تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80178
در حاشیه برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع آب: مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار شده که در افق ۲۰ ساله، برنامه جامع انرژی ایران تدوین شود. معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، گفت: با توجه به وضعیت بارندگی‌ها و بودجه در نظر گرفته شده برای گذر از تابستان سال ۱۳۹۸، پیش‌بینی ما این است که بتوانیم شهرهای دارای تنش آبی را تا ۵۰ درصد با ایجاد سامانه‌هایی کاهش دهیم.
برنامه‌ ریزی جامع انرژی ایران در افق ۲۰ ساله/ کاهش تعداد شهرهای دارای تنش آبی
به گزارش زیست آنلاین، به مناسبت روز ملی آب، نمایشگاه عکسی با همین موضوع برگزار گردید و  مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر و معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در آن حضور یافتند.

بیشتر بخوانید: فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق برنامه‌ریزی جامع انرژی ایران در افق ۲۰ سالهمدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار شده که در افق ۲۰ ساله، برنامه جامع انرژی ایران تدوین شود؛ هم‌چنین برای طرح تدوین جامع، تدوین اسناد نظام‌نامه‌های تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی برای انجام مسئولیت‌های مشترک با هماهنگی استانداری‌ها در جهت پایدارسازی عرضه و تقاضای برق گام‌های بزرگی برداشته خواهد شد.

 سیدمسعود تقوایی امروز در حاشیه‌ی چهارمین نمایشگاه عکس با موضوع آب، با بیان این‌که با اشاره به اهمیت حمایت از ساخت تجهیزات داخل اظهار کرد: اولویت اول دفتر تحقیقات توانیر حمایت از ساخت تجهیزات داخل ایران و مورد نیاز مصرف صنعت برق بر اساس استانداردهای معتبر است. بر همین اساس نیز طی بومی‌سازی سیستم رله‌های پست‌های DCS با همکاری دفتر تحقیقات و توسعه فناوری توانیر و دانشگاه صنعتی امیر کبیر طرح تست غیر متمرکز همزمان رله‌های پست‌های DCS کشور به عنوان طرح پژوهشی برگزیده سال ۹۷ از سوی وزارت علوم معرفی شد.

وی با بیان این‌که این تجهیز با پشت سر گذاشتن محصول معتبرترین سازنده‌ی بین‌المللی با اقبال شرکت‌های برق منطقه‌ای مواجه شد و به عنوان دستاورد ویژه‌ی قراردادهای پژوهشی وزارت‌خانه‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مورد تقدیر قرار گرفت، ابراز کرد: ساز و کار همکاری پژوهشی صنعت برق و دانشگاه از طریق ارسال پیشنهادهای تحقیقاتی از طریق محقق به شرکت توانیر و داوری از سوی خبرگان صنعتی و اساتید دانشگاه صورت می‌گیرد و برای تصویب به کمیته پژوهش و فناوری شرکت توانیر، ابلاغ می‌شود.

به گفته‌ی وی این پروژه سال ۱۳۹۲ از سوی دانشگاه صنعتی امیر کبیر برای توانیر تعریف شده و پس از تصویب جهت اجرا به تیم محققان ارجاع و پس از حدود سه سال به اتمام رسید که استقبال شرکت‌های برق منطقه‌ای و رضایت از عملکرد سیستم را به همراه داشت.

وی این پروژه را یکی از پروژه‌های خوب صنعت برق و از مصادیق خوداتکایی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از ساخت داخل دانست و افزود: با توجه به قابلیت رقابت با محصولات خارجی در اکثر شرکت‌های برق منطقه‌ای، این محصول در حال بهره‌برداری است و علاوه بر تست رله‌های پست‌های DCS به صورت غیر متمرکز و همزمان قادر است تست انواع رله‌های موجود صنعت برق را انجام دهد.

وی با اشاره به حساسیت‌های شبکه‌ی برق کشور گفت: برخورداری از استانداردهای بالای جهانی یکی از ویژگی‌های این سیستم است که در مسیر صادرات به برخی از کشورها قرار دارد. در حال حاضر نیز در حال برگزاری جلسات مختلف در استان‌ها برای ترویج این سیستم هستیم.

او از دریافت بیش از ۱۵۰ پیشنهاد تحقیقاتی از سوی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۳۹۶ خبر داد و گفت: پس از بررسی و داوری در کمیته پژوهش و فناوری توانیر این پیشنهادات بررسی و در صورت واجدالشرایط بودن جهت عقد قرارداد به واحد ذیربط ارجاع داده می‌شود.

وی با بیان این‌که از بین این پروژه‌ها ۲۵ پروژه‌ی ملی وجود دارد گفت: طراحی و ساخت سیستم تست غیر متمرکز همزمان رله‌های پست‌های DCS طراحی و ساخت توربین بادی ملی دو مگاواتی، طراحی و ساخت نمونه نیمه صنعتی دستگاه چند منظوره تست تجهیزات پست برق، طرح ملی شبکه‌ی هوشمند برق با همکاری سه دانشگاه بزرگ، ارزیابی فنی و اقتصادی توسعه سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در سیستم قدرت ایران استقرار پایایی ملی برای شرکت‌های فرا منطقه‌ای و توانیر، تاب‌آوری شبکه‌های توزیع برق ایران و هم‌چنین تدوین اسناد نظام‌نامه‌های تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی برای انجام مسئولیت‌های مشترک از اعم این پروژه‌ها به حساب می‌آید.

انرژیهای نو ضامن توسعه پایدار

بیشتر بخوانید: مزایای انرژی تجدید پذیر چیست/ پتانسیل تولید انرژی های تجدید پذیرشهرهای دارای تنش آبی نصف می‌شوندمعاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، گفت: با توجه به وضعیت بارندگی‌ها و بودجه در نظر گرفته شده برای گذر از تابستان سال ۱۳۹۸، پیش‌بینی ما این است که بتوانیم شهرهای دارای تنش آبی را تا ۵۰ درصد با ایجاد سامانه‌هایی کاهش دهیم.

حمیدرضا کشفی امروز در حاشیه چهارمین نمایشگاه عکس آب در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر وضعیت منابع آبی در تابستان سال آینده اظهار کرد: سال گذشته از نظر منابع آبی شرایط سختی را سپری کردیم، به گونه‌ای که شرایط آن زمان بی‌سابقه بود و بر اساس آمار، بیش از ۱۵۰ شهر و ۷۰۰ روستا با تنش آبی مواجه شدند.

وی با بیان این‌که در تابستان سال جاری حدود ۳۵ میلیون نفر تحت تنش آبی قرار داشتند، ابراز کرد: با فعالیت‌های شبانه‌روزی که صورت گرفت، توانستیم سال ۱۳۹۷ را نیز با کم‌ترین تنش آبی پشت سر بگذاریم و برای سال آینده نیز از هم‌اکنون برنامه‌های خود را آغاز کرده‌ایم.

او از تدوین برنامه‌ای تحت عنوان پایداری و ارتقای تاب‌آوری خبر داد و افزود: این برنامه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و بودجه مناسبی را نیز برای این طرح در نظر گرفته‌اند که البته هنوز مبلغ دقیق آن مشخص نشده است اما پیش‌بینی ما داشتن تابستانی با کمترین تنش آبی است. البته باید به وضعیت بارندگی‌ها در ماه‌های آینده نیز توجه کنیم. چراکه بارش‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد، همسان نیست.

به گفته معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هر چند امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بارندگی‌ها ارتقا یافته اما با توجه به این‌که این بارندگی‌ها در تمام بخش‌های کشور یکسان نیست، ممکن است در برخی نقاط با مشکلاتی روبرو بشویم.

او درباره لزوم مدیریت مصرف آب در ایران گفت: بحث مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت آب جزو اصلی‌ترین برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب در نظر گرفته شده، چراکه با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر باید به میزان مصرف توجه شود.

وی با تاکید به این مسئله که بارش‌های فعلی تأثیر چندانی در حل بحران آب ندارد، تصریح کرد: قطعاً در بسیاری از شهرها از متوسط ۱۰ سال گذشته میزان بارندگی‌ها پایین‌تر و در برخی شهرها نیز بالاتر بوده است و این به معنای رفع تنش آبی نیست. چراکه در برخی نقاط تنها بارش نیست که می‌تواند مشکل بحران را برطرف کند و باید به مسئله سامانه‌ها و بحث ذخیره سازی نیز توجه کرد.

به گفته معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، امیدواریم طی سه سال آینده به طور اصلی و در سال آینده بتوانیم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم و شاهد رفع تنش‌های آبی باشیم.

بیشتر بخوانید: مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار https://zistonline.com/vdcdjf0j.yt0z56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما