تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80569
بعد از وقوع سیل زمزمه‌هایی از مجلس شنیده می‌شود که اعتبارات مربوط به حفاظت از تالاب‌ها به جبران خسارات سیل و سیلاب اختصاص یابد درحالی‌که به‌هیچ‌عنوان کار درستی نیست و باید این اعتبارات را حفظ کنیم. وجود تالابها باعث شد، حجم آب ناشی از بارش‌های سنگین اخیر روانه آن شود.
حفاظت از تالابها در مهار سیلاب موثر است
به گزارش زیست آنلاین، مسعود باقرزاده کریمی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین افزود: در راستای حفاظت از تالاب‌ها چهار کار ازجمله تعیین حد بستر، تعیین نیاز آبی، پایش و مدیریت زیست بومی را دنبال می‌کنیم. 

اعتبارات حفاظت از تالاب‌ها فدای سیل نشود مدیرکل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: بعد از وقوع سیل زمزمه‌هایی از مجلس شنیده می‌شود که اعتبارات مربوط به حفاظت از تالاب‌ها به جبران خسارات سیل و سیلاب اختصاص یابد درحالی‌که به‌هیچ‌عنوان کار درستی نیست و باید این اعتبارات را حفظ کنیم.

وی اظهار داشت: در برنامه حفاظت از تالاب‌ها که بسیار هم مهم است بحث سیل را لحاظ کرده‌ایم و روش‌های مقابله با آن دیده شده است بنابراین دلیلی ندارد تا اعتبارات موردنیاز برای حفاظت از تالاب‌ها از دست بدهیم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو اعلام کرده که ۱۱ میلیارد مترمکعب آب را برای محیط‌ زیست کنار می‌گذاریم که باید با برنامه‌ریزی این میزان آب را به سمت تالاب‌ها هدایت کنیم. به‌عنوان مثال سهم آب دریاچه نمک ۱۵۴ میلیون مترمکعب است و در اینجا سازمان محیط‌ زیست مکلف است علاوه بر حفظ و تأمین آن میزان آب، نیاز واقعی دریاچه را نیز حساب کند.

وی درباره نقش سیلاب در تخریب زیستگاه‌ها گفت: سیلاب به‌صورت طبیعی آسیبی به زیستگاه‌ها وارد نمی‌کند بلکه این آسیب‌ها نتیجه دخالت ما انسان‌ها در طبیعت است.
باقرزاده تصریح کرد: لازم نیست تمام آبی که از بارش حاصل می‌شود را پشت سدها جمع کنیم، بخشی از این آب در طبیعت ذخیره می‌شود، بخشی وارد رودخانه‌ها شده، بخشی نیز مصرف می‌شود و آب مازاد را می‌توانیم در پشت سدها ذخیره کنیم.

وی گفت: به‌عنوان مثال اگر آب شیرینی که وارد خلیج‌فارس می‌شود قطع شود در مدت کمتر از دو سال، شوری آب آن بسیار افزایش می‌یابد، بعضا می‌شنویم که گفته می‌شود آب شیرین با وارد شدن به خلیج‌فارس هدر می‌رود پس سد بزنیم، درحالی‌که هدر رفتنی در کار نیست، این کار اشتباه است؛ یعنی اگر وزارت نیرو به این اشتباه بیفتد به‌هیچ‌وجه قابل جبران نیست.

باقرزاده تأکید کرد: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هم آب در بالادست ذخیره و در رودخانه‌ها روان شود و به مصرف برسد و درنهایت مازاد آن در پشت سدها ذخیره شود.

پوشش نامناسب گیاهی سبب گل آلود شدن سیلاب می شودچرا سیلاب‌های ایران گل آلود است؟عضو هیات علمی دانشگاه اراک گفت: تالاب میقان اراک نقش بسزایی در کنترل سیلاب و روان‌آب‌های ناشی از بارش‌های اخیر داشت و در واقع اگر این تالاب نبود، معلوم نبود این حجم آب باید کجا می‌رفت.

امیر انصاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تالاب میقان اراک در مرکز حوضه آبریز میقان واقع شده و هشت رودخانه به آن وارد می‌شود، افزود: تالاب میقان به دلیل موقعیت زمین شناختی در واقع به مانند یک کاسه است که آب‌های حوضه به داخل آن می‌ریزد و از حیث جمع‌آوری آب‌های سطحی نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه تالاب میقان در واقع نقش مهارکننده سیل، جمع‌آوری کننده آب‌های سطحی و تغذیه‌کننده آب‌های زیرزمینی را عهده‌دار است، گفت: به دلیل وجود گسل‌ها و ترک‌ها در بستر تالاب میقان اراک در زمان بارش، بسیاری از این گسل‌ها و درز و شکاف‌ها و حوضچه‌های ایجاد شده پر آب می‌شوند و کم کم این آب به داخل زمین و سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کند.

انصاری با اشاره به کاهش سطح آب موجود در دریاچه تالاب میقان نسبت به روزهای نوروز که شاهد بارش شدید در اراک بودیم، بیان کرد: هنوز هوای اراک گرم نشده است و نمی‌توان این کاهش را به تبخیر نسبت داد، هرچند که بخشی از آب به هرحال تبخیر می‌شود، اما در شرایط کنونی که هنوز به گرمای تابستان نرسیده ایم کاهش سطح آب تالاب در واقع به دلیل نفوذ آب به درون سفره‌های آب زیرزمینی و همچنین نفوذ آب به حفره‌های معدنی رخ داده است که این رطوبت در تابستان مانع بروز گردوغبار خواهد شد.

وی با اشاره به پوشش گیاهی موجود در بخش کویری تالاب میقان اراک اظهار کرد: پوشش گیاهی در واقع به مانند یک سد در مقابل سیل و سیلاب عمل می‌کند که از بهم ریختن بافت خاک جلوگیری کرده و سرعت روان‌آب و سیلاب را کاهش می‌دهد و همین کاهش سرعت باعث می‌شود که سرعت نفوذ آب به داخل زمین نیز افزایش یابد.

عضو هیأت علمی گروه محیط زیست دانشگاه اراک تصریح کرد: گل‌آلود بودن سیلاب در اراک و حتی در کشور به دلیل کم بودن پوشش گیاهی در حوضه‌ها و مراتع بود و این کاهش پوشش گیاهی که به دلیل چرای بین از حد دام در مراتع، تخریب اراضی، تغییر کاربری و خشکسالی‌های اخیر که به درازا کشید، ایجاد شده، باعث شد که سطح خاک کاملاً شسته و آب سیلاب‌ها گل‌آلود باشد.

وی تاکید کرد: وجود قره‌داغ‌های تالاب میقان در زمان وقوع سیلاب و بارش شدید، باعث شد که بستر تالاب میقان و خاک آن بهم نریزد؛ وجود این پوشش گیاهی باعث شد که رسوبات وارد دریاچه نشود و آب به صورت متعادل در سطح منطقه پخش شد.

انصاری با بیان اینکه اگر تالاب میقان نبود معلوم نیست این حجم آب ناشی از بارش‌های سنگین اخیر کجا می‌رفت، گفت: امروز در هر نقطه از کشور برای کنترل روان‌آب‌ها سد احداث می‌شود که اگر بستر آنها شنی باشد سرعت جذب و نفوذ آب به داخل خاک بیشتر می‌شود، اما تالاب میقان اراک به راحتی این حجم آب را جمع‌آوری و به آرامی آب را وارد اعماق زمین کرده و در پی آن تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را رقم می‌زند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

آشکار و پنهان داستان سیلاببررسی عملکرد سیمره در کاهش خسارت‌های سیلاب‌های فروردین ۹۷​کاهش مصیبتهای سیلهای اخیر با فناوری‌های دانش بنیان​خسارت سیل، دست انتقام آب از توسعه ناپایدار​بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایرانبررسی ابعاد اقتصادی سیل​ https://zistonline.com/vdchwmn6.23nv-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما