تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80127
«محمدرضا حکیمی» در نشست با بهره‌برداران تفت در روستای دهشیر با اشاره به برداشت بی‌رویه و تاثیر آن بر سفره‌های آب زیرزمینی اظهار کرد: وجود عواملی طبیعی چون فرونشست و شکافت‌های دشت یزد، اردکان و ابرکوه از مهمترین تاثیرات کاهش سطح آب‌های زیرزمینی می باشد؛ هر چند کم آبی، بی‌آبی نیست اما بهایی دارد که ممکن است به ناچار به مهاجرت شویم به ویژه اگر این رخداد در مناطق مسکونی اتفاق بیفتد.
مهاجرت به دلیل کم آبی در انتظار دشت یزد و اردکان
به گزارش زیست آنلاین، مدیر دفتر حفاظت آب منطقه‌ای یزد، وجود عواملی طبیعی چون فرونشست و شکافت‌های دشت یزد، اردکان و ابرکوه را نیز از مهمترین تاثیرات کاهش سطح آب‌های زیرزمین عنوان کرد و گفت: هر چند بحران کم آبی، بی‌آبی نیست اما بهایی دارد که ممکن است به ناچار به مهاجرت شویم به ویژه اگر این رخداد در مناطق مسکونی اتفاق بیفتد.

«محمدرضا حکیمی» در نشست با بهره‌برداران تفت در روستای دهشیر با اشاره به برداشت بی‌رویه و تاثیر آن بر سفره‌های آب زیرزمینی اظهار کرد: متاسفانه خشک‌سالی‌های مکرر و به تبع آن کاهش بارندگی در هر سال به میزان ۱.۱ میلی لیتر و افزایش تبخیر هر سال به میزان ۵.۴ میلی لیتر تبخیر منجر به آسیب رسیدن به منابع آب‌های زیرزمینی شده است.

وی با بیان این که کم رنگ شدن نقش قنوات و استفاده از چاه‌ها آسیب‌های زیادی به سفره‌های آب زیرزمینی رسانده است، تصریح کرد: قنات‌ها که سیستمی تعادلی برای برداشت آب‌های زیرزمینی هستند متناسب با میزان این منابع آب تغییر آبدهی می‌دهند اما با روی کار آمدن چاه‌ها بدون هیچ محدودیتی برداشت آب صورت گرفته و همین عامل منجر به افت سطح آب‌های زیرزمینی شده است.

فرونشست زمین در یزددر حال حاضر چهار دشت ممنوعه بحرانی داریموی با اشاره به انجام اقدامات حفاظتی در راستای کنترل وضعیت آب‌های زیرزمین گفت: هر چند اقدامات حفاظتی تاکنون منجر به کنترل تبعات زیاد شده است اما در حال حاضر چهار دشت ممنوعه بحرانی داریم و مابقی دشت‌ها نیز وضعیت بدی دارند که این مطلب گویای وضعیت نامطلوب شهرمان در زمینه آب است لذا نباید به دنبال کتمان حقیقت باشیم و همگی باید بدانیم که وضعیت شهرمان خوب نیست.

حکیمی با اشاره به لازمه انجام اقدامات حفاظتی در راستای حفظ کشاورزی گفت: این مخالفت‌ها به منظور از بین بردن کشاورزی نیست چرا که اگر آب نباشد تاثیرات آن برای اول بار حوزه کشاورزی را متضرر و نابود خواهد کرد و کشاورزان باید در راستای حفظ بنیان کشاورزی نسبت به حفظ منابع آبی کوشا باشند.

وی، خشکسالی را فرصتی برای هوشیاری و آگاهی از وضعیت شهرمان دانست و گفت: ابتدا باید خود را با شرایط سازگار کنیم و با اقداماتی نظیر افزایش بازدهی کشاورزی در حفظ منابع آبی بکوشیم.

بیشتر بخوانید: فرونشست تهدیدی برای نواحی خشک و نیمه خشکپایین بودن راندمان کشاورزی یزد فاجعه‌ای در حوزه مصرف آباین مسئول پایین بودن راندمان کشاورزی یزد را فاجعه‌ای در حوزه مصرف آب عنوان کرد و گفت: راندمان کشاورزی در یزد ۴۰ درصد است، این یعنی از هر ۱۰ لیتر آب مصرف شده در کشاورزی حدود ۶ لیتر آن هدر می‌رود.

وی، پایین آمدن کیفیت آب را معضل دیگری برای شهر عنوان کرد و گفت: هم راستا با پایین امدن سطح آب در منطقه دهشیر، کیفیت آب نیز در حال کاهش است و هر چند که این مسئله با اقدامات حفاظتی کنترل می‌شود اما باید بدانیم که کیفیت نامطلوب نیز به خاک آسیب می‌زند و حتی شوری خاک و نبود کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

حکیمی، طرح احیا و تعادل بخشی کشاورزی را راهکاری ارائه شده برای جلوگیری از کاهش هر چه بیشتر سطح آب کشاورزی دانست و گفت: در این طرح تلاش می‌شود تا در بازه پنج ساله از افت سطح آب و در بازه ۲۰ ساله نسبت به احیای منابع آب زیرزمینی تلاش شود.

وی با بیان این که ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: برای اضافه برداشت‌ها دستورالعمل جبران خسارت به آب را داریم که جرایم بسیار سنگینی برای این دسته از متخلفان در نظر گرفته شده است و به همین منظور حداقل ۴ بار در سال چاه‌ها بازدید و بررسی می‌شوند و اگر نسبت به پرداخت جرایم اقدامی نشود از طریق مراجع قانونی وصول خواهد شد.

حکیمی در ادامه نصب کنتور هوشمند را راهکار قابل توجه دیگری در راستای حفظ منابع ابی عنوان کرد و گفت: اگر تمام کشاورزان به کنتور هوشمند تجهیز باشند خاموشی چاه نخواهیم داشت بلکه با شارژ کارت آب هر کشاورز می‌تواند مصرف خود را کنترل کند و از سهم خود به بهترین نحوه بهرمند شود.

وی، بهانه‌آوری برخی از کشاورزان برای کشت محصولاتی مانند کشت گندم به عنوان محصولی استراتژیکی را نیز رد کرد و گفت: امروزه آب از این نوع محصولات نیز ارزنده تر است و باید کشاورزان بدانند گندم محصولی است که می‌توان تامین کرد اما آب به راحتی قابل تامین نیست.

وی در این راستا تاکید کرد: کشاورزان باید نسبت به کشت محصولات کم ابخواه اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، هادی هادی‌نسب،مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد نیز در مراسم افتتاحیه دومین دوره آموزشی مدیریت بحران شهرستان‌های استان که در شرکت فولاد آلیاژی ایران برگزار شد،  خشکسالی و سیل را از جمله مهمترین دغدغه‌های استان یزد دانست و بیان کرد:‌ یزد درگیر بحران خاموش خشکسالی است.

هادی‌نسب طوفان، ریزگردها و جاده‌های غیراستاندارد را از دیگر بحران‌های خاموش استان یزد دانست و بیان کرد: در سال ۹۵ سند آموزش مدیریت بحران در استان یزد تدوین شده و تاکنون در حال اجرایی کردن فصل‌های این مهم هستیم.

بیشتر بخوانید: طرح تعادل بخشی آب در کشور یک طرح حیاتی و اساسی است https://zistonline.com/vdchqzn6.23nvidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما