تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 79898
در همه جای دنیا، دانشمندان در تلاشند تا با دستاوردهای علمی بتوانند آینده بشر را بر روی زمین تضمین نمایند. در ایران نیز،‌ دانشمندان در زمینه های مختلف علوم، برای دستیابی به این هدف در تلاش هستند. در زمینه علوم فضایی، گامهای مثبتی در جهت حفظ منابع طبیعی برداشته ایم.
علوم فضایی در خدمت مدیریت مصرف آب
به گزارش زیست آنلاین، اطلاعات ماهواره‌ای به کمک بهینه کردن مدیریت مصرف آب می‌آید. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: اطلاعات ماهواره ای می توانند برای بهینه کردن مصرف آب مورد استفاده قرار گیرند.

به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص استفاده بهینه از خدمات و اطلاعات ماهواره ای بیان کرد: سالها است که در دیگر کشورها از اطلاعات دریافتی فضایی و ماهواره ای در بخش های مختلفی چون کشاورزی استفاده می کنند. اما در ایران هنوز از این اطلاعات به خوبی استفاده نمی کنیم.

وی افزود: البته پس از تهیه برنامه راهبردی هوافضا توسط معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، اقدامات در این زمینه شکل جدیدی پیدا کرد و همه این برنامه ها در قالب برنامه طراحی شده اجرایی می شود.

به گفته منطقی، یکی از مهم ترین اولویت های تعیین شده در معاونت علمی، افزایش کاربری های عمومی اطلاعات ماهواره ای است. از جمله این کاربری ها می توان به سنجش از راه دور، استفاده از این اطلاعات در پایش جنگل ها، معادن، جاده ها، محیط زیست، کشاورزی و غیره اشاره کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، همچنین تصریح کرد: ایران در زمینه فضایی و ماهواره ای رشد سریعی داشته است. اما برای استفاده بهینه از این بخش باید از توانمندی جوانان داخلی بهره بگیریم و فقط بر همکاری های بین المللی تاکید نداشته باشیم.

وی ادامه داد: توسعه همکاری های بین المللی و اتکا به توان و ایده های جوانان، بهترین راهکار برای پیشرفت حوزه فضایی در کشور است.

داده های ماهواره ای برای مدیریت منابع آببیشتر بخوانید: نقش ماهواره ها به عنوان ابزار تشخیص گرمایش آب و هوایی آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی فضایی راه‌اندازی می‌شودرئیس پژوهشگاه فضایی ایران از افتتاح آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی (EMC ) در هفته جاری و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و دهه مبارک فجر در این پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین صمیمی امروز یکشنبه در مراسم روز ملی فناوری فضایی گفت: آزمایشگاه EMC پژوهشگاه فضایی ایران در روز سه شنبه هفته جاری و با حضور وزیر ارتباطات راه اندازی می شود؛ این آزمایشگاه، نیازهای آزمایشگاهی بخش فضایی کشور را تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه فضایی ایران در تلاش است که رسالت خود را در زمینه مدیریت تحقیقات بخش فضایی به درستی اجرایی کند، ادامه داد: برای تحقق این امر، به سمت ایجاد هسته‌های دانا و دانش محور در داخل پژوهشگاه و ایجاد یک شبکه توانا و عملیاتی در خارج از پژوهشگاه رفتیم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، هسته دانای متمرکز در این پژوهشگاه را متشکل از متخصصان با انگیزه و فارغ التحصیلان دانشگاهی عنوان کرد و با بیان اینکه شبکه خارج از پژوهشگاه فضایی نیز شامل شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های همکار با این پژوهشگاه می شود، گفت: ما به طور سیستماتیک با دانشگاه‌های کشور برای رفع نیازهای دانشی پروژه‌های فضایی و رفع نیازهای آتی فضایی، همکاری داریم و تاکنون با ۱۳ دانشگاه با حجم ۶ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده‌ایم.

صمیمی گفت: درهمین حال ۱۲۰ استاد دانشگاه با ما همکاری دارند و در چارچوب این همکاری ۱۸۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی را در جهت رفع نیازهای بخش فضایی هدایت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در قالب طراحی و ساخت ماهواره‌ها و زیرسیستم‌ها و ماژول‌های مربوط به آن، قرارداد همکاری به ارزش ۴ میلیارد تومان با دانشگاه‌ها منعقد شده است، اضافه کرد: در جهت توسعه کسب و کارهای فضاپایه، همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است تا پایش محصولات کشاورزی و تعیین حق‌آبه به صورت سالانه با استفاده از فناوری‌های فضایی محقق شود.

به گفته رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، موضوع آمایش سرزمینی با استفاده از داده های فضایی نیز به زودی وارد فاز عملیاتی می شود.

https://zistonline.com/vdcaaan0.49noo15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما