تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79782
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد:

محیط زیست تنها قربانی بعد از انقلاب

زیست آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره دستاوردهای دولت در چهل سال گذشته منفی بوده است گفت: به دلیل آنکه توسعه پایدار را مورد توجه قرار نداده ایم، محیط زیست خود را قربانی توسعه ناپایدار کردیم، در واقع  توسعه کشور طی چهار دهه گذشته یک قربانی به نام محیط زیست داشته است.
محیط زیست تنها قربانی بعد از انقلاب
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: در آستانه‌ ورود به چهلمین سال انقلاب هستیم. کشور در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت، صنایع، خدمات و ... توسعه پیدا کرده است، تقریبا در همه بخش ها توسعه مناسبی نسبت به عمر انقلاب رخ داده است، اما تنها حوزه‌ای که در آن نه تنها وضعیت آن بهبود نیافته بلکه قربانی توسعه نیز شده ، محیط زیست کشور است.

وی افزود: عمر متوسط ایرانی‌ها حدود ۲۰ سال اضافه شده و بیسوادی تقریبا در حال محو شدن است. تعداد دانشجویان کشور سالانه به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. نیروی انسانی متخصص در کشور رشد قابل توجهی داشته است. وضعیت ارتباطات کشور و وضعیت زیر بنایی کشور بهبود پیدا کرده است. بیش از ۹۰ درصد مردم کشور امروز از گاز بهره‌مند هستند و تقریبا همگی از آب آشایدنی استفاده برخوردارند، حقوق شهروندی و اسلامی نیز با رشد همراه بوده است، اما من به عنوان رئیس سازمان محیط زیست نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست و استانداردهای انجام شده در طول این ۴۰ سال و به منظور حفاظت محیط زیست دفاع کنم.
در واقع می بایست یادآور شد که متاسفانه در زمینه‌ فرسایش خاک، وضعیت آب، از بین رفتن پوشش‌های گیاهی، آلودگی هوای کلان شهرها و بهره‌وری انرژی با معضلات فراوان رو به رو هستیم، به طوری که کشور ما بعد از روسیه به عنوان هدر دهنده ترین کشور جهان در مصرف انرژی، شناخته می‌شود. شدت مصرف انرژی در ایران ضریب ۰.۲۳ دارد و این ضریب در روسیه ۰.۳۲ است. جالب است بدانیم که حتی از کشوری مثل عربستان نیز در بخش انرژی کم‌بهره ورتر هستیم.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد:‌ نمی توانم به مردم دروغ بگویم، متاسفانه چه قبل و چه بعد از انقلاب اصول اولیه حفظ محیط زیست را رعایت نکرده ایم و وضعیت محیط‌ زیست ما در طول این سال ها بهتر نشده است، حتی در مباحثی ماننده جابه جایی نیروگاه ها با مشکل مواجه هستیم، آلودگی کلانشهرها شدت یافته است، حتی مهندسان ما به سمت وزش باد در محل احداث یک نیروگاه به میزان لازم توجه نکرده اند.

کلانتری در ادامه بیان کرد:  امروزه کشور با بحران جدیدی در پالایشگاه ها مواجه شده است و آن میزان تولید و صادرات مازوت است به نحوی که در حدود  ۴۴۰ هزار بشکه مازوت توسط پالایشگاههای کشور، تولید و این بشکه‌های مازوت یا در وزارت نیرو مورد استفاده قرار می‌گرفته یا صادر می‌شده است اما امروزه اجازه نمی‌دهیم که سوخت مازوت حداقل در نیروگاههای حاشیه کلان شهرها استفاده شود و همچنین صادرات آن را نیز قطع کرده ایم.

وی با اشاره به این که مسئولان توسعه کشور کوتاهی کرده‌اند، اظهار کرد: ۱۲ تن فرسایش خاک در هکتار، کاهش بیش از نیمی از جنگل‌های هیرکانی، از بین رفتن زاگرس دستاوردهای چند دهه گذشته است البته می‌توانم از مدیریت دوره‌ خودم دفاع کنم اما به طور کلی عملکرد محیط زیست بعد از انقلاب قابل دفاع نیست و توسعه کشور یک قربانی به نام محیط زیست داشته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به علت انکه در راستای توسعه پایدار حرکت نکرده ایم، شاخص های محیط زیستی، قربانی شده اند، و باید اظهار کرد حقوق نسل های آینده قربانی زیاده خواهی ما خواهد شد، در حالی که می توانستیم با انجام صرفه جویی های جزئی از ایجاد خسارت های هنگفت جلوگیری نماییم.

بیشتر بخوانید: توسعه صنعتی و پایداری محیط زیست دو موضوع همگام هستندحقوق نسل های آینده در گروه حفاظت امروز ما از محیط زیست

کلانتری یکی دیگر از علل بحران محیط زیست کشور را عامل جمعیت دانشت و گفت: جمعیت در طول ۴۰ سال اخیر از ۳۳ میلیون نفر به چیزی حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده است و این افزایش جمعیت، افزایش مصرف را به دنبال داشته است.
موضوعی دیگری که باید به آن توجه داشت، بالا بردن شاخص اشتغال با توجه به رشد جمعیت است، برای مثال ما در کشور صنایعی داریم که از سال ۱۳۴۵ تا به حال، آلوده کننده بوده و هیچ اقدامات اصلاحاتی انجام نداده است، یعنی در حدود ۵۰ سال موجب یکی از عوامل بارش باران های اسیدی بر این مرز و بوم بوده است، اما به علت اشتغال مثلا ۵۰۰ نفری که ایجاد کرده است،  با جلوگیری از فعالیت آن مخالفت می کنند و وقتی سازمان محیط زیست سراغ این صنعت می‌رود می‌گویند شما مخالف توسعه هستید و ادعا می‌کنند که این کارخانه یک صنعت ۱.۵ میلیارد دلاری است و تعداد زیادی افراد در آن مشغول به کار هستند. که این روند به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
کلانتری در خصوص کنوانسیون پاریس نیز افزود: ما باید درشرایط تحریم تا سال ۲۰۳۰، ۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵؛  تولید کربن خود را کاهش دهیم،  اگر تحریم ها برداشته شود این میزان به ۱۲ درصد می رسد. اگر برنامه ششم توسعه عملیاتی شود، کاهش تولید کربن باید تا پایان برنامه ششم در حدود ۲۰ درصد باشد. اما اگر دستورات رهبری اجرایی گردد، در ۲۰۳۰ در حدود ۷۳۲ میلیون تن تولید کربن را کاهش خواهیم داد در حالی که تعهد دولت ۷۲ میلیون تن است.
اگر بتوانیم، گازهای همراه تولید نفت و گاز خود را  کنترل و کنیم، ۵/۵ واحد درصد تولید کربن، کاهش خواهد یافت، ولی متاسفانه برای محیط زیست و حفاظت از آن از نظر عملی ارزشی قائل نبودیم و تا به حال تنها فقط در این خصوص به صحبت نشستیم.

وی افزود: سال گذشته رئیس جمهور به انجام چندعمل، علاوه بر وظایف جاری سازمان محیط زیست تاکید داشت، که عبارت بودند از:
بهبود وضعیت کیفی کلان شهرها
مسائل مربوط به ریزگرد و گرد و غبار
کنترل پسماندها به ویژه پسماندهای شمال کشور
 
کلانتری با اشاره به بهبود کیفیت هوای کلانشهرها طی سال جاری نسبت به سال گذشته اظهارکرد: امسال با حرکت‌های جزئی که از سوی شهرداری‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شد همچنین همراهی و کمک طبیعت وضعیت هوای کلانشهرها بهتر از سال قبل شده است. همچنین امسال وزارت نفت قدری همت کرد و توانست تولید گازوئیل با سولفور بالا را تا حدی کنترل کند، این اقدامات موجب شد تا تعداد روزهای سالم در تهران امسال ۳۵ روز بیشتر شود و خوشبختانه در سال جاری  تا کنون هیچ روزی در پایتخت مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل نشده است، همچنین امسال تهران هفت روز هوای پاک بیشتر نسبت به سال گذشته داشت .
بر همین اساس، از آقای محسن پورسیدآقایی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران - تشکر کنم و حتی باید امروز یک نشان به او می‌دادیم. افزون بر این از پلیس راهنمایی و رانندگی نیز تشکر می‌کنم که تردد وسایل نقلیه آلوده کننده را در شهر تهران کنترل کرد 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر دستگاه‌ها اهمیت قائل شوند، می‌توانیم در زمینه کاهش آلودگی هوا گام‌های مثبت برداریم،اظهارکرد: متاسفانه خودروسازان وضعیت خوبی ندارند اما انتظار داریم که بخش نفت گام‌های مثبتی در زمینه تولید سوخت استاندارد بردارد. علاوه بر آن، دولت در سال گذشته ۱.۳ میلیارد دلار برای بخش مدیریت پسماند پیش بینی کرده بود،گفت: متاسفانه این بودجه در مجلس حذف شد و به بخش دیگری اختصاص یافت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حق آبه اختصاص یافته به تالاب ها نیز یاداور شد: وزارت نیرو موظف است هنگام تخصیص آب برای بخش‌های مختلف کشور، حق‌آبه محیط زیست را هم در برنامه‌ریزی‌های خود بگنجاند. حق‌آبه زیست محیطی تاکنون جزو حق‌آبه‌های تخصیصی وزارت نیرو نبود و تنها به بخش شرب، صنعت و کشاورزی آب تخصیص می‌یافت اما طی دو سال گذشته حق‌آبه محیط زیست نیز جزو تخصیص‌های آب وزارت نیرو قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: بیستمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز برگزار شدمحیط زیست تنها قربانی بعد از انقلاب

وی که مسئولیت ستاد احیای دریاچه ارومیه را نیز بر عهده دارد،اظهارکرد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی چند سال گذشته از تکمیل شدن چهار سد نیمه تمام جلوگیری شد. اگر این سدها ساخته می‌شد یک میلیارد متر مکعب ظرفیت داشت بنابراین دولت تلاش خود را در حوزه محیط زیست انجام داده است اما به‌طور کلی دستاورد محیط زیستی ما در ۴۰ سال گذشته منفی بوده است.

کلانتری تاکید کرد: آب، جنگل‌ها، تالاب، تالاب‌ها و انرژی قربانی توسعه ناپایدار در کشور شده است. سوال این است که چه کسی خسارت می‌ بیند؟ چه کسی در گرد و غبار جنوب غرب و جنوب شرق کشور زندگی می‌کند غیر از هم وطنان ما؟ اما چه کسی از این وضعیت سود می‌برد؟ هیچ کس، حتی سرمایه گذار هم قربانی توسعه ناپایدار است و تنها مردم این سرزمین خسارت وضعیت نامناسب محیط زیست را پرداخت می‌کنند. در حال حاضر، ۵۰۰۰ دلار تولید ناخالص داخلی کشور ما است این در حالیست که به اندازه کشوری که ۵۰ هزار دلار تولید ناخالص داخلی دارد، زباله تولید می‌کنیم. از این رو، آموزش محیط زیست باید یک آموزش عمومی باشد، حتی  در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها همچنین برای آحاد مانند جامعه، کشاورزان، کارگران، کارمندان و ... اصول محیط زیست باید آموزش داده شود.
وی در ادامه گفت: هفته گذشته در مازندران بودم. متاسفانه همه رودخانه‌های شمال مرده به دریا می رسند، یعنی هیچ موجود زنده‌ای در آن وجود ندارد و دلیل آن وجود پسماندها، شیرآبه‌ ها  فاضلاب‌هایی است که وارد رودخانه‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه ایران ۸۰۰۰ سال تاریخ دارد، افزود: هیچ نسلی به اندازه نسل موجود محیط زیست ایران را تخریب نکرده است.
وی ادامه داد: افتخار ما این است که صنعت فولادی داریم که حدود ۴۰ میلیون تن ظرفیت دارد اما همین صنعت هیچ کاری برای حفظ شاخص‌های محیط زیستی نکرده است بنابراین حقوق نسل‌های آینده قربانی زیاده‌خواهی‌های ما شده است. برای اینکه یک صرفه جویی جزئی نکنیم خسارت کلی به محیط زیست کشور وارد می‌کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: محیط زیست کارنامه یک جامعه است. کارنامه این دولت و آن دولت نیست. کارنامه یک نسل است.اگر باور کنیم که محیط زیست جزو زندگی ما است و امانتی در دست ماست، اگر باور کنیم که آب مسئله حیاتی برای کشور ماست و موجودات ژنتیکی امانت نسل‌های آینده است قطعا مسئولان تولید و توسعه محیط زیست را در نظر می‌گیرند.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برای هر ۱۰ هزار ایرانی کمتر از یک نفر در محیط زیست شاغل هستند. این تعداد قطعا به تنهایی نمی‌توانند محیط زیست کشور را حفظ کنند و لازم است همه مردم پاسدار محیط زیست کشور باشند.

بیشتر بخوانید: پوستر هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست رونمایی شددر راستای توسعه پایدار حرکت نکرده ایم

وی تاکید کرد: اگر تنها به ۲۰ درصد دستورات مقام معظم رهبری عمل کنیم به یکی از پاک‌ترین کشورهای جهان تبدیل می شویم. متاسفانه در شرایط حاضر پالایشگاه‌ها گازوئیلی تولید می‌کنند که بالای ۱۰۰۰ PPM سولفور دارد و وقتی به آنها تذکر می‌دهیم می‌گویند در شرایطی که قیمت آن، ۵ هزار تومان است، گازوئیل با قیمت ۳۰۰ تومان تولید می کنیم. مدیران خواهش می‌کنم و حتی دستور می‌دهم که نسبت به مسائل مختلف محیط زیستی در استان خود بی تفاوت نباشند. مدیران کل محیط زیست استان‌ها باید نسبت به پیرامون خود حساس باشند و در مورد آلاینده‌های مختلف شهر خود دقت لازم را داشته باشند. نباید روند مدیریت به شکلی باشد که ما از ستاد با آن‌ها تماس بگیریم و در مورد منابع آلاینده و مسائل محیط زیستی تذکر بدهیم.
کلانتری در پایان سخنان خود اضافه کرد: امروز گرد هم آمده ایم تا از دوستانی که در مسیر سبز شدن، تلاش کرده اند، قدر دانی کنیم، ولی حقیقت امر آن است که آن ها تنها به وظیفه خود عمل کرده اند، اما به علت آن که امروزه تعداد مخربین محیط زیست بی شمار است، مجبور به قدردانی از صنایع سبز شده ایم، از این رو من از عزیزانی که در این جمع حضور یافته اند، تشکر می کنم اما در واقعیت امر این جای تاسف است که ما به شما پناه آورده ایم و امیدوارم تعداد شمااز این پس، روز افزون باشد.

https://zistonline.com/vdccimqm.2bqo48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما