تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 80115
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دولت را مکلف کردند اعتبارات مورد نیاز برای توسعه روش‌های آبیاری نوین را به عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند./ استاندار و رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان ضمن جدی دانستن معضل کم‌آبی در این استان معتقد است که مشکل کم‌آبی در این استان با افزایش بارندگی‌ها نیز به‌طور کامل رفع نمی‌شود.
 کمک بلاعوض دولت برای توسعه روش‌های آبیاری نوین/  مشکل تامین آب شرب برخی شهرهای سمنان در تابستان
به گزارش زیست آنلاین، نمایندگان مجلس در جلسه علنی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن در راستای توسعه روش‌های آبیاری نوین، بازسازی و نوسازی قنوات و احداث سدهای معیشتی انتقال آب از طریق لوله به مزارع، اجرای عملیات آب و خاک (سازه‌ای و غیرسازه‌ای)، توسعه آب‌بندها و سامانه (سیستم)های سطوح آبگیر دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز را از محل طرح‌های ذیل برنامه‌های ۱۳۰۶۰۱۲۰۰۰ و ۱۳۰۷۰۰۲۰۰۰ به عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند.

به موجب این مصوبه، سهم باقی‌مانده به عنوان سهم بهره‌برداران به صورت نقدی یا تأمین کارگر و تأمین مصالح یا کارکرد وسایل راهسازی و نقلیه و یا نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری قابل پذیرش است.

نمایندگان همچنین در بند ب تبصره ۸ به دولت اجازه دادند برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافتهای فرسوده و همچنین احداث واحدهای مسکن اجتماعی و حمایتی، اقداماتی را به‌عمل آورد.

طبق این مصوبه که بخش در آمدی آن هفته گذشته به تصویب رسیده، منابع حاصله پس از واریز به حساب این شرکتها نزد خزانه‌داری کل کشور، صرف اجرای طرح‌های فوق خواهد شد.

بر این اساس، به دولت اجازه داده می‌شود از محل فروش عرصه و اعیان طرح‌های تکمیل‌شده با رعایت قوانین و مقررات و گردش خزانه، با بانک‌های عامل تسویه کند و باقیمانده را به اجرای طرح‌های صدرالذکر این بند اختصاص دهد.

آئین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بیشتر بخوانید: راه حل های مدیریت اقتصادی و مالی منابع آباستفاده بهینه از آب‌های نامتعارف

پیش‌بینی مشکل تامین آب شرب برخی شهرهای سمنان در تابستاناستاندار و رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان ضمن جدی دانستن معضل کم‌آبی در این استان معتقد است که مشکل کم‌آبی در این استان با افزایش بارندگی‌ها نیز به‌طور کامل رفع نمی‌شود.

علیرضا آشناگر در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان اظهار کرد: یکی از محدودیت‌های جدی استان، بحث کمبود منابع آبی است.

وی اضافه کرد: با توجه به قرارگرفتن استان در منطقه‌ای گرم و خشک و بالا بودن میزان تبخیر در این استان، معضل کمبود آب استان با بارندگی‌ها نیز به‌طور کامل حل نخواهد شد.

استاندار سمنان با بیان اینکه تعیین مدار گردش آب و تعیین نوبت‌دهی آبیاری و رهاسازی کامل آب در فصول زمستان باید در دستور کار قرار گیرد بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد تاکید کرد و افزود: بهره‌گیری از تشکل‌های مردمی در حوزه مدیریت آب به شرط کاهش تکیه به دستگاه‌های دولتی کار مناسبی است که باید پیگیری شود.

وی از اجرای طرح‌های آبخیزداری به عنوان یک راه‌حل مناسب در استان نام برد و ادامه داد: در استان که کمبود آب داریم و بارش‌ها هم به شکل رگباری و با نفوذ کم در خاک و سفره‌های زیر زمینی اتفاق می‌افتد لذا باید طرح‌های آبخیزداری با جدیت پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: بحران آب در جهاناستفاده بهینه از آب‌های نامتعارف

استفاده بهینه از آب‌های نامتعارفرئیس شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از آب‌های نامتعارف و از جمله آب‌های سطحی، باران، پساب و... بویژه در شهرهای استان می‌توانند کمک کننده باشد.

آشناگر با اشاره به مشکل تامین آب شرب تابستان در برخی شهرهای استان خطاب به مدیران مسوول گفت: از هم‌اکنون باید دستگاه‌های ذی‌ربط برای تامین آب مصرفی مردم در فصل گرم تابستان، اقدام و برنامه‌های‌شان را ارائه دهند.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان، تامین آب شرب مردم را وظیفه حاکمیت دانست و اظهار کرد: در همین راستا هیچگونه بهانه‌ای در خصوص بوجود آمدن مشکل، برای تامین آب در تابستان را نمی‌پذیرم و مسوولان موظفند برای تامین آب مورد نیاز مردم برنامه‌ریزی کنند.

استاندار سمنان با اشاره به کیفیت بالای تولیدات صنعتی و کشاورزی استان سمنان گفت: استفاده از محصولات و تولیدات این استان برای کشور عراق مقرون‌به‌صرفه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا آشناگر در دیدار با سالم صالح مسلماوی، معاون استاندار بابل عراق در شرکت آریا ترانسفو اظهار کرد: استان سمنان یک استان صنعتی و داری ظرفیت های ویژه در بخش‌های مختلف و بویژه معدن است .

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از وسعت استان سمنان در حاشیه کویر قرار گرفته اما علی‌رغم این شرایط جغرافیایی و طبیعی، این استان دارای مناطق گردشگری خاص و منحصر به فرد است.

استاندار سمنان با بیان اینکه صنایع موجود در استان،  صنایعی کاربردی و ویژه می باشند که نقشی مهمی در توسعه و پیشرفت صنعتی کشور ایفا می‌کند ادامه داد: برای کشور عراق، استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان سمنان و کارخانجات آن چه از لحاظ کیفیت و چه قیمت و خدمات پس از فروش مقرون به صرفه است.

آشناگر با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه کشورمان تصریح کرد: ما شرایط تحریم را برای خود یک فرصت دانسته و سعی می‌کنیم تا از آن به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی با اشاره فعالیت خوب بخش خصوصی در این استان گفت: اتاق بازرگانی استان سمنان یکی از اتاق‌های بزرگ و موفق کشور است و امیدواریم با استفاده از این موقعیت بتوانیم گام‌های بلندی در راستای توسعه همه جانبه استان و کشور برداریم .

استاندار سمنان با اشاره به ارتباطات خوب بین ایران و عراق و افزود: باید در گزینش شرکت‌های فعال جهت سرمایه‌گذاری در خارج از کشور و بویژه عراق دقت لازم و کافی داشته باشند.

همچنین سالم صالح مسلماوی، استاندار سابق بابل و معاون اول فعلی استاندار بابل ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفتگو با مسئولان استان سمنان ادامه داد: طی چند ماه گذشته و از سوی شورای شهر به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری در استان، یک هیئت  اقتصادی شروع بکار کرده و در تلاشیم تا سطح روابط خود را با کشورهای همسایه و بخصوص ایران گسترش دهیم‌.

وی با اشاره به هدف خود از سفر به سمنان افزود: هدف ما از سفر به استان سمنان باز کردن یک‌پرونده جدید از همکاری دو سویه میان دو کشور و دو استان سمنان و بابل است.

صالح مسلماوی با تقدیر از فعالان بخش خصوصی استان سمنان گفت: در طی سفر دو روزه به استان سمنان، شرکت‌های بسیاری اعلام آمادگی کردند که در عراق و استان بابل سرمایه‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبیآبیاری نوین

وی با بیان اینکه در این سفر راههای ورود تجّار استان بابل به استان سمنان را مورد بررسی قرار دادیم اظهار امیدواری کرد: این ارتباطات منجر به تعاملاتی گسترده میان دو کشور و دو استان شود.

به گزارش ایسنا، نماینده پیشین پارلمان عراق اظهار کرد: از مسیولان ، مدیران و تجار استان سمنان دعوت می‌کنیم تا به استان بابل سفر کنند.

 وی اشاره به ظرفیت‌های متنوع استان سمنان گفت: آمادگی داریم تا تفاهم نامه‌ای میان استانداری سمنان و استانداری بابل در خصوص گردشگری، صنعت و سیاحت منعقد و سطح روابط دو استان را ارتقاء دهیم.

همچنین حسن مندیل سریاوی الجنابی، از اعضای پارلمان عراق در دیدار با استاندار سمنان  با تقدیر از میهمان‌نوازی مسوولان استان از آمادگی برای ارتقاء سطح روابط تجاری، صنعتی و گردشگری بین دو استان خبر داد و گفت: استان سمنان از توانمندی بسیار خوبی برخوردار است.

https://zistonline.com/vdcenz8v.jh87zi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما