تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 80271
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از توقف رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه با درخواست یک نماینده، خبر داد.
 رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه متوقف شد
به گزارش زیست آنلاین، فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، در خصوص درخواست نماینده مهاباد از وزیر نیرو مبنی بر توقف رهاسازی آب از سد مهاباد به سمت پیکره و موافقت وزارت نیرو در این خصوص ابراز تأسف کرد و افزود: تمامی تلاش ستاد احیا، نجات دریاچه ارومیه است چرا که در صورت خشک شدن این نگین آبی زندگی ۱۵ میلیون جمعیت با مشکل مواجه خواهد شد؛ ستاد احیا به جد پیگیر ادامه رهاسازی از سد مهاباد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیهوضعیت در یاچه ارومیه تحت تاثیر  ورود رواناب‌ها و آب رها سازی شده

وضعیت در یاچه ارومیه تحت تاثیر  ورود رواناب‌ها و آب رها سازی شدهوی با اشاره به این‌که در سال آبی ۹۷، مجموعاً یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق رهاسازی و رواناب‌ها به پیکره وارد شده، افزود: ورود رواناب‌ها و آب رها سازی شده از سدهای استان تأثیر قابل ملاحظه‌ای در وضعیت در یاچه ارومیه داشته که در حال حاضر رشد ۲۱ درصدی تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شاهدیم.

سرخوش، وسعت فعلی دریاچه ارومیه را ۲۴۴۸ کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: افزایش ۲۴۰ کیلومتری وسعت دریاچه و افزایش ۴۹۰ میلیون مترمکعبی حجم آب نشان از بهبود وضعیت دریاچه دارد.

رهاسازی از پشت سدها هرگز سبب کمبود آب شرب و کشاورزی نمی‌شودمدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه رهاسازی از پشت سدها هرگز سبب کمبود آب شرب و کشاورزی نمی‌شود، خاطر نشان کرد: حقابه شرب و کشاورزی در تمامی سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه رعایت می‌شود و تنها حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه به پیکره رها سازی می‌شود.

وی یاداور شد: مطمئناً با تلاش‌های ستاد احیا بزودی ادامه رها سازی از سد مهاباد محقق می‌شود.

بیشتر بخوانید: رهاسازی آب در وضعیت آب دریاچه ارومیه موثر بوده استمرحله دوم رها سازی از سد مهاباد

مرحله دوم رها سازی از سد مهابادبه گزارش ایسنا؛ مرحله دوم رها سازی از سد مهاباد از ۲۷ بهمن سال جاری به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب با دبی ۲۰ مترمکعب در ثانیه آغاز شده بود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

https://zistonline.com/vdchzin6.23nvqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما