تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80235
رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین، در مراسم ویژه حفاظت و قانون که به مناسبت هفته منابع طبیعی در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر، افزایش ریزگردها، کویری و بیابانی شدن، افزایش آلاینده‌ها باعث شده شاخص ایران نسبت به مسائل زیست‌محیطی کاهش پیدا کند. سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین از آغاز مرمت دولتخانه صفوی خبر داد و گفت: منظر طبیعی قلعه الموت در حال از بین رفتن است مردم باید بدانند که ثبت جهانی الموت از ویلاسازی مهمتر است.
جنگلها و قلعه الموت در معرض تخریب
به گزارش زیست آنلاین، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال بخشی از جنگل‌های مناطق الموت به تاراج رفت و دستخوش تغییرات شد که از این بابت متأثر هستیم.

به گزارش ایسنا، فاطمه خمسه در مراسم ویژه حفاظت و قانون که به مناسبت هفته منابع طبیعی در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر، افزایش ریزگردها، کویری و بیابانی شدن، افزایش آلاینده‌ها باعث شده شاخص ایران نسبت به مسائل زیست‌محیطی کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ‌سازی جدی در زمینه صیانت از منابع طبیعی انجام شود، عنوان کرد: استان قزوین ۱۵ هزار و ۶۳۳ کیلومتر مساحت دارد که بیش از ۹۰ هزار هکتار آن منابع طبیعی است.

وی بابیان اینکه فشارهای زیادی برای تبدیل اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در استان وجود دارد، تصریح کرد: نظام بهره‌برداری مناسب از مراتع و جنگل وجود ندارد و بهره‌برداران هیچ انگیزه‌ای برای احیای منابع طبیعی ندارد.

خمسه با تأکید بر اینکه باید از جنگل‌ها و مراتع حفاظت و صیانت کنیم و دست سودجویان را از تعرض به این منابع کوتاه کنیم، اضافه کرد: متأسفانه اکثر بهره‌برداران استان در جنگل‌ها و مراتع، فقر معیشتی دارند و همچنین دسترسی راحت‌تری به این منابع دارند و برای امرارمعاش خود به این منابع دستبرد می‌زنند بنابراین باید اهمیت موضوع و صیانت از منابع طبیعی برای بهره‌برداران بازگو شود.

وی تشریح کرد: در بحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز باید توسعه پایدار در این بخش مدنظر قرار گیرد و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی ترغیب شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اعلام اینکه به دنبال ایجاد کمربند حفاظتی در بحث منابع طبیعی در استان هستیم، مطرح کرد: همچنین در بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری نیز استان قزوین به‌عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: پارادایم آموزش و ترویج شبکه ای و تکثرگرا منابع طبیعیمناظر طبیعی قزوین و الموتتخریب منظر طبیعی الموتسرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین از آغاز مرمت دولتخانه صفوی خبر داد و گفت: منظر طبیعی قلعه الموت در حال از بین رفتن است مردم باید بدانند که ثبت جهانی الموت از ویلاسازی مهمتر است.

علیرضا خزائلی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین به خبرنگار مهر گفت: درشهر قزوین جاذبه‌های تاریخی طبیعی و فرهنگی و مذهبی زیادی داریم از جمله در حوزه گردشگری مذهبی که چهار پیغمبر از قوم بنی اسرائیل آرامیده اند همچنین در شهر قزوین پسر منسوب به امام رضا (ع) نیز دفن است و این ظرفیت فرصت مناسبی برای مقصد تورهای زیارتی و مذهبی به شمار می‌آید.

وی در ادامه درباره اینکه قزوین با وجود تبلیغات زیاد در حوزه گردشگری اما ظرفیت اقامتی مناسبی برای حضور گردشگران را ندارد بیان کرد: در گام اول گردشگران یک روزه را می‌پذیریم چون ساختار اقامتی ما در استان کم است. ولی هر سال به این ظرفیت اضافه می‌شود حتی به تازگی یک اقامتگاه بوم گردی در منطقه باراجین توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی افتتاح شد که بخشی از مشکل اقامت را حل کرده است. ولی به طور قطع باید به این ظرفیت افزوده شود تا اقامت گردشگران را از یک روزه به چند روزه تبدیل کنیم.

وی درباره سرنوشت گراند هتل و واگذاری انجام شده به بخش خصوصی توسط صندوق احیا نیز گفت: این هتل به یک شرکت فعال در حوزه گردشگری داده شده است پیش از این نیز کاروانسرای سعدالسلطنه به شهرداری برای احیا و بهره برداری واگذار شده بود چند پروژه دیگر نیز در اختیار صندوق است که قصد واگذاری آنها را داریم. گراند هتل یک مرکز اقامتی و پذیرایی خواهد شد و اکنون بحث فنی آن پیگیری می‌شود. ما فهرستی از ۵۴ بنای قابل واگذاری را در استان داریم که درباره آن باید با صندوق احیا وارد مذاکره شویم.

خزائلی درباره ساخت و ساز در حریم قلعه الموت هم بیان کرد: منظر طبیعی الموت در حال از بین رفتن است. هر نوع ساخت و ساز غیر هماهنگی در بافت الموت غیر مجاز است و به شدت جلوی آن گرفته خواهد شد. مردم باید بدانند که این ساخت و سازها به نفع توسعه جامعه نیست و ثبت جهانی الموت به حدی آورده اقتصادی خواهد داشت که قابل مقایسه با ویلاسازی نیست.

وی در ادامه بیان کرد: به تازگی مرمت شهری در دولتخانه صفوی شروع شده است. کل مجموعه به عنوان پروژه مرمت شهری مرحله به مرحله به شهر عرضه خواهد شد. اکنون باستان شناسان در این دولتخانه مشغول به گمانه زنی هستند. امیدواریم که این اقدام نیز بعد از سعدالسلطنه افتخار شهر شود. مدیریت کار بر عهده اداره کل میراث فرهنگی خواهد بود و در نظر داریم تا با رعایت تمام اصول مرمت شده و به بهره برداری برسانیم.

 

 

منطقه الموتبیشتر بخوانید: ایران در میان شش کشور مخرب جنگل قرار گرفته است از الموت بیشتر بدانیمالموت نام منطقه ای در استان قزوین است که خود متشکل از دو بخش الموت غربی و الموت شرقی در رشته‌کوه‌های البرز، واقع در شمال شرقی یکی از بخش‌های شهرستان قزوین در استان قزوین، جنوب مازندران و گیلان، باختر طالقان و خاور رودبار زیتون قرار دارد. عمده شهرت این منطقه به علت وجود دو دژ الموت و لمبسر در آن است.

این منطقه چنانچه حمدالله مستوفی در نزهةالقلوب نوشته تا قرن هفتم هجری با عنوان رودبار معرفی می‌شد تا این که با آمدن حسن صباح به آن جا و رواج فرقه اسماعیلیه و فعالیت خداوند الموت، نوشته شد رودبار الموت و خوانده شد الموت.

الموت کلمه‌ای است مرکب از دو واژه «آله» و «اموت». نویسنده برهان قاطع این کلمه را به فتح الف و لام بر وزن «جبروت» می‌داند و می‌نویسد:

«نام قلعه‌ای است مشهور که مابین قزوین و گیلان واقع است و آن را به سبب ارتفاعی که دارد آله آموت گفتندی یعنی عقاب آشیان چه «اله» عقاب و «آموت» آشیان باشد.»

برخی نیز آموت را چنانچه در زبان تاتی مردم الموت وجود دارد، به معنای آموخت گرفته‌اند و از آن به این تعریف رسیده‌اند: عقاب دست آموز.

عده‌ای هم اشاره به این می‌کنند که بن مایه کلمه الموت، ارموت، ارمود، امروت، اربو و امبرود (نوعی گلابی) است و از آنجا که در زبان تاتی گاهی «ر» به «ل» تبدیل می‌شود مثل «برگ» (بلگ)، پس الموت همان ارموت است که «ر» به «ل» تبدیل شده‌است. محققان بر این نکته متفق‌القولند که الموت نام مصطلح منطقه کوهستانی شمال قزوین و جایی است که خداوند الموت، قلعه‌های تاریخی این منطقه را مقر و پایگاه تبلیغ آیین اسماعیلیه قرار داده بودند. این منطقه در طول تاریخ از «رودبار» به «رودبار و الموت» تغییر کلمه پیدا کرده‌است، پس از مدتی «رودبار الموت» به بخشی گفته شد که قلعه حسن صباح (در گازرخان) در آن قرار دارد و «رودبار محمدزمان خانی» یا «خشکه رودبار» به منطقه‌ای که قلعه لمسر (لمبه سر یا لمه در یا لمبسر) در آن جاست اما در آخرین تقسیمات کشوری منطقه‌ای که قلعهٔ گازرخان (قلعه نظامی حسن صباح) در آن است رودبار الموت شرقی و منطقه‌ای که قلعه لمبسر (قلعه سیاسی و زندان حسن صباح) در آن است رودبار الموت غربی خوانده می‌شود.

الموت در تقسیمات جغرافیاییمنطقه بزرگ الموت در تقسیمات جغرافیایی کشوری اخیر ایران به دو منطقه الموت شرقی و الموت غربی تقسیم شده‌است. رودبارالموت شامل دو بخش می‌شود که عبارت‌اند از:

بخش رودبار الموت شرقی به مرکزیت معلم‌کلایهبخش رودبار الموت غربی به مرکزیت رازمیانرودبار الموت شرقی از شمال به دهستان‌های دو هزار و سه هزار تنکابن، از شرق به قله شاه البرز و طالقان، از جنوب به زیاران و آبیک و از غرب به رودبار الموت غربی محدود می‌شود. رودبار الموت غربی نیز از شمال به مرز استان های مازندران و گیلان از شرق به الموت شرقی و از جنوب به شهرستان قزوین محدود می‌شود.

از روستاهای توریستی، معروف و بزرگ الموت می‌توان به روستای گازرخان محل دژ حسن صباح، هیر، روستای وشته، روستای زرآباد، روستای وربن محل دریاچه اوان و وربن‌ ، روستای اندج، روستای کوچنان، روستای یوج، کُمنی و ویار و … را نام برد.

 

https://zistonline.com/vdchmin6.23nvxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما