تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب : 80177
زیست آنلاین: محمد فاضلی، مشاور وزیر نیرو در مراسم بزرگداشت روز ملی آب گفت: از تمام سمن ها، متخصصین و تمام افراد مسئول در حوزه آب و انرژی دعوت کنم تا به این مرکز به عنوان یک مرکز میان بخشی میان حاکمیت و مردم نگاه کنند و با ما همکاری نمایند تا بتوانیم در میان دستگاه ها و نهاد ها و مردم به یک نتیجه مناسب و مطلوب دست یابیم و با گره گشایی در مسائل آب حقوق ذینفعان حوزه آب را حفظ کنیم.
دعوت به همکاری وزارت نیرو از سمن ها در حوزه آب و انرژی
به گزارش زیست آنلاین، محمد فاضلي، مشاور وزیر نیرو در مراسم بزرگداشت روز ملی آب گفت: آنچه امروز در خصوص آن به صحبت نشسته ایم به مقتضاى وضعيتی است كه شاهد آن هستيم، در واقع امروز ما دوران بعديت تامين آب را به نوعی طی كرده ایم.

وی افزود: مسائلی از جمله انتقال آب دريا، باروري ابرها و كشيدن آب از عمق هاي ٥ هزار متري، حقیقتا مورد مطالعه قرار خواهد گرفت  اما در چهارچوب مطالعات فعلي، مجموع آبی كه می شود از همه اين منابع تامين كرد، به يك ميليارد متر مكعب هم نخواهد رسید. براین اساس، اگر در حوزه آب، به دنبال تحول عظيمی از محل تامين آب جديد نباشيم، در وضعيت منابع آبی اتفاق حيرت انگيز  و معجزه ای رخ نخواهد داد.

بدون اين اصلاح سازوكارهاي حوزه آب به يك آينده پايدار نخواهيم رسيدفاضلی در ادامه ظهار کرد: وقتي با چنين وضعيتي مواجه هستيم ناچار به اصلاح سازوكارهاي مصرف آب روي خواهيم آورد تا مديريت بهتری بر منابع داشته باشيم؛ این سازو کارها به ۴ مورد تقسیم می گردند.

فاضلی در مراسم روز ملی آببیشتر بخوانید: بحران آب در جهانسازوكارهای مصرف آب از ٤ جنس مشخص هستند۱) اقتصادي: در این حوزه، باید به اقتصاد آبي كه در همه پنجاه سال گذشته به هيچ عنوان جدي گرفته نشده است، نگاه ویژه ای داشته باشیم.

۲) اجتماعي: در اين نوع سازوكارها، برای حل مسائل، باید از جنس گفتگو و تعامل و اعتماد سازي عمل کنیم همانند اقداماتی که براي احياي قنوات انجام داده شد و گزارش آن نیز ارائه شد، و در حوزه های دیگر نیز عملیاتی خواهیم نمود.

۳) سیاسی:مورد سوم سازوكارهاي سياسي اند که به حكمراني و قدرت مرتبط هستند؛ يعني تقسيم و تفويض قدرت و گاهي اوقات نیز حتی چيدن دست و پاي قدرت؛ چراكه امروزه قدرت، چه در چهارچوب ساختار حكمرانان آب و چه در ساختار مجلس و يا سازمان هاي دولتي، بيش از حد دست و پاي خود را دراز كرده است و بيش از حد فكر مي كند که قادر است در عرصه آب دستوري بدهد و به نوعی دچار توهم شده است.

۴) فرهنگی:و اما سازوكار نهايي سازوكار فرهنگي نام دارد.

فاضلی بیان کرد: بنده فرهنگ را به عنوان آخرين گزينه در نظر مي گيرم، به اين علت كه توقع اين امر را ندارم كه مردم به نصيحت هاي گفته شده گوش فرا دهند، به طور مثال اگه به معيشت كشاورزان رسيدگي نكنيم و در عين حال به نصيحت كردن آن ها در خصوص نابودي زمين ادامه دهیم، اتفاقي مثبتی در عرصه آب ايجاد نخواهد شد، اما اگر تمام سازوكارها را اصلاح كنيم و كماكان اصلاحاتي در فرهنگ مردم و در مدل هاي ذهني آنها و ادراكاتشان از آب رخ نداده باشد، ساير سازوكارو ها به حداكثر سازی توانمندي آنها كمك مي كند.

بنابراين همانطور كه گفته شد ما در چهار عرصه بايد اصلاحات سازوكاری انجام بدهيم، به بیان بهتر، در حوزه آب بدون اصلاح سازوكارهای حوزه آب، به يك آينده پايدار نخواهيم رسيد.

مشاور وزیر نیرو ادامه داد: امروز خوشبختانه مسائل منابع طبیعی برای مردم دغدغه ایجاد کرده است و در این میان مسئله آب نیز بعضا بیشتر از سایر مسائل برای آنها اهمیت پیدا کرده است،  اما نکته امر در آن است که ابعاد این مساله، چه برای عموم مردم و چه برای سیاستمداران، هنوز واضح و مشخص نیست.

 وی افزود: کماکان در یک تصور نادرستی از منابع، مقادیر و مصارف آب به سر می بریم  بنابراین در گام نخست باید این معضل را به یک مساله عمومی و اجتماعی تبدیل کنیم و بیش از آنچه که همه فیلم ها همایش ها و رسانه ها اعلام کرده اند در این حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کنیم.

تعرفه آب را بدون در نظر گرفتن سرنوشت کشاورزان نمی شود تغییر داددر گام بعدی می بایست همه ساز و کارهای اقتصادی معطوف به مساله آب را اقتصادی گردانیم، ذکر این نکته لازم است که نمی توان تعرفه آب را بدون در نظر گرفتن سرنوشت کشاورزان تغییر داد و سخن گفتن در مورد مسائل اقتصادی آب بدون اصلاح بازارهای کشاورزی، موثر نخواهد بود.

فاضلی-مشاور وزیر نیروبیشتر بخوانید: مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایداردر حوزه آب با کلافی گره خورده مواجه ایمدر حقیقت در حوزه آب با کلافی گره خورده از مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مواجه ایم که هر یک از آن ها دارای شکاف هایی هستند که به راحتی  نمی توان آن را پر کرد.

تاسیس مرکز گروه اجتماعی منابع آب و انرژیفاضلی در نهایت اعلام کرد: من امروز می خواهم موفقیت کوچکی را معرفی کرده و در این خصوص درخواست همکاری نمایم، در حال حاضر، وزارت نیرو و دکتر رضا اردکانیان، بعد از چند دهه که نسبت به مساله آب عمدتا با رویکرد تامین نگریسته است، اقدام به تاسیس یک مرکز گروه اجتماعی منابع آب و انرژی کرده و مسئولیت آن را بر عهده بنده گذاشته است؛ این مرکز شامل سه گروه سیاست اجتماعی، اقتصاد اجتماعی و سیاست حکمرانی است و وظیفه تولید دانش را به عنوان مهم ترین اصل و نهاده برگزیده است، به همین سبب، امروز می خواهم از تمام سمن ها، متخصصین و تمام افراد مسئول در حوزه آب و انرژی دعوت کنم تا به این مرکز به عنوان یک مرکز میان بخشی میان حاکمیت و مردم نگاه کنند و با ما همکاری نمایند تا بتوانیم در میان دستگاه ها و نهاد ها و مردم به یک نتیجه مناسب و مطلوب دست یابیم و با گره گشایی در مسائل آب حقوق ذینفعان حوزه آب را حفظ کنیم.

چهارمین همایش بزرگداشت روز ملی آب مصادف با روز «نوروز آب‌ها» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزاری گردید. همایش امسال با شعار ملی «نجات آب، ضرورت ملی، رسالت جهانی» و با شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۱۹، «آب برای همه» برگزار شد.

https://zistonline.com/vdccmsq4.2bqxm8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما