تاریخ انتشار :شنبه ۳ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80344
ساخت فرودگاه جدید سنگاپور به نام جوئل چانگی رو به اتمام است و یکی از عوامل جذابیت این فرودگاه طراحی مرتفع‌ترین آبشار داخل ساختمان است.
رونمایی از مرتفع ترین  آبشار مصنوعی در فرودگاه سنگاپور
به گزارش زیست آنلاین، این آبشار مدور که توسط شرکت Safdie Architects طراحی و اجرا شده، برای تأمین آب فضای سبز پلکانی بزرگ این فرودگاه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فضای اطراف آبشار مدور مذکور به شکل یک پارک بزرگ سرپوشیده طراحی شده و مسیرهایی نیز برای پیاده روی در این جنگل بزرگ مصنوعی در نظر گرفته شده است.

قرار است فرودگاه یادشده در تاریخ ۱۷ آوریل افتتاح شود و آبشار و پارک یادشده در مسیر کریدوری قرار گرفته‌اند که به ترمینال‌های مختلف مسافربری متصل می‌شوند.

مساحت کل این ساختمان ۱۳۴ هزار متر مربع بوده و سازه‌های شیشه‌ای محکم شده با نوارهای فولادی در سقف به آن زیبایی خاصی بخشیده‌اند. آب این آبشار از ارتفاع ۲۰۰ متری به پایین می‌ریزد و در بخش‌های مختلف پارک پخش می‌شود. در مجموع درختان و فضای سبز پارک مذکور در هفت طبقه مختلف طراحی شده‌اند.

مجموع آبی که از طریق این آبشار در هر دقیقه به پایین می‌ریزد به ۳۷۸۵۴ لیتر می‌رسد. سیستم این آبشار به گونه‌ای طراحی شده که توانایی استفاده از آب باران را نیز داشته باشد. از این آب علاوه بر آبیاری برای خنک سازی کل فرودگاه هم استفاده می‌شود.

به نقل از نیواطلس، این بخش از فرودگاه ظرفیت حضور همزمان ۱۰۰۰ نفر را دارد و در آن رستوران‌های متعدد، فضاهایی برای استراحت و تفریح، یک هتل با ۱۳۰ اتاق و غیره پیش بینی شده است.

بلندترین آبشار مصنوعی جهان روی یک آسمانخراش در چین ساخته می شود!کشور چین در سال های اخیر نشان داده که بسیار جاه طلب و بلندپرواز است و با پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف داشته این موضوع را ثابت کرده است. این بار چین قرار است آبشاری به طول ۱۰۸ متر بسازد که به ادعای خود ِچینی ها، بلندترین و مرتفع ترین آبشار مصنوعی در جهان است. اما چیزی که این آبشار را به یک سازه شگفت انگیز تبدیل می کند این است که قرار است این آبشار از بالای یک آسمانخراش به پایین سرازیر شود! به این ترتیب، مردم شهر گوئیانگ (Guiyang) در جنوب غربی چین به زودی شاهد جاری شدن یک آبشار باشکوه و بزرگ از فراز یک آسمانخراش خواهند بود. این موضوع توجه همه را به این شهر چینی و این پروژه جاه طلبانه جلب کرده است.

1-آبشار مصنوعی در چینآبشار شهر گوئیانگ چینامروزه فضای سبز اطراف ساختمان ها به مولفه ای مهم در شهرسازی مدرن تبدیل شده است و سعی می شود با ساخت فضاهای سبز، آبشارها، آبنماها و فواره های مختلف، محیطی شاداب تر و باطراوت تر به وجود آورده شود. اما ظاهرا بلندپروازی انسان حد و حدودی ندارد و این بار شاهد ساخت بلندترین آبشار مصنوعی جهان روی دیواره یک آسمانخراش هستیم! این آبشار که حدود ۱۰۸ متر ارتفاع خواهد داشت در حقیقت بخشی از پروژه ساخت برج لیبیان (Liebian Building) است که در یک محوطه عمومی در منطقه تجاری شهر ساخته شده است. اگرچه ساخت این آسمانخراش هنوز به اتمام نرسیده است، اما ظاهرا ساخت آبشار زودتر به پایان رسیده و بلندترین آبشار مصنوعی جهان آماده شده است. این آسمانخراش ۱۲۱ متر ارتفاع دارد و آبشار نیز چند متر پایین تر و از ارتفاع ۱۰۸ متری ساخته شده است. این سازه منحصربفرد یکی از بلندترین آبشارهای مصنوعی در جهان و بلندترین آبشار مصنوعی در جهان است که داخل یک ساختمان قرار گرفته است. به گفته مسئولین پروژه، ساخت این آبشار می تواند فضایی نشاط انگیز و بی نظیر در این منطقه ایجاد کند و به عنوان یک جاذبه گردشگری در نظر گرفته شود. با این حال، ساخت بلندترین آبشار مصنوعی جهان در چین با انتقادات زیادی همراه بوده است.

انتقادات به ساخت آبشاربلندترین آبشار مصنوعی جهان تاکنون فقط ۶ بار روشن شده است، اما همین دفعات باعث شده تا مخالفان زیادی پیدا کند. هزینه های بالای عملیاتی و مصرف بالای برق و آب از جمله دلایل عمده این انتقادات هستند. برای راه اندازی این آبشار از چهار پمپ پرقدرت کمک گرفته می شود که آب را از زمین به بالا می کشند و از آن جا رها می کنند. گفته می شود که یک ساعت پمپاژ آب تا ارتفاع ۱۲۱ متری بالای ساختمان حدود ۸۰۰ یوآن (۱۶۰ دلار) هزینه در پی دارد!

این آسمانخراش توسط گروه صنعتی لودی ساخته شده و شامل یک مرکز خرید، واحدهای تجاری و اداری و همین طور یک هتل لوکس و مجلل خواهد بود. آبشار این آسمان خراش هم که به ادعای مسئولین شرکت بلندترین آبشار مصنوعی جهان به حساب می آید یکی از جذابیت های اصلی آسمانخراش است و قرار است به یکی از جاذبه های گردشگری شهر تبدیل شود و به صنعت گردشگری این کشور کمک کند. مسئولین شرکت معتقدند که این آبشار، بازتابی از طبیعت و آبشارهای زیبای منطقه است، اما بسیاری از شهروندان چینی این کار را تنها هدر دادن سرمایه و انرژی قلمداد می کنند و با ساخت آن مخالفند. یکی از شهروندان چینی در حساب کاربری توییتر خود این طور نوشته است: «تنها فایده ای که این آبشار می تواند داشته باشد این است که دیگر نیازی به شستشوی نمای شیشه ای آسمانخراش وجود ندارد!»

بیشتر بخوانید: گردشگری چیست ؟ با انواع گردشگری و اصطلاحات آن آشنا شوید جاذبه های گردشگری چینبلندترین آبشار مصنوعی جهان در واقع در سال ۲۰۱۶ تکمیل شده است، اما با توجه به انتقادات و همین طور هزینه های بالای روشن نگه داشتن این آبشار، در طول این دو سال تنها ۶ بار و در مناسبت های خاص روشن شده است.

با این حال، مدیر گروه صنعتی لودی، Cheng Xiamao،  در مورد ساخت بلندترین آبشار مصنوعی جهان نظر بسیار مثبتی دارد و معتقد است که هدف طراح بازتاب طبیعت منطقه در بافت شهری و تجاری و وارد کردن آبشار و جلوه های طبیعت در شهر بوده است: «گوئیانگ شهری کوهستانی است و درست مثل یک جنگل، مملو از درختان بیشمار است. طراح و معمار این پروژه در نظر داشته در کنار سرسبزی شهر، حس وجود یک آبشار را نیز به شهروندان و بازدیدکنندگان القاء کند. به این ترتیب حتی وقتی در منطقه تجاری و لابلای آسمانخراش ها و برج های تجاری هستید هم می توانید از لطافت فضا و شکوه و زیبایی یک آبشار لذت ببرید.»

اما این طرح و رویای بلندپروازانه هزینه های خاص خود را نیز طلب می کند. اگرچه آب مورد نیاز آبشار از بارش باران و آب های فاضلابی تصفیه شده تامین می شود اما روشن نگهداشتن آبشار در تمام طول سال بسیار گران و پرهزینه خواهد بود. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم پمپاژ آب از زمین به بالای برج حدود ۱۶۰ دلار هزینه خواهد داشت. به این ترتیب اگر قرار باشد بلندترین آبشار مصنوعی جهان در تمام طول سال روشن باشد رقمی قابل توجه نزدیک به یک میلیون دلار باید تنها صرف راه اندازی این آبشار شود. حال، جذب گردشگر و درآمدزایی احتمالی این آبشار جبران چنین هزینه ای را خواهد کرد یا نه مورد بحث و انتقادات زیادی است.

2-آبشار مصنوعی چینآبشار روی آسمانخراشدر کنار انتقادات، بسیاری هم از این ایده بلندپروازانه استقبال کرده اند و آن را نشانه خلاقیت و نوآوری می دانند. بعد از انتشار ویدیویی از راه اندازی بلندترین آبشار مصنوعی جهان واکنش های متعددی در فضای مجازی به راه افتاد. یک کاربر که با دیدن این ویدیو شگفت زده شده بود در این مورد گفت: «منظره این آبشار که در فراز آسمانخراش به پایین می ریزد یکی از شگفت انگیزترین صحنه هاست. شاید تا به حال آبشارهای زیادی در طبیعت دیده باشیم، اما دیدن یک آبشار باشکوه درست وسط شهر و منطقه تجاری واقعا تحسین برانگیز است.» کاربر دیگری هم در مورد آبشار این طور نظر می دهد: «ایده ساخت این آبشار به ویژه برای فصل تابستان و روزهای گرم سال بسیار خلاقانه و کاربردی است.  این ایده می تواند باعث ایجاد نشاط و طراوت در منطقه شود و واقعا ایده مبتکرانه ای است.»

جالب است بدانید که ساختمان بین المللی لیبیان یکی از پروژه های بلندپروازانه در آسیاست که آبنما و آبشار بخشی مهم و بارز از طراحی آن ها به شمار می رود. پروژه جواهر فرودگاه چانگی که یک آبشار ۴۰ متری در مرکز و داخل ساختمان دارد و همین طور پروژه ادن چین که یک آبشار ۵۰ متری است و بلندترین آبشار داخل ساختمان در دنیا خواهد بود نمونه هایی از این پروژه های جاه طلبانه هستند.

بیشتر بخوانید: آینده درخشان گردشگری در ایران https://zistonline.com/vdci5pav.t1au52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما