تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80594
مبارزه با ملخهای صحرایی در سیستان و بلوچستان به حدود ۱۶ هزار هکتار و در چابهار از مرز چهار هزار هکتار گذشت و روز به روز به سطح مبارزه با این آفت خطرناک افزایش می یابد.
مبارزه با ملخ های صحرایی در سیستان و بلوچستان
به گزارش زیست آنلاین، مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۵هزار و ۷۳۰ هکتار از مراتع شهرستانهای کنارک، چابهار، قصرقند، نیکشهر و دلگان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.

غلامحسین تیموری اظهار داشت: با توجه به آخرین گزارش ارسالی از سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) مبنی بر هجوم دسته های ملخ از استانهای دیگر به سیستان و بلوچستان مبارزه با این آفت از ۱۳ اسفند در این استان آغاز شد.
وی افزود: هفت هزار و ۳۰ هکتار از سطح سمپاشی شده مراتع در جنوب سیستان و بلوچستان به ملخ بالغ و هشت هزار و ۷۰۰ هکتار به پوره (بچه ملخ) اختصاص داشت.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی باهشت هزار و ۸۲۰ هکتار به کنارک اختصاص دارد.
وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۹۰ هکتار از مراتع چابهار، ۶۰۰ هکتار در دلگان، ۶۲۰ هکتار در ایرانشهر، هزار و ۵۰۰ هکتار در قصرقند و ۱۰۰ هکتار در نیکشهر علیه این آفت سمپاشی شدند.
تیموری بیان کرد: مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان بدون تخصیص اعتبار از محل منابع داخلی سیستان و بلوچستان در حال انجام است.
وی تصریح کرد: از آنجایی که بر اساس اعلام سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) مرحله بعدی حمله ملخ به سیستان و بلوچستان از اردیبهشت ماه جاری در راه است دیده بانی و مبارزه با این آفت خطرناک با جدیت همچنان ادامه دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: دسته های پر تراکم این ملخ ها هر نوع سرسبزی اعم از علوفه، غلات، صیفی جات و حتی علف های هرز را که در مسیر خود ببینند مورد هجوم قرار داده و از بین می برند.

 مبارزه با ملخها در سیستان و بلوچستانمبارزه با ملخ های صحرایی در چابهار از مرز چهار هزار هکتار گذشت مبارزه با ملخ های صحرایی در شهرستان چابهار واقع در جنوب سیستان و بلوچستان از سطح چهار هزار هکتار گذشت و روز به روز به سطح مبارزه با این آفت خطرناک افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا مبارزه با ملخ های صحرایی از ۱۳ اسفند ماه سال گذشته در مناطق وشنام، دمبدف، نوبندیان، دهگندر، اسلام آباد، گومازی، کچو و سماج شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان آغاز و همچنان ادامه دارد.

ورود نخستین دستجات پروازی ملخ صحرایی به بندر نخیلو استان هرمزگان نهم بهمن پارسال گزارش شده بود که بعد از این گزارش ملخ های انفرادی در استانهای بوشهر، فارس، خوزستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان با تراکم پائین مشاهده شدند.

پس از حمله ملخ های صحرایی ستاد مبارزه با ملخ در ستاد سازمان حفظ نباتات کشور، ستاد استانها، شهرستانها و تشکیل تیم های ردیابی و مبارزه در تمامی نقاط آلوده شکل گرفت و کار ردیابی، دیده بانی و مبارزه با کمک دستگاه ایلوکاست ۳ و فرم های دیده بانی از ملخ های صحرایی از اواخر ماه های سال گذشته آغاز شد.

ایران از ۲ جبهه جنوب و جنوب شرقی از عربستان، عمان، قطر، امارات متحده، کویت، هند و پاکستان همیشه مورد تهدید این آفت بوده و همچنین در برخی از مناطق جنوبی کشور از جمله جازموریان، چابهار و ایرانشهر این آفت در چند سال اخیر پس از ورود به کشور تخم ریزی کرده و بصورت انفرادی زیست می کنند و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی افزایش تراکم پیدا خواهند کرد.
هم اینک بیش از ۱۴ هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع شهرستانهای کنارک، چابهار، قصرقند، نیکشهر و دلگان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.

در صورت عدم موفقیت در کنترل پوره و دستجات پروازی ورودی احتمال دارد استانهای دیگر هم مورد هجوم ملخ صحرایی در نسل بعدی قرار گیرند.

پیش بینی می شود سطحی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی که از اواخر اسفند ماه سال گذشته آغاز و تا خرداد سالجاری ادامه دارد.
مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان بدون تخصیص اعتبار از محل منابع داخلی استان در حال انجام است و نیاز است اعتبارات ملی و توجه وزارت جهاد کشاورزی بیشتر شود.
از آنجایی که بر اساس اعلام سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) مرحله بعدی حمله ملخ به سیستان و بلوچستان از اردیبهشت ماه جاری در راه است دیده بانی و مبارزه با ملخ صحرایی با جدیت همچنان ادامه دارد.

دسته های پر تراکم این ملخ ها هر نوع سرسبزی اعم از علوفه، غلات، صیفی جات و حتی علف های هرز را که در مسیر خود ببینند مورد هجوم قرار داده و از بین می برند.
مدیر جهادکشاورزی چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مبارزه با ملخ های صحرایی در این شهرستان از سطح چهار هزار هکتار گذشته و این روند همچنان ادامه دارد.
نورالدین میرلاشاری با بیان اینکه برای مقابله با ملخ های صحرایی سه تیم عملیات دیده بانی و چهار تیم عملیات مبارزه انجام می دهند گفت: عملیات دیده بانی توسط مردم محلی، اعضای شوراهای اسلامی روستاها، قشرهای مختلف مردم، دهیاران و از طریق بخشداری ها نیز انجام می ‌شود.

وی ادامه داد: پس از گزارش های مردمی و اعلام به مدیریت جهاد کشاورزی تیم های مبارزه با ملخ صحرایی به محل اعزام می شوند.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت:مبارزه با ملخ های صحرایی از سموم مالاتیون و دلتامترین استفاده می شود.
وی بیان کرد: ملخ های صحرایی تهدیدی جدی به مزارع کشاورزی هستند و امنیت اقتصادی و غذایی را در مدت کوتاهی تهدید می کنند.
میرلاشاری تصریح کرد: ملخ صحرایی هنوز به سطح مزارع کشاورزی چابهار و استان سیستان و بلوچستان نرسیده و در همان بدو ورود در مراتع در حال مهار هستند.

سمپاشی برای مبارزه با هجوم ملخها اجتناب ناپذیر استسم‌پاشی برای مبارزه با هجوم ملخ‌ها اجتناب‌ناپذیر استمعاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: راه مبارزه با هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور سم‌پاشی است چون اگر تعداد ملخ‌ها از یک حد بیشتر شود باید از بین بروند.

 عیسی کلانتری روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: حمله ملخ با این حجم در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، این میزان حجم خسارات زیادی به جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی وارد می‌کند.
وی تأکید کرد: وقتی تعداد ملخ‌ها از یک حد بیشتر شود باید از بین بروند و راه مبارزه با آن‌ها سم‌پاشی است اما در این میان عده‌ای اعتراض می‌کنند که سم‌پاشی نکنید تا از آن به‌عنوان غذا استفاده کنند اما وقتی سم‌پاشی می‌شود نباید خورده شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست اظهار داشت: علت هجوم این حجم از ملخ این است که در عربستان، سودان و مناطق اطراف آن رطوبت بالا رفته و از آنجا که تخم ملخ سال‌ها در زمین می‌ماند بعد از مرطوب شدن طغیان می‌کند، تفریغ می‌شود، بیرون می‌آید و اکنون این اتفاق افتاده است.
وی گفت: این‌ها ملخ‌های مهاجر هستند که از خلیج‌فارس رد شدند و به کشور ما آمدند، اگر مبارزه نکنیم تمام درختان و پوشش گیاهی را از بین می‌برند، وقتی هم مبارزه می‌کنیم مردم محلی می‌گویند می‌خواهند ملخ‌ها را بخورند و تقاضا دارند که سم‌پاشی نکنیم.
کلانتری اظهار داشت: این مسئله یک روند در طبیعت است و یک موضوع طبیعی را نمی‌شود تغییر داد، ولی اگر آمار ملخ از یک اندازه، بیشتر باشد باید از بین بروند.

چندی است که حجم زیادی ملخ وارد استان‌های جنوبی کشور شده و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به کشورها درباره خطر هجوم ملخ‌های صحرایی که اکنون میهمان چند استان جنوبی ایران مانند هرمزگان، فارس، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر هستند، هشدار داده است.
بر اساس اعلام فائو و کارشناسان بخش کشاورزی، ملخ‌های صحرایی آفت‌هایی خطرناک برای کشاورزی کشور محسوب می‌شوند که در صورت تداوم حضور آنان می‌توانند امنیت غذایی را نیز مختل کنند.
بر اساس اعلام فائو ملخ‌های صحرایی در دو طرف دریای سرخ در تکثیر و هجوم گسترده به کشورهای شرق آفریقا و غرب آسیا هستند. برخی از گله‌های ملخ صحرایی در غرب آسیا اقدام به تخم‌گذاری کرده و در قالب گله‌های بسیار بزرگ به سمت کشورهایی مانند ایران هجوم آورده‌اند.
افزایش هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی ایران باعث شد تا سازمان فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد. این تغییر یعنی کشوری که مورد حمله قرار گرفته احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و حتی باغ‌های آن زیاد است.
دستگاه‌های مسئول در این زمینه به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی آمادگی لازم برای مقابله با این آفت را دارند و برنامه عملیاتی برای مقابله با آن طراحی و اجرای آن در بسیاری از استان‌ها برای جلوگیری از گسترش آن‌ها آغاز شده است.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دراین‌باره گفت: هجوم ملخ‌های آفریقایی به استان‌های جنوبی کشور تحت کنترل است و تلاش می‌شود که در سریع‌ترین زمان برنامه‌های مقابله با آن به‌منظور جلوگیری از گسترش آن‌ها به اجرا درآید.
همچنین محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۰ هزار هکتار از اراضی ۶ استان جنوبی کشور اجرایی شده است
وی افزود: تاکنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد چراکه ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است که در خطر قرار دارند.
به گفته وی در سال ۱۳۴۰ یک‌بار ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی حمله کردند و به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین آسیب زدند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

دلایل حمله ملخ ها از دید کارشناسانتولیدات میوه و سبزیجات کاهش شدیدی خواهند داشتاستفاده از آفت‌کش‌ جلوی صادرات محصولات کشاورزی خاورمیانه به اروپا را می‌گیرد https://zistonline.com/vdcfjtdc.w6dx1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما