تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80440
ناصر کرمی، اقلیم‌شناس، اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر زیر آب رفتن خوزستان و فرو ریختن سد کرخه طی روزهای آینده را دروغ محض دانست و گفت: به نظر می‌رسد برخی اتاق فکر درست کرده‌اند که به نفع تفکر خاصی دروغ جعل کنند و برای این دروغ‌ها از ادبیات تخصصی و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای بهره می‌گیرند تا علیه مخالفان پروژه‌های خاصی خبر تنظیم کنند و منافع مدافعان این پروژه‌ها را تأمین کنند. همه این خبرها هم در خدمت این است که ما به این پروژه‌ها نیاز داریم و باید به ساخت بیشتر آن‌ها اقدام کنیم.
دروغ بودن زیر آب رفتن خوزستان و فروریختن سد کرخه
 به گزارش زیست آنلاین، یک اقلیم‌شناس شایعات منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر فروریختن سدها و زیر آب رفتن برخی استان‌ها طی روزهای آینده را دروغ محض دانست و گفت: انتشار این شایعات منافع پروژه‌های خاصی را دنبال می‌کند.

ناصر کرمی، اقلیم‌شناس، اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر زیر آب رفتن خوزستان و فرو ریختن سد کرخه طی روزهای آینده را دروغ محض دانست و گفت: به نظر می‌رسد برخی اتاق فکر درست کرده‌اند که به نفع تفکر خاصی دروغ جعل کنند و برای این دروغ‌ها از ادبیات تخصصی و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای بهره می‌گیرند تا علیه مخالفان پروژه‌های خاصی خبر تنظیم کنند و منافع مدافعان این پروژه‌ها را تأمین کنند. همه این خبرها هم در خدمت این است که ما به این پروژه‌ها نیاز داریم و باید به ساخت بیشتر آن‌ها اقدام کنیم.

کرمی افزود: مثلاً چندی پیش از دکتر کردوانی خبر جعل کرده بودند که وارد ترسالی خیلی شدید شده‌ایم و هر سال سیل خواهد آمد. یا مثلاً از از دکتر اردکانیان جعل کرده بودند که دوره ۳۰ ساله ترسالی آغاز شد و مواردی از این دست.

وی تاکید کرد: در آخرین محصول این گروه، یک آدمی که اصلاً مشخص نیست وجود داشته باشد مثلاً با خبرگزاری مهر گفتگو کرده و خبر از زیر آب رفتن خوزستان داده است. در حالی که اصلاً در خبرگزاری مهر چنین خبری وجود ندارد و آن فرد هم اگر اصلاً وجود داشته باشد حتماً اعلام خواهد کرد که من کجا چنین چیزی گفته‌ام.

این اقلیم‌شناس در پاسخ به اینکه آیا اساساً فرد یادشده که از او به عنوان اقلیم‌شناس برتر کشور نام برده‌اند را می‌شناسد یا نه گفت: اقلیم‌شناسان سرشناس ایران چهار پنج نفر هستند که همه‌شان را من می‌شناسم و اسم چنین کسی را من نشنیده‌ام. اصلاً مشخص نیست کجا تعیین می‌کند که چه کسی اقلیم‌شناس برتر کشور است!

کرمی در خصوص ادعاهای مطرح شده در این خبر نیز تصریح کرد: حرفی که گفته شده کاملاً مزخرف است و هیچ آدم علمی چنین حرفی نمی‌زند. کل این ماجرا از اساس دروغ است.

وی تأکید کرد: طی چهار پنج روز آینده مشکل سیل برطرف می‌شود. اصلاً مشکل سیل در چهار پنج روز آینده مساله جانی در ایران نخواهد داشت و چنین چیزی بسیار بعید است.

کرمی افزود: هیچ جایی نه قرار است غرق شود و نه نابود شود و نه سدی شکسته شود. مشکل الان این است که مردم هنگام هشدار سیل جا به جا نمی‌شوند. اگر جا به جا شوند دست کم خسارت جانی ایجاد نمی‌شود، به جز مزارعی که به زیر آب می‌رود و آن مزارع هم به هر حال دچار یک خسارت مالی با عدد و رقم مشخصی می‌شود که دولت باید آن خسارت اقتصادی را پوشش بدهد.

سیل خوزستاننفوذ سیلاب کرخه به مناطقی از شهر اهواز  فرماندار اهواز گفت: سیلاب رودخانه کرخه از سد تنظیمی حمیدیه و کانال های چمران و سلمان بامداد روز دوشنبه به مناطقی از شمال کلانشهر اهواز نفوذ کرد.

جمال عالمی نیسی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون بخشی از ماشین آلات دستگاه های اجرایی منطقه به همراه گروه های جهادی و جوانان در حال انسداد سرریز سیلاب سد تنظیمی کرخه از طریق کانال چمران هستند تا از نفوذ بیشتر آب به این بخش از کلانشهر اهواز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه هیچ گاه تصور نمی شد شهر اهواز از سوی رودخانه کرخه نیز تهدید شود و همه نگاه ها به سمت تحکیم سیل بندهای کنار کارون متمرکز شده بود افزود: هم اکنون از ۲ جبهه با احداث سیل بندها مشغول جلوگیری از نفوذ آب به بخش هایی از شهر اهواز هستیم.
فرماندار اهواز با بیان اینکه آب به منطقه پلیس راه قدیم و بخش هایی از کیانشهر اهواز رسیده ولی شدت آن زیاد نیست افزود: در این راستا برای حفظ جان شهروندان محدودیت هایی از سوی راهنمایی و رانندگی در پل روگذر کیانشهر برقرار شده است.

بیشتر بخوانید: خسارت سیل، دست انتقام آب از توسعه ناپایدارمحدودیت تردد به شهرک صنعتی شماره ۲ اهوازمدیر شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز گفت: به دلیل آبگرفتگی مسیر دسترسی به این شهرک که ناشی از سرریز رودخانه کرخه است ، محدودیت تردد به این شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز از صبح روز دوشنبه اعمال شده است.

عیدی فعال در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه باید تدابیر اندیشیده شود تا از محدودیت تردد کامیون ها که حامل مواد اولیه کارخانجات در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز هستند جلوگیری یا حداقل کاسته شود خواستار همراهی و مساعدت فرماندهی راهنمایی و رانندگی اهواز برای ورود کامیون های حامل کالا و مواد اولیه به داخل این شهرک صنعتی شد.
وی با این حال گفت: واحدهای تولیدی واقع در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز به علت ارتفاع نسبتا&#۳۹; مناسب از سطح زمین ، در معرض آبگرفتگی نیستند.

از سوی دیگر با بالا آمدن سطح آب کارون به بیش از سه هزار و ۲۰۰ متر مکعب در ثانیه ، تدابیری جدیدی از سوی پلیس برای ممنوعیت تردد کامل شهروندان در سواحل کارون اعمال شده است.
با ممنوعیت تردد خودروها از سواحل کارون ، ترافیک سنگینی بر بخش های مرکزی کلانشهر اهواز حاکم شده است، این درحالی است مدارس این شهر همچنان تعطیل است و پیش بینی می شود با بازگشایی مدارس از روز شنبه ۲۴ فروردین ، ترافیک شهری اهواز با گره های کور و سنگین رو به رو شود.

به گزارش ایرنا سیلاب مهیب و طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون سبب آبگرفتگی مناطق وسیعی از شهرهای دشت آزادگان، شوش، شوشتر(شعیبیه)، حمیدیه، بستان و بخش های الهایی و اسماعیلیه اهواز شده است.

بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال ، مرکز ، غرب و جنوب خوزستان دچار آبگرفتگی شده است و بیش از ۴۰۰هزار نفر در معرض سیلاب طغیانگر قرار گرفته اند.

بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر خوزستان ۱۵۲ تیم برای امداد رسانی به سیل زدگان تشکیل شده است. همچنین تاکنون ۴۷ اردوگاه برای اسکان سیل زدگان در استان ایجاد شده است و ۳۰ هزار و ۴۰۰ نفر در این اردوگاه ها اسکان داده شده اند.

بیشتر بخوانید: تخریب محیط زیست در اثر ناپایداری توسعه ایجاد شده استعلت مشکل پس‌زدگی فاضلاب در شهر اهوازمعاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مشکل پس‌زدگی فاضلاب در شهر اهواز را ناشی از دو سه نقطه بحرانی در این شهر به دلیل ریزش شبکه‌های فاضلاب دانست و افزود: برای مهار این مشکل دو پروژه اضطراری تعریف شده و طبق برنامه زمانبندی قرار است امروز عملیات اجرایی آن به اتمام برسد.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا کشفی اظهار کرد: در ابتدای وقوع سیل در خوزستان تعداد ۱۰۸۰ روستا با قطعی آب مواجه بودند که خوشبختانه با اقداماتی که انجام شد، این تعداد اکنون به ۱۷۰ روستا رسیده است.

وی با اشاره به این‌که "گوریه" شوشتر تنها شهر بدون آب استان بود که روز گذشته نسبت به تأمین آب آن اقدام شد، ادامه داد: گرچه با پیشروی مستمر آب در مناطق مختلف مواجه هستیم، اما فعالیت آبرسانی بدون هیچگونه مشکلی در حال انجام است.

کشفی با اشاره به اینکه آبرسانی به تمامی روستاها از طریق تانکر سیار، ثابت و آب بسته‌بندی صورت گرفته و آب شرب موردنیاز در دسترس مردم قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تأمین و وصل آب حدود ۶۰ روستای استان در دستور کار است که به محض ترمیم جاده‌های دسترسی و رفع مشکل برق آن مناطق، نسبت به برقراری انشعاب آب اقدام خواهیم کرد.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، وی تصریح کرد: با اتمام این پروژه‌های اضطراری، عملیات بای‌پس انجام شده و مشکل پس‌زدگی فاضلاب مناطقی از شهر اهواز به‌ویژه پردیس حل خواهد شد.

کشفی با بیان اینکه در رابطه با تأمین آب شهر اهواز مشکل خاصی وجود ندارد، گفت: گرچه کدورت آب طرح غدیر مقداری بالاتر از حد معمول رفته، اما خوشبختانه تاکنون در رابطه با تأمین آب شرب این شهر خللی به‌وجود نیامده و با مدیریت انجام شده ان شاالله مشکلی هم پیش نخواهد آمد.

مدیریت آبخیزداریاعلام آمادگی دانشگاه تربیت مدرس برای بررسی علل وقوع سیل در کشورگروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس به منظور تحلیل و آسیب‌شناسی شرایط پیش آمده در سیلاب‌های اخیر، اعلام آمادگی کرد تا از طریق تشکیل کنسرسیومی متشکل از انجمن‌های علمی مربوط به آب، منابع طبیعی و کشاورزی، نمایندگان بخش‌های مختلف اجرایی، آموزشی، پژوهشی، مردمی و سایر نمایندگان دولتی به بررسی علل وقوع سیل در کشور بپردازد.

دکتر حمیدرضا صادقی، مدیرگروه آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص گفت: ارزیابی کلی و تحلیل شرایط اتفاق افتاده مبتنی بر گزارش‌های دورسنجی و میدانی دریافتی و نیز بررسی‌های اولیه مرتبط با گستره، نوع، تداوم، رفتارشناسی و حتی پیامدهای رخ داده ناشی از وقوع سیل‌های اخیر، از عدم رعایت اصول اولیه آمایش سرزمین، توسعه‌های ناسازگار، احداث سازه‌های نامناسب و نامتناسب، تخریب منابع طبیعی و افزایش مقدار و سرعت پاسخ هیدرولوژیکی حوضه‌های آبخیز حکایت دارد.

وی در ادامه افزود: به منظور جلوگیری از تکرار وقایع مشابه، کاربست رویکرد مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز کشور با همکاری تمام رده‌های سیاست‌گذاری، حکمرانی، آموزشی، پژوهشی، اجرایی، سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های علمی ضروری است. چرا که در عصر کنونی رویکردهای جاری، بر مدیریت سازگار بوم سازگان‌های مختلف و پیشگیری از وقایع از طریق رفتارشناسی سامانه‌ها در قبال محرک‌های ورودی، توجه به موقع و شایسته به هشدارها و تذکرات متخصصین استوار است.

صادقی تأکید کرد: بروز سیلاب یکی از نمایه‌های سریع عدم تعادل در مدیریت بخش‌های مختلف منابع کشور است که نمایانگر هشدارهای جدی بروز انواع دیگر خطرات از قبیل فرسایش شدید خاک، تخریب زمین ناشی از فعالیت‌های عمرانی بزرگ بدون توجه به مسائل محیط زیستی، فرونشست زمین، گرد و غبار و توسعه‌های نامعقول و غیر علمی است.

به گزارش ایسنا، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: گروه آموزشی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس آمادگی دارد در صورت تأمین اعتبارات لازم و از طریق تشکیل کنسرسیوم متشکل از انجمن‌های علمی مربوط به آب، منابع طبیعی و کشاورزی، نمایندگان بخش‌های مختلف اجرایی، آموزشی، پژوهشی، مردمی و سایر نمایندگان دولتی به تحلیل و آسیب‌شناسی شرایط اتفاق افتاده در کشور بپردازد.

https://zistonline.com/vdcfxjdc.w6dxjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما