تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79903
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از اجرای بالغ بر ۹۴.۰۳ میلیون متر مکعب پروژه تأمین و انتقال آب در این استان در ۴۰ سال گذشته خبر داد.
چگونگی تامین پروژه  انتقال آب  سمنان در 40 سال  گذشته
به گزارش زیست آنلاین، ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان: پس از انقلاب ایران و در چهل سال گذشته، طرح های تأمین و انتقال آب با هدف ذخیره و انتقال بیش از ۹۴.۰۳ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز در نقاط مختلف استان سمنان اجرا و به بهره برداری رسیده است که از این مقدار ۴۰/۹۷ میلیون متر مکعب در حوزه تامین آب و ۵۳.۰۶ میلیون متر مکعب در حوزه انتقال اجرا شده است.

وی افزود: اولین پروژه انتقال آب در استان سمنان پس از انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۶۹ با اجرای طرح کانال انتقال آب سیمین دشت به گرمسار با ظرفیت ۱۵ متر مکعب بر ثانیه و با هدف انتقال آب کشاورزی اراضی دشت گرمسار و تأمین آب شرب شهر گرمسار کلید خورد، مطالعات طرح طی چهار سال از سال ۶۹ تا سال ۷۳ انجام گردید و عملیات اجرایی آن نیز در سال ۱۳۸۳ پایان یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان اضافه کرد: طرح انتقال آب از چشمه روزیه به شهر سمنان با هدف انتقال آب شرب به حجم ۱۲ میلیون متر مکعب در سال اجرا گردیده و در سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رسید، همچنین مطالعات طرح آبرسانی به شهر دامغان با هدف انتقال آب شرب شهر دامغان با ظرفیت انتقال ۵ میلیون متر مکعب نیز در سال ۱۳۸۷ انجام و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۳ خاتمه و بهره برداری از آن آغاز گردید.

خط انتقال آب از بند سیمین دشت به گرمسار و خط انتقال آب از تصفیه خانه گرمسار تا ایوانکیحیدریان، خط انتقال آب از بند سیمین دشت به گرمسار و خط انتقال آب از تصفیه خانه گرمسار تا ایوانکی را دو پروژه اجرا شده در سال های اخیر عنوان کرد و با اشاره به اینکه این طرح در دولت تدبیر و امید به طور ویژه پیگیری شده و بخشی از آن در سال ۹۶ به بهره برداری رسیده است، تصریح کرد: طرح فوق شامل دو بخش است که بخش اول خط انتقال آب از بند سیمین دشت به گرمسار به طول ۴۲ کیلومتر با هدف انتقال آب به میزان ۲۱.۰۶ میلیون متر مکعب در سال جهت مصارف شرب شهرستان های گرمسار و آرادان و شهر ایوانکی و صنعت منطقه اجرا می شود. مطالعات این طرح از سال ۱۳۸۹ آغاز و در سال ۱۳۹۳ خاتمه یافت و عملیات اجرایی طرح توسط سرمایه گذار بخش خصوصی از سال ۱۳۹۴ آغاز و در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: بخش دوم خط انتقال آب از تصفیه خانه گرمسار تا ایوانکی به طول ۳۲ کیلومتر نیز با هدف انتقال آب جهت مصارف شرب شهر ایوانکی از سال ۱۳۹۳ آغاز و در سال ۱۳۹۶ خاتمه یافته است و در حال بهره برداری می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان همچنین از اجرای طرح های تأمین آب به حجم ۴۰/۹۷ میلیون متر مکعب در استان سمنان بعد از انقلاب اسلامی ایران خبر داد و گفت: سد مخزنی دامغان با حجم مخزن ۲۱ میلیون متر مکعب در سال و با هدف تأمین آب کشاورزی اراضی دشت دامغان به میزان ۱۱ میلیون متر مکعب در سال و شرب شهر دامغان به میزان ۴ میلیون متر مکعب احداث شد، که مطالعه و اجرای طرح در سال ۱۳۸۴ خاتمه یافته و هم اکنون در حال بهره برداری است.

حیدریان تصریح کرد: سد مخزنی کالپوش در شهرستان میامی نیز با حجم مخزن ۱۶.۵ میلیون متر مکعب در سال و با هدف تأمین آب شرب شهر شاهرود به میزان ۵ میلیون متر مکعب و صنعت منطقه به میزان ۱ میلیون متر مکعب آب در سال از دیگر پروژه های تأمین آب پس از انقلاب اسلامی ایران است که مطالعات طرح ال سال ۱۳۸۶ انجام یافت و عملیات اجرایی طرح در سال ۱۳۹۶ خاتمه یافته و در حال بهره برداری است.

بیشتر بخوانید: انتقال بین‌ حوضه‌ای آب و پیامدهای آن یکی دیگر از طرح های تأمین آب در استان سمنان

 یکی دیگر از طرح های تأمین آب در استان سمنانوی از سد تنظیمی- مخزنی تازه افتتاح شده مجن شاهرود نیز بعنوان یکی دیگر از طرح های تأمین آب در استان سمنان اشاره و اذعان کرد: این سد با حجم مخزن ۳.۴۷ میلیون متر مکعب در سال به منظور تأمین آب اراضی کشاورزی دشت مجن احداث شد، مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۸ خاتمه یافته و سد در سال ۱۳۹۷ افتتاح و به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان همچنین از اجرای بالغ بر ۳۲ هزار و ۹۶۸ هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی در استان سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: مطالعات شبکه آبیاری دشت گرمسار با هدف آبیاری اراضی کشاورزی در مساحتی بالغ بر ۳۲ هزار هکتار، در سال ۱۳۳۷ انجام و اجرای آن نیز در سال ۱۳۵۴ آغاز شد، عملیات اجرایی این طرح پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۶۵ تکمیل و بهره برداری از آن آغاز شده است.

قبل از انقلاب، سمنان فاقد شبکه آبیاری مکانیزه بودحیدریان افزود: شبکه آبیاری و زهکشی دشت دامغان نیز با هدف آبیاری اراضی کشاورزی در مساحتی بالغ بر ۹۶۸ هکتار است، که با خاتمه مطالعات طرح در سال ۱۳۸۸ عملیات اجرایی آن آغاز و در سال ۱۳۹۳ طرح تکمیل و هم اکنون در حال بهره برداری می باشد، با این توصیف می توان اذغان داشت که عملاً قبل از انقلاب اسلامی، استان سمنان فاقد شبکه آبیاری مکانیزه در دست بهره برداری بوده است و کلیه اقدامات انجام شده در خصوص مکانیزه کردن شبکه های آبیاری پس از انقلاب اسلامی انجام پذیرفته است.

بیشتر بخوانید: انتقال آب دریای خزر به سمنان بلامانع استانتقال آب دریای خزر به سمنان بلامانع است

https://zistonline.com/vdchxwnq.23nwvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما