تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 80031
اضافه‌ برداشت از آب‌های زیرزمینی به‌طور متوسط سالانه ۶ میلیارد مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود در صورت صادرات بی‌رویه در بخش کشاورزی و عدم رفع چالش‌های موجود، این رقم به بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب برسد.
 ضرورت مراقبت و حفاظت موثرتر از منابع آب زیرزمینی
به گزارش زیست آنلاین، هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: اضافه‌ برداشت از آب‌های زیرزمینی به‌طور متوسط سالانه ۶ میلیارد مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود در صورت صادرات بی‌رویه در بخش کشاورزی و عدم رفع چالش‌های موجود، این رقم به بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب برسد.

وی با تاکید بر ضرورت مراقبت و حفاظت موثرتر از منابع آب زیرزمینی اظهار کرد: در حال حاضر مصرف ناخالص بخش کشاورزی از آب زیر‌زمینی حدود ۵۶ میلیارد مترمکعب و از آب‌های سطحی حدود ۳۴ میلیارد مترمکعب است.

بیشتر بخوانید: نجات آب های زیرزمینی نیازمند اصلاحات اساسی است  توسعه پایدار منابع آب زیرزمینی

هشدار افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی به دلیل مزیت صادراتی محصولات کشاورزیفهمی، با بیان اینکه محاسبات و ارزیابی‌های انجام شده درخصوص بهره‌برداری بخش کشاورزی از منابع آب در سال آینده نشان می­‌دهد که محصولات کشاورزی و دامی به‌شدت از مزیت صادراتی برخوردار خواهند شد، افزود: بنابراین در سال آتی با رشد تولید محصولات کشاورزی و صادرات قانونی و غیرقانونی آن، برداشت بیشتر از منابع آب کشور صورت می‌گیرد و دست‌اندازی به منابع آب، به‌ویژه آب زیرزمینی وارد مرز خطر خواهد شد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو ادامه این شرایط را به منزله تاراج و نابودی بی‌بازگشت منابع آب زیرزمینی دانست و بر مراقبت بیشتر از آن تاکید کرد.

وی، عواملی چون ناکارآمدی بازار عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، عدم کارایی نظام تعرفه‌ای صادرات و واردات، سهولت قاچاق محصولات کشاورزی و دامی در ابعاد وسیع، نوسانات شدید بهای محصولات کشاورزی در سال‌های مختلف و پایین بودن بنیه مالی و درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی را از جمله محورهای تاثیرگذار در چالش‌های ذاتی و عارضی این بخش عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: پیشرفت ۴۵ درصدی طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینینقش آموزش، فرهنگسازی و سرمایه های اجتماعی در توسعه پایدار منابع آب

نقش آموزش، فرهنگسازی و سرمایه های اجتماعی در توسعه پایدار منابع آببحران آب یکی از سه بحران اصلی جهان امروز است، لذا در ضرورت حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع محدود آب( بویژه آب شرب) تردیدی نیست. تلاش دولت ها و ذینفعان بخش آب در گستره جهان برای حفظ و نجات این منبع حیاتی از تخریب و نابودی بیشتر نیز شاهد این مدعا است. در میان این تلاش ها، به کارگیری مفهوم توسعه پایدار و فرهنگ جدید مدیریت آب(IWRM) از جمله مواردی است که روز به روز فراگیرتر می شود. اقداماتی که ذیل این مفاهیم صورت می گیرند بسیار متنوع اند، اما از دیدگاه متخصصان امر مهمترین رکن توسعه پایدار از جمله در زمینه منابع آب، مساله آموزش، تربیت و آگاهی رسانی است. این موضوع از آن جهت است که انسان مهمترین مولفه موثر بر توسعه می باشد و از این رو آموزش و فرهنگسازی در کنار استفاده از سرمایه های اجتماعی برای دستیابی به هدف توسعه پایدار ضرورت می یابد.

بیشتر بخوانید: طرح تعادل بخشی آب در کشور یک طرح حیاتی و اساسی استنصب ۴۱۲ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌های کشاورزی شهرستان ابهر

نصب ۴۱۲ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌های کشاورزی شهرستان ابهرمدیر منابع آب شهرستان ابهر با اشاره به اجرای این طرح در راستای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، لزوم نصب ادوات و تجهیزات اندازه‌گیری را با توجه به پایلوت بودن دشت ابهر و افت سطح آب زیرزمینی، ضروری دانست و افزود: کالیبراسیون و بروز رسانی برنامه قرائت کنتورهای هوشمند به‌منظور کنترل مصارف آب در حد معقول پروانه بهره‌برداری می‌تواند یکی از راهکارهای مهم کنترل مصرف منابع آب این دشت باشد.

مجید طاهری پیگیری‌های مستمر واحد حفاظت امور منابع آب در فرآیند نصب کنتورهای حجمی هوشمند روی چاه‌های کشاورزی را علی‌رغم مشکلات موجود، بسیار کلیدی دانست و موفقیت در نصب کنتورهای هوشمند و اجرای دستورالعمل ابلاغی را نتیجه عملکرد موفق واحد مذکور عنوان کرد.

وی با اشاره به اخذ رتبه اول توسط این شهرستان در این زمینه، روند نصب کنتورهای هوشمند در سطح شهرستان را مطلوب دانست و از کشاورزان، بهره‌برداران و صاحبان صنایع خواست همکاری لازم را با کارشناسان امور منابع آب ابهر در خصوص نصب کنتورهای هوشمند داشته باشند.

https://zistonline.com/vdcb8gbw.rhbgfpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما