تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80572
عیسی کلانتری گفت: ۷ و نیم میلیارد نفر در کره زمین تنها یک محل برای زندگی دارند که امروز بسیار کوچک شده است و فشارهای بسیاری را متحمل می شود.
نگرانی از آلودگی خاک‌های ایران
به گزارش زیست آنلاین، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، زمین و خاک در کشور را به دلیل مدیریت نشدن پسماند از سوی شهرداری‌ها و تولید زباله توسط مردم، جزو آلوده ترین‌ها در جهان خواند.‌

وی افزود: بارندگی‌های اخیر کشور بعد از سال‌ها، کمبود آب و خشکی را جبران کرد که باید قدردان این نعمت خدا باشیم و از طرفی از زمین مراقبت کنیم.

کلانتری که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد،اظهار کرد: مصرف متوسط اهالی کره زمین طی ۵۰ سال اخیر بیش از دو و نیم برابر شده که به کره زمین فشار آورده است و مشکلات زیادی را بوجود می آورد.

وی تغییر اقلیم را از جمله همین مشکلات دانست و گفت: متاسفانه سال‌ها دچار خشکسالی و در نتیجه با کمبود آب رو به رو بودیم. آب‌های زیر زمینی رو به پایان  و به موازات آن شوری بیش از حد گریبان آب را گرفته بود که باعث افزایش فشار بر خاک سرزمین ایران می‌شد.

کلانتری پسماند را از دیگر مشکلات ازدیاد جمعیت خواند و اظهارکرد: شهرداری‌ها علی‌رغم مدیریت، قادر به جمع‌آوری درست پسماند نیستند و یا در برخی شهرها توان مدیریت وجود ندارد. از مردم ایران می‌خواهم تلاش کنند تا حد امکان پسماند کمتری تولید کنیم تا شاید شهرداری‌ها فرصت مدیریت صحیح بیشتری داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شمال کشور را به شدت آلوده خواند و تصریح کرد: پاکی مناطق شمالی که تا ۱۰ سال گذشته در یادها مانده است، امروز با باقی مانده پسماند و شیرابه های آلوده تهدید می‌شود و بوی تعفن جنگل و سواحل دریا را پوشانده است. مردم و دولت باید در این زمینه کمک کنند.

کلانتری پسماندهای نفتی و زباله در جنوب کشور را موجب به خطر افتادن حیات خلیج فارس دانست و گفت: ایران یکی از کشورهای آلوده به پسماند در کره زمین است. امکانات این سرزمین به نسل‌های بعد نیز تعلق دارد و عدم دقت کافی در پاکیزه نگه داشتن کافی، موجب تخریب بهداشت کشور می‌شود.

وی افزود: اگر قدری بیشتر به تمیزی خاک کشور توجه کنیم، اقتصاد سودهای کلان خواهد برد و برای ارزش افزوده و ایجاد شغل هزینه می شود.

کلانتری اضافه کرد: جوانان باید بیش از سایرین مواظبت کنند. لذا تحولی عظیم از ملزومات آموزش عالی و آموزش و پرورش است تا این نسل را آشنا سازند. همچنین برخی ائمه جمعه قبل از نماز جمعه پسماند مسیرها را جمع آوری می‌کنند که با استقبال مردم نیز مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه تولید انرژی از پسماند مقرون به‌صرفه نیست، به مقوله تولید انرژی از پسماند اشاره کرد و گفت: انرژی از پسماند در ایران روی دست وزارت نیرو می ماند چون هر کیلو وات ساعت ۸۰۰ تومان تمام می‌شود که با احتساب یارانه فقط ۶۰ تومان فروخته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، کلانتری در پایان اظهارکرد: مقام معظم رهبری بیش از ۱۵ سال تاکید دارند شدت انرژی در کشور بالاست. ما بعد از روسیه بالاترین شدت انرژی را داریم یعنی برای یک واحد تولید، به مراتب بیشتر از کشورها انرژی مصرف می‌کنیم. ایشان بارها در این زمینه تاکید کرده‌اند اما به دلایل مختلف در زمان پیاده‌سازی برنامه‌ها، فرمایشات ایشان به‌صورت کامل اجرایی نمی‌شود.

تعطیلی تنها مرکز پسماند در سمنانتعطیلی تنها مراکز پذیرش پسماند بیمارستانی و صنعتی در استان سمنانمدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان از تولید سالانه ۱۲۳ هزار تن پسماند خانگی در این استان خبر داد و گفت: هر شهروند این استان به طور متوسط روزانه ۵۴۴ گرم زباله تولید می‌کند که به سرانه استاندارد ملی که ۵۰۰ تا ۵۵۰ گرم زباله در روز است نزدیک است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امیر عبدوس در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: در مجموع سالانه ۱۹۸ هزار تن انواع پسماند در این استان تولید می‌شود.

وی از تولید سالانه بیش از ۸۰۴ تن زباله بیمارستانی در استان خبر داد و افزود: عمده این زباله در دو شهر بزرگ استان است که ۳۲۴ تن آن در سمنان و ۲۵۵ تن آن در شاهرود و مابقی در ۶ شهرستان دیگر استان تولید می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان با اشاره به وجود ۱۴ ناحیه و ۱۲ شهرک صنعتی فعال در این استان به زباله‌های ویژه صنعتی تولیدی در این واحدها اشاره و خاطرنشان کرد: عمده پسماندهای ویژه و صنعتی با تکنولوژی‌های نو قابل بازیافت است.

وی با اشاره به الزام شهرک‌های صنعتی دارای واحدهای فاضلاب زا به برخورداری از سیستم تصفیه فاضلاب استاندارد گفت: از مجموع ۱۲ شهرک صنعتی استان پنج شهرک که واحدهای فاضلاب زا در آنها استقرار دارند.

وی با بیان اینکه داری سیستم تصفیه فاضلاب هستند. البته هیچ‌کدام از نواحی صنعتی چهارده‌گانه استان داری سیستم تصفیه فاضلاب نیستند ادامه داد: نواحی و یا شهرک‌های صنعتی در صورت استقرار واحدهای فاضلاب زا موظفند که سیستم تصفیه فاضلاب استاندارد منفرد ایجاد کنند.

عبدوس از برخورداری چهار مرکز شهرستان و یک شهر استان از شبکه جمع‌آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهری خبر داد و با اشاره به در حال احداث بودن عمده این شبکه‌ها اضافه کرد: شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری شهمیرزاد دارای ۷۵ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی و تصفیه‌خانه آن نیز داری ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با اشاره آخرین وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در مرکز استان گفت: شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری سمنان و تصفیه‌خانه آن دارای ۶۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است. همچنین شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری شاهرود نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تصفیه‌خانه آن نیز در حال حاضر فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان با بیان اینکه شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری و تصفیه خانه فاضلاب شهری دامغان هر کدام ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند افزود: مهدی شهر در بین شهرهای استان کامل‌ترین شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب را دارد و این شبکه تقریباً تمامی این شهر را تحت‌پوشش دارد و آب تولیدی فاضلاب آن نیز به مصرف فضای سبز شهرداری سمنان می‌رسد.

وی با اشاره به فرآیند بازیافت پسماندهای صنعتی در دنیا گفت: خوشبختانه سیستم‌ها و تکنولوژی بازیافت زباله‌های این بخش هر روز وضعیت بهتری پیدا می‌کنند به طوری که عمده پسماندهای ویژه امروزه در کشورهای مختلف بازیافت می‌شود.

عبدوس با اشاره به بازیافت لجن‌های اسیدی حاصل از تصفیه دوم روغن‌ها در استان سمنان گفت: تنها مرکزی که در استان اقدام به بازیافت این پسماند ویژه می‌کرد اخیراً به دلایلی خلعیت شده و بزودی مجوز بازیافت آن به افراد دیگری داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مرکز به دلیل برخی تخلفات و از جمله دفن زباله به جای بازیافت، تعطیل شده افزود: البته روش‌های جدید بازیافتی در این بخش در دنیا مرسوم شده که ماشین‌آلات مورد نیاز آن هنوز وارد کشور نشده است اما شرکت‌هایی در استان برای ایجاد این مرکز و خرید ماشین‌آلات نوین بازیافت اعلام آمادگی کردند که در آینده نزدیک مجوزهای لازم برای آنها نیز صادر خواهد شد.

این مدیر مسؤول همچنین از تعطیلی تنها مرکز دفن زباله بیمارستانی استان خبر داد و گفت: یکی دو ماه است که اجازه پذیرش زباله این مرکز به دلیل تخلفات نیز لغو شده است.

وی در پاسخ سرنوشت زباله‌های بیمارستانی فعلی اظهار کرد: در حال حاضر زباله‌های بیمارستانی جمع‌آوری و بی‌خطرسازی می‌شود و فعلاً در همان بیمارستان‌ها نگهداری می‌شود تا پس از فراهم شدن شرایط برای اجازه پذیرش این زباله‌ها، پسماند بیمارستانی به مراکز جدید منتقل شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به پایش روزانه وضعیت هوا در این استان خاطرنشان کرد: بر اساس آنالیز داده‌های سیستم‌های سنجش هوای استان، ۳۶۰ روز از ۳۶۵ روز سال گذشته در استان هوای استان در شرایط هوای پاک بوده است.

وی با بیان اینکه در ۵ روز باقیمانده شاخص آلودگی آن هم تنها در ساعاتی از شبانه‌روز از ۱۰۰ فراتر رفته است. البته در سال گذشته هیچ‌گاه هوای شهرهای استان در شرایط ناسالم و یا هشدار قرار نگرفته است.

عبدوس ادامه داد: در این پنج روز که هوای برخی شهرها به فراتر از ۱۰۰ رسیده عمدتاً دلایل آن ناشی از گرد و غبار بوده و نه وجود گازها.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بررسی انواع زباله و ماهیت آنهاانواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اولانواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دومپسماند طلای کثیفبررسی وضعیت مدیریت پسماند در چهارمحال و بختیاری
  https://zistonline.com/vdcb5sbw.rhbgzpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما