تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 80083
پیش بینی شده طی قرن ۲۱ میلیون ها نفر از ساکنین در مجاورت آب های آزاد مجبور شوند در اثر بالا آمدن آب دریا به مناطق دور تر از ساحل مهاجرت کنند.
مهاجرت ساکنین در مجاورت آب های آزاد طی قرن 21
به گزارش زیست آنلاین، «محمود توکلی»، کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد، با بیان این که تغییر اقلیم به معنای تغییر در پارامترهای اقلیمی نظیر بارش و دما است، اظهار کرد: این تغییر به گونه‌ای است که اختلاف معنی داری با نرمال بلند مدت آن داشته باشد.

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد گفت:ایران برای سازگاری با خشکسالی ها و کمبود آب ناشی از تغییر اقلیم چاره‌ای جز استفاده از فناوری های نوین برای افزایش آب شیرین و قابل استفاده ندارد.

وی با اشاره به این که بررسی ها نشان می دهد که سطح آب دریاهای آزاد طی صدسال گذشته به طور متوسط یک میلی متر بالا آمده است، افزود: پیش بینی شده طی قرن ۲۱ میلیون ها نفر از ساکنین در مجاورت آب های آزاد مجبور شوند در اثر بالا آمدن آب دریا به مناطق دور تر از ساحل مهاجرت کنند.

توکلی با بیان این که کاهش باران در اثر تغییر اقلیم در مناطق گرم و خشک منجر به افزایش تقاضا برای آب شده است، اظهار کرد: این افزایش تقاضا در نهایت باعث افزایش برداشت از آب های زیرزمینی و اختلاف بر سر مصرف آب در مناطق دور از رودخانه‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانجدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران

تغییرات ناگهانی و  تدریجی اقلیم زمینوی با اشاره به تغییرات تدریجی اقلیمی زمین طی هزاران سال، افزود: این درحالی است که طی دویست سال قبل تغییرات ناگهانی آغاز شده است.

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد با بیان این که استفاده گسترده از سوخت‌های فسیلی طی ۱۵۰ سال گذشته مقدار دی اکسید کربن را در جو زمین به میزان ۳۳ درصد افزایش داده است، گفت: دی اکسیدکربن یک گاز گلخانه‌ای است که گرما را در جو پایینی زمین به دام می‌اندازد و میانگین دمای هوا در سطح زمین را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد : co۲ به همراه سایر گازهای گلخانه ای کمتر از یک دهم حجم جو زمین را تشکیل اما همین گازها اثرات زیادی روی اقلیم زمین دارد از جمله این که گرمای ایجاد شده در جو را به دام اندازد و از خروج آن جلوگیری می‌کند.

توکلی با بیان این که طی ۱۵۰ سال گذشته میانگین دمای "پروپوسفر" یک درجه سانتی گراد افزایش یافته است، تصریح کرد: در اثر این افزایش دما، دمای سطح آب های کره زمین نیز افزایش یافته و یخچال‌های کوهستانی و یخ های قطبی هم در حال کاهش و عقب نشینی هستند.

بیشتر بخوانید: لزوم بهبود جایگاه و راهکارهای آب در توافقنامه‌های تغییر اقلیمتغییرات ناگهانی و  تدریجی اقلیم زمین

تغییر مکان های جمعیت جانوری و پوششی گیاهی از شواهد دیگر تغییر اقلیم توکلی از شواهد دیگر تغییر اقلیم را تغییر مکان های جمعیت جانوری و پوششی گیاهی عنوان کرد و گفت: از اثرات دیگر تغییر اقلیم می‌توان به افزایش سیلاب ها در برخی مناطق به طور عمده در عرض های بالاتر و افزایش خشکسالی‌ها در عرض های پایین تر اشاره کرد.

این مسئول در ادامه به اثرات مستقیم و غیرمستقیم تغییر اقلیم روی بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: نوسانات بارش و دما می‌تواند در یک سال منجر به افزایش تولید و برداشت محصولات شود و از طرف دیگر وقوع خشکسالی می تواند به ورشکستگی اقتصادی کشاورزان در سال بعد منجر شود.

وی تصریح کرد: کشورهای در حال توسعه اگر قادر به کاربرد فناوری های جدید در تولیدات کشاورزی باشند می‌توانند با کمبود مواد غذایی ناشی از خشکسالی ها مقابله کنند.

بیشتر بخوانید: تاثیر تغییر اقلیم در کشاورزی ایرانایران چاره ای جز استفاده از فناوری برای افزایش آب شیرین ندارد

ایران چاره ای جز استفاده از فناوری برای افزایش آب شیرین نداردتوکلی با بیا اینکه ایران یکی از مناطق خشک دنیا عنوان کرد که نسبت به تغییرات اقلیمی حساس و آسیب پذیر است، خاطرنشان کرد: ایران برای سازگاری با خشکسالی ها و کمبود آب ناشی از تغییر اقلیم چاره‌ای جز استفاده از فناوری های نوین برای افزایش آب شیرین و قابل استفاده ندارد.

وی با بیان این که سیاست‌های دولت در رابطه با کشاورزی باید استفاده از نوآوری های فناورانه را تسهیل کند و مانع سازگاری با تغییر اقلیم نشود، اظهار کرد: در زمینه تغییر اقلیم باید به فعالیت هایی نظیر کنترل تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای، توسعه جنگل ها، استفاده از فناوری های بدون کربن و انرژی های تجدید پذیر توجه داشت که باعث کاهش اثرات و خطرات تغییر اقلیم می شوند.

این مسئول در پایان گفت: یکی از اقدامات موثر در این زمینه، تغییر الگوهای مصرف آب و انرژی در مناطق خشک و انتخاب یکی از الگوهای مصرف در دنیا متناسب با این مناطق است.

https://zistonline.com/vdcipuav.t1auv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما