای کشت و تولید محصولات کشاورزی مختلف آماده‌سازی می گردند. این شیوه شامل تسطیح اراضی، یکپارچه‌سازی اراضی، آبرسانی و ایجاد کانال‌های انتهایی شبکه‌های آبرسانی و اصلاح و تقویت خاک می‌باشد.  

کشاورزی احیا می تواند مزارعی از منابع کربن را به شدت کاهش دهد، البته نظریات زیادی در خصوص این ایده وجود دارد. شرکت های بزرگ، از جمله میلز و بن و جری، در جلسه اخیر خود در مورد این موضوع در Expo West، متعهد به برگزاری نمایشگاه بزرگ محصولات طبیعی به دست آمده از این روش شدند.

کشاورزی احیا

اما بعضی از کشاورزان یا افراد فعال در این زمینه دچار مشکل شده اند، چراکه هیچ روش توافقی برای تایید محصولات احیا  وجود ندارد و در میان طرح های متعددی که با شیوه های نسبتا متفاوت به منظور دست یابی به این نوع محصولات در حال اجرا است، شکاف های متعددی در این زمینه وجود دارد.

در یک نگاه کلی نیاز به تغییر شیوه ای که در حال حاضر از آن بهره میبریم ( شیوه های مرسوم کشاورزی) محسوس بده و شکی در آن نیس، چراکه استفاده از کود حیوانات دامداری به ترتیب دی اکسید نیتروژن و متان آزاد شده در اتمسفر را افزایش داده و به طور کلی به عنوان مسئول ۹ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ شناخته شده اند. در عین حال، تخریب خاک توسط شیوه های صنعتی، یکی از دیگر دلایلی است ضرورت این امر را بیش از پیش می گرداند، بر طبق مباحث منتشر شده از سوی سازمان ملل بهره وری ۲۰ درصد از سطح پوشش گیاهی این سیاره به دلیل روش های ناکارآمد در کشاورزی کاهش  می یابد.

طرفداران کشاورزی احیا و پایدار اظهار دارند که این روش در میان روش های دیگر، سلامت خاک را تامین می گرداند و در عین حال، موجبکاهش غلظت گاز گلخانه ای موجود در اتمسفر می شود. طبق گزارش اخیر آکادمی ملی علوم، تغییرات اعمال شده با این روش می تواند به کشاورزی ایالات متحده کمک کند تا سالانه ۲۵۰ میلیون تن دی اکسید کربن را از بین ببرد.

برخی از شرکت های بزرگ مواد غذایی در حال حاضر اقدام به ایجاد این اتفاق کرده اند، به عنوان مثال، در ماه مارس، شرکت میلز اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۱ میلیون هکتار زمین کشاورزی را به شیوه ی کشاورزی احیا تبدیل کند و با ایجاد همکاری با کشاورزان، تامین کنندگان و مشاوران مزرعه، این شرکت امیدوار است تا از تمامی روش های کشاورزی احیا در مزارع بهره برده و مواد اصلی غذایی  شامل جو، گندم، ذرت، غذای لبنی و چغندرقند را تامین نماید.

 جان نودی، رییس بخش North America Retail گفت: " کالج های آموزش و پرورش ما در زمینه آموزش و پرورش تولید کنندگان آمریکای شمالی با این شیوه تمرکز می کنند.

شرکت های مواد غذایی بزرگ و کوچک نیز در حال همکاری با یکدیگر برای ایجاد این همکاری بزرگ هستند. سازمان بهداشت و درمان واقع در لس آنجلس، تعریف گسترده ای از احیا کننده را بر اساس ایده کاهش کربن و بازگرداندن تنوع زیستی خاک ایجاد کرده است که توسط بن و جری، DanoneWave، Numi Organic Tea و دیگران امضا شده است .

کشاورزی احیا در واقع نوعی از کشاورزی پایدار به شمار می آید

کشاورزی احیا در واقع نوعی از کشاورزی پایدار به شمار می آید در این نوع از کشاورزی، زراعت با استفاده از اصول اکولوژی مطالعه روابط بین موجودات زنده و محیط آن‌ها می‌باشد.

کشاورزی پایدار به صورت سیستم منسجم کشت و زرع و دامپروری که کاربرد خاص مکانی دارد و طولانی مدت هم بطول می‌انجامد تعریف شده‌است به عنوان مثال:

تأمین نیازهای غذایی و الیاف انسان

افزایش کیفیت محیطی و منابع طبیعی براساس اقتصاد کشاورزی

کارآمدترین روش استفاده از منابع تجدیدشدنی و منابع کشاورزی و ترکیب چرخه‌ها و کنترل‌های طبیعی بیولوژیکی

پایداری حیات اقتصادی عملکردهای کشاورزی

افزایش کیفیت زندگی برای کشاورزان و بطور کلی جامعه از جمله ویژگی های این نوع از کشاورزی محسوب می شود.

البته لازم به ذکر است، کشاورزی احیا هنوز در دوران اولیه رشد خود قرار دارد و مشخص نیست که چگونه تغییرات هزینه های کشاورزان و مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. اما اگر این عمل باعث افزایش هزینه ها شود، "بسیاری از مردم برای رفع موانعی که تغییر آب و هوا ایجاد می کند، بیشتر هزینه خواهند کرد"، لاری کوپالد، بنیانگذار و رئیس کربن زیرزمینی گفت، مدافعان حفاظت از خاک باید بر اساس تعریف این این روش، یک گواهینامه احیاگرانه ایجاد کنند، درست همانطور که مزارع و محصولات کشاورزی ارگانیک توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده گواهی شده است. با این حال ، همه چیز ممکن است پیچیده تر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد، اما ایجاد آن ضروری است چراکه این استاندارد به کشاورزان و پرورش دهندگان اجازه می دهد تا پروسه هایی را اتخاذ کنند که باعث تقویت سلامت خاك، از جمله استفاده بهتر از پوشش گیاهی و زراعت می شود. در این صورت کشاورزان همچنین به استانداردهای مربوط به رفاه حیوانات و رفاه کارگران و جوامع مزرعه نیز متعهد خواهند شد. مارتین گفت که این قوانین باید تا پایان تابستان به نتیجه نهایی برسد و محصولات تایید شده احتمالا در سال آینده در قفسه های فروشگاه ها به فروش خواهند رسید.

رویکرد دیگر این است که تمرکز بر نتایج و نه فرآیندها باشد. این روش توسط طرفداران موسسه خیریه  بهداشت و سلامت خاک دنبال می شود. در این رویکرد جدید از کشاورزی احیا، کشاورزان نشانگرهای سلامت خاک، از جمله کربن خاک، را گزارش خواهند داد. در ماه اکتبر، این موسسه اولین محصول خود را تولید کرد.

نتایج و رویکردهای متفاوت ارائه شده، یک هدف مشترک دارند، آن ها همگی به دنبال اقدامات خاص برای بازگرداندن سلامت خاك می باشند، اما می توانند منجر به شیوه های مختلف کشاورزی شوند. این بدان معنی است که کشاورزان می توانند حداقل مقدار کمی از کود های مصنوعی را استفاده کنند، کاپالد می گوید که مواد شیمیایی یک راه حل دراز مدت نیستند، اما می توان کشاورزان را با استفاده از اقدامات احیا کننده زمین به راه حل های دراز مدت نزدیک کرد.

همان طور که ذکر شد،طرح های صدور گواهینامه نیز بر حسب تعریف تعریف کشاورزی احیا متفاوت است. گواهینامه ارگانیک احیا (ROC) که توسط رودال و شرکای آن توسعه یافته، شامل عناصر استاندارد تجارت و مربوط به رفاه کارگران می شود. علاوه بر این، ارگانیزم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) توسط توسط ROC مجاز است.

کشاورزی احیا جایگزین بهتر کشاورزی مرسوم

کوپالد گفت: البته باید نسبت به این موضوع هشدار داد که اگر بیش از یک طرح صدور گواهینامه، برجسته شود، خطر ایجاد اشتباه برای مصرف کنندگان به وجود خواهد آمد. چرا که آن ها در  فروشگاه مواد غذایی بین مجموعه ای از برچسب های مختلف  قرار خواهند گرفت، پرورش طیور به روش ارگانیک؛ تخم مرغ بدون مواد نگهدارنده؛ گوشت گاو تغذیه شده با چمن؛ میوه های آلی و سبزیجات طبیعی و.... از این رو می توان دریافت  که مصرف کنندگان هنگام مواجه با دو یا چند طرح که مزایای مشابهی به آنها تحمیل شده است، سردرگم شده و این امر نهایتا می تواند به بی اعتنایی و یا بی اعتمادی آن ها منجر شود.

علی رغم رویکردهای مختلف، طرفداران کشاورزی که با GreenBiz صحبت می کردند بر علت مشترکشان تأکید کردند و گفتند که نمی خواهند رقابت کنند. اما ترکیب آنها با یکدیگر به عنوان ایجاد مزایای بیشتر برای کشاورزان و جذب مصرف کنندگان از جمله رویکرد های واضح عملکرد آن ها است. دیوید ریزو، مدیر عامل اجرایی برنامه Land-to-Market در موسسه داروری، گفت: "ما باید همکاری کنیم تا به جای آنکه چندین طرح را با عنوان طرح های با مزیت بشناسیم، آن ها را درجه بندی نماییم و ارزشگذاری کنیم./ منبع: greenbiz

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تولید غذا با استفاده از کشاورزی شناور 

کشاورزی بصورت عمودی راه کار تولیدات بیشتر

پیاده سازی کشاورزی پایدار نیاز به اعطای مشوق دارد​

لایحه برنامه ۲۰۱۸ ائتلاف ملی کشاورزی پایدار (NSAC)​

تدبیر مؤثر برای کاهش مصرف انرژی در بخش کشاورزی و انتشار گازهای گلخانه‌ای

افزایش ۴۰ درصدی انتشار گاز گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ در دنیا

صنعت برق به تنهایی قادر به کاهش ۴ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است

 

https://zistonline.com/vdcgq397.ak9zx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما