تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 79980
آثار آلودگی هوا، اعم از هر نوع آلاینده ای همچون صنایع، خودرو، گرد و غبار منحصر به یک نقطه نبوده و پس از ورود به جو می تواند تأثیرات فرامرزی داشته باشد.
تاثیرات آلودگی هوا می تواند فرامرزی باشد
به گزارش زیست آنلاین، نرگس صفار سرپرست مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیرات فرامرزی آلودگی هوا گفت: به دلیل توسعه افسارگسیخته اقتصادی در قرن اخیر، تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی، انتشار آلاینده ها و پایداری آنها افزایش داشته و بالطبع آن تأثیرات پایدار بر محیط زیست و سلامت بشر افزایش یافته است.

وی ادامه داد:‌ نگرانیهای ناشی از این تأثیرات، که منتج به افزایش هزینه های اقتصادی اجتماعی نیز شده، آسیب سنگینی به کشورهای تحت تأثیر وارد می کند و باعث شده در مجامع بین المللی نیز به دنبال چارچوب همکاری مشترک برای کاهش این اثرات که فراتر از مرزها هم است باشند، در سال ۲۰۱۵ و بنا به درخواست کشورها مبنی بر اقدام فوری برای رسیدگی به گسترش آلودگی هوا در منطقه، تدوین یک برنامه مشارکتی تحت عنوان مشارکت آسیا و اقیانوسیه برای «هوای پاک» آغاز شد که هدف آن کمک به بهبود مدیریت کیفیت هوا، از طریق کاهش اثرات بر سلامت، بهره وری مناسب  از کشاورزی، حفاظت از تنوع زیستی و مقابله با تغییرات اقلیمی است. در این مسیر، با نام گذاری هفته ای به نام هوای پاک در طی هفته آخر مارس (فروردین ماه) برای افزایش آگاهی های عمومی برای رسیدن به کیفیت مطلوب  تلاش می کند.

بیشتر بخوانید: منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟ سرپرست مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش ایران در این برنامه مشارکتی گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز برای مشارکت با این برنامه دعوت‌شده است. در حال حاضر هدف اصلی این برنامه بحث جلب مشارکت منطقه‌ای و کمک به سیاست‌گذاران ملی است تا بتوانند در این شرایط  برنامه‌های ملی و منطقه‌ای را هم مسیر کنند. هدف بعدی، اطلاع‌رسانی عمومی است تا با ایجاد کمپین‌های مردمی و مشارکت سمن ها، به کاهش آلودگی هوا کمک کند.  

 وی افزود: باتوجه به اهمیت افزایش آگاهی های عمومی و اطلاع رسانی در سطح ملی، کشورهای مختلف از جمله کانادا، ژاپن، انگلیس و کره جنوبی در یک روز خاص، هوای پاک را همچون ایران گرامی داشته، برنامه هایی را با مشارکت سمن ها برگزار می کنند. بر این اساس، یک سمن در شرق آسیا، ثبت جهانی روز هوای پاک برای ۲۲ اکتبر  را پیشنهاد داد و به طرق مختلف درحال معرفی این روز و جلب مشارکت کشورها است.

صفار گفت: در کشور ما انتخاب ۲۹  دی ماه بعنوان روز هوای پاک در آلوده ترین روزهای سال و برای جلب اذهان عمومی نسبت به مسائل تحت تأثیر آلودگی و ضرورت برنامه ریزی و مقابله همگانی با اثرات نامطلوب آن، شکل گرفته، که نشان از منطق درست در انتخاب این روز است.  

آلودگی هوا در پارس جنوبی

بیشتر بخوانید: پایش آنلاین هوا چیست؟ کشور ما تحت تأثیر آلاینده های فراتر از مرزهای خودش استوی در ادامه با تاکید بر اینکه آلودگی هوا فقط منحصر به حمل‌ونقل و صنایع آلاینده  نیست ادامه داد: مسائل ناشی از تغییرات اقلیم بر پوشش گیاهی، تنوع زیستی، منابع آبی، تالاب‌ها، سلامت انسانی موثر است که عوامل این تغییرات گاهی فراتر از سرزمین و مرزها است و نیاز به عزم ملی برای کاهش اثرات منفی این تغییرات همیشه احساس می شود.  به روز رسانی حمل و نقل عمومی، به کارگیری انرژی های دوستدار محیط زیست، مدیریت موثر منابع آبی، اصلاح الگوی مصرف انرژی و نصب  فناوری های نوین کاهنده آلودگی در صنایع، همگی می تواند کمک بزرگی به اقتصاد و سلامت جامعه ایرانی برای مقابله با اثرات گرمایش جهانی کند.

صفار با اشاره به اینکه کشور ما نیز تحت تأثیر آلاینده های فراتر از مرزهای خودش است گفت: به منظور مقابله با طوفان های گرد وغبار به عنوان یک نگرانی ملی، منطقه ای و جهانی، از طریق دیپلماسی با کشورهای همسایه مذاکرات و ظرفیت سازی های صورت گرفته اما با توجه به نا امنی در منطقه و درگیر بودن برخی کشورها با نزاع های داخلی و خارجی،   به نتیجه مطلوب دست نیافته ایم.  

 سرپرست مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: لذا به دلیل ملاحظات موجود، از سازمان‌های بین‌المللی درخواست همکاری و تسهیل مذاکرات داشته ایم. درخصوص گرد و غبار، نیازی به تأکید نیست که تا چه میزان معیشت و سلامت مردم و همچنین محیط زیست مناطق تحت تأثیر در معرض آسیب است و این نگرانی در دولت بصورت ویژه وجود دارد و از طریق برنامه های حمایتی و حفاظتی ملی در تلاش برای کاهش این اثرات است.  

صفار در پایان گفت: آلاینده ها به مرزها احترام نمی گذارند اما انسانها با حفظ و صیانت از محیط زیست و کمک به کاهش این آلاینده ها به مردمان فراتر از سرزمین خود احترام می گذارند. 

بیشتر بخوانید: انواع پایش محیط زیست کدامند https://zistonline.com/vdccxoqm.2bqo48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما