تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80484
تالاب آقگل در جنوب شرقی شهر تازه تأسیس اسلام‌شهر آق‌گل از توابع ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان‌های همدان و مرکزی واقع شده‌است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
تالاب «آق گل» قطب مهم گردشگری استان همدان
 به گزارش زیست آنلاین، تالاب «آق گل» که بهاری به یادماندنی را امسال تجربه کرده و به طور کامل سیراب شده است، به طور قطع با شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی موجود می تواند قطب مهمی برای صنعت گردشگری استان همدان باشد و بویژه در فصل بهار پای گردشگران زیادی را به این منطقه باز کند.

تالاب آق گلتالاب فصلی «آق گل» یکی از بزرگترین و زیباترین تالاب های استان همدان است که در جریان بارش های اخیر پرآب شده و بستری مهیا برای گردشگری منطقه به شمار می رود.

تالاب آق گل، تالابی فصلی است و مستطیل شکل می‌باشد. این منطقه محل گرد آمدن هرز آب‌های فصلی منطقه‌است که با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین‌شناسی آن دارای قدمتی چهل هزارساله‌است. این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ‌کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می‌آید.

وسعت تالاب در فصول پرآبی تا ۶۰۰ هکتار می‌رسد و با لحاظ کردن اطراف آن وسعت کلی تالاب، ۳ هزار هکتار می‌شود که ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و ۶۴۵ متر و با عمق متوسط یک تا ۹۰ سانتی‌متر است. این تالاب جزء مناطق شکار ممنوع است.

این تالاب در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی ملایر قرار دارد. این تالاب امروزه به خاطر دلایلی همچون سدسازی در رودخانه قره چای و برداشت بی‌رویه آب در پیرامون آن و کشت محصولات پرمصرف آبی، خشک شده‌است.

تالاب فصلی «آق گل» که با بارش ها و نزولات آسمانی پرآب شده است، حالا مأمن بسیاری از پرندگان زیبا و مهاجری همچون حواصیل، اردک، فلامینگو، تنجه، قو، غاز خاکستری، پلیکان، پرستوی دریایی و چوپا است که برای هر بیننده ای قابل توجه است و نباید از دریچه دوربین عکاسان دور بماند.

تالاب «آق گل» امروز کانون توجه مردم، مسئولان و دوستداران محیطی زیست و طبیعت شده است و آبگیری آن به اندازه ای مردم بویژه ملایری ها و بومیان منطقه را خوشحال کرد که با وجود گل و لای فراوان هر روز شاهد میهمانان زیادی است و اسلامشهر آق گل به خود می بالد که چنین تالابی را در دامن طبیعت خود دارد.

به دلیل خشکسالی های اخیر بارها تالاب «آق گل» در معرض خشکی و کم آبی قرار گرفت و چون این تالاب در مرز بین ۲ استان همدان و مرکزی قرار دارد و از رود«قره چای» واقع در یکی از روستاهای استان مرکزی به نام «قاسم آباد» تغذیه می کند، بر سر گرفتن ۲ میلیون مترمکعب حقآبه تالاب آق گل همچنان بحث های زیادی بین ۲ استان وجود دارد و قطع کردن این حقآبه زندگی تالاب را به خطر انداخته است.

بیشتر بخوانید: زیباترین و مهم ترین تالاب های بین المللی ایران آق گل؛ زیستگاه پرندگان مختلفتوسعه گردشگری و تبدیل منطقه آق گل به قطب گردشگری استاندر این میان نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از پای ننشستند و در کنار دیگر مدیران مربوطه برای گرفتن حقآبه تالاب آق گل همچنان تلاش می کنند و امروز نیز بهاری شدن و آغاز زندگی دوباره تالاب را در میان گل و لای فراوان ناشی از بارندگی ها و سیلاب های اخیر مشاهده کردند و از وجود چنین نعمت بزرگی در منطقه ملایر بر خود بالیدند.
توسعه گردشگری و تبدیل این منطقه به قطب گردشگری استان از موضوع های مورد تاکید نمایندگان ملایر در این بازدید بود که به عنوان یکی از اولویت های مهم در سال جاری باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در این باره به ایرنا گفت: تالاب آق گل یکی از ظرفیت های خوب و مستعد استان همدان است که می تواند به قطب گردشگری تبدیل شود.

محمد کاظمی بیان کرد: با توجه به سیراب شدن و آبگیری تالاب ۸۰۰ هکتاری آق گل، تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا مردم بتوانند به راحتی از این تالاب بازدید کنند.
وی خواستار رفع مشکلات راه دسترسی به تالاب آق گل شد و تاکید کرد: نیاز است دستگاه های اجرایی همچون راه و شهرسازی و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به حل مشکل دسترسی به تالاب اقدام کنند.

نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم همچنین بر لزوم پیگیری موارد مربوط به وصول حقآبه تالاب توسط محیط زیست و منابع امور آب استان و شهرستان تاکید کرد.

کاظمی ادامه داد: موضوع حقآبه تالاب آق گل به استاندار همدان نیز اعلام شده است و در اولین فرصت جلسه ای با حضور وزیر نیرو، استانداران ۲ استان مرکزی و همدان، نمایندگان مجلس و دستگاه های اجرایی حفاظت محیط زیست و منابع امور آب تشکیل می شود.

وی همچنین خواستار تهیه مستندات و مدارک لازم در مورد حقآبه ۲ میلیون مترمکعبی این تالاب توسط محیط زیست شد و افزود: مساله تامین حقآبه تالاب آق گل باید هر چه سریعتر بین ۲ استان حل و فصل شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حالا که تالاب آق گل احیا شده و پرندگان زیادی به این تالاب مهاجرت کرده اند، با کمک دستگاه های اجرایی و مجموعه مدیریتی اسلامشهر آق گل، باید امکان بازدید مردم از تالاب مهیا شود.

کاظمی با بیان اینکه تبدیل این منطقه به قطب گردشگری عواید بسیاری برای ۲ استان همدان مرکزی به همراه دارد گفت: تالاب آق گل یکی از معدود تالاب هایی است که توانست اعتبار ملی بگیرد.

بیشتر بخوانید: تالاب امیرکلایه در لاهیجان آق گل؛ بستری مهیا برای سرمایه گذاریآق گل؛ بستری مهیا برای سرمایه گذاریدیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز تالاب «آق گل» را ظرفیتی مهیا برای سرمایه گذاری دانست و افزود: سرمایه گذاران می توانند از بستر و حاشیه این تالاب برای سرمایه گذاری و جذب گردشگر استفاده کنند.

حجت الاسلام احد آزادیخواه بیان کرد: تالاب آق گل یکی از بهترین و آسانترین نمونه های تجارت و ارزآوری در حوزه گردشگری است و آماده حضور سرمایه گذاران است.
وی گفت: در حال حاضر با پرآب شدن تالاب بهترین ظرفیت در منطقه اسلامشهر آق گل و روستاهای پیرامونی دهستان ترک شرقی برای استفاده از منابع زیرزمینی آب و توسعه کشاورزی بویژه کشاورزی مدرن با روش های نوین مهیا شده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم اظهار داشت: از دل طبیعت باطراوت و زیبای تالاب آق گل با وجود گونه های زیادی از پرندگان، ظرفیت و بسترهای گردشگری شکل گرفته و مهیا است و برای جذب گردشگر و توریستی کردن این منطقه راهی جز سرمایه گذاری نیست.

حجت الاسلام آزادیخواه از مدیران و اهالی اسلامشهر آق گل درخواست کرد: به دنبال جذب سرمایه گذار بومی باشید، ما نیز در کنار شما هستیم و تسهیلات مورد نیاز در این زمینه نیز اعطا می شود.

وی همچنین برای معرفی تالاب آق گل خواستار برگزاری ویژه برنامه هایی همچون همایش پیاده روی با حضور مردم از شهرها و روستاهای ملایر و پخش آن از طریق رسانه ملی شد.
حجت الاسلام آزادیخواه با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان ملایر با رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: نگاه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تالاب آق گل مثبت و امیدوار کننده است و باید از این فرصت استفاده کرد.

وی تاکید کرد: در یک فضای تعاملی باید بتوانیم موضوع حقآبه تالاب آق گل که مشترک بین استان همدان و مرکزی است را حل کنیم و بزودی نشست هایی در این زمینه تشکیل می شود.
به گزارش ایرنا، تالاب آق گل در جنوب شرقی اسلامشهر آق گل از توابع شهرستان ملایر و روستای «توتل» در کنار کوه «کت» در مرز استان های همدان و مرکزی با وسعتی افزون بر ۸۳۰ هکتار واقع شده و یکی از تالاب های مهم کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ‌ کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می‌آید.
تالاب آق گل ملایر حد فاصل میان ۲ استان همدان و مرکزی و در شمال شرقی ملایر و در فاصله ‎ ۳۵کیلومتری این شهر واقع شده است.

https://zistonline.com/vdcdoo0j.yt0zj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما