تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79772
اعتراض جلیقه زردهای فرانسوی به افزایش بهای سوخت در این کشور موجب شد تا بحث مربوط به گران بودن سوخت در ایتالیا نیز بالا بگیرد. بهای سوخت در ایتالیا بیش از فرانسه است و این کشور یکی از بالاترین بهای بنزین و گازوئیل در میان کشورهای اروپا را دارد.
 گرانی سوخت در ایتالیا ۸۴ سال بعد از جنگ اتیوپی
به گزارش زیست آنلاین، در کنار مالیات بر ارزش افزوده که سهمی ٢٢ درصدی بر روی بهای بنزین و گازوئیل در ایتالیا دارد، فهرستی بلند از ١٧ نوع مالیات دیگر نیز وجود دارد که باعث می شود تا بهای سوخت برای مصرف کننده بسیار گران تمام شود.

شاید باورش چندان ساده نباشد، اما ایتالیایی ها هر بار که به پمپ بنزین می روند مبلغی را نیز برای مالیات و هزینه های جنگ اتیوپی پرداخت می کنند، جنگی که ٨٤ سال پیش به وقوع پیوست، اما هنوزهزینه هایی که این جنگ بر اقتصاد ایتالیا گذاشت را مردم این کشور می پردازند.

در پائیز ١٩٣٥ میلادی ارتش ایتالیا تحت رهبری بنتو موسولینی با حدود نیم میلیون سرباز به کشور آفریقایی اتیوپی حمله کرد، ایتالیا قصد داشت تا همچون دیگر کشورهای اروپایی مستعمراتی برای خود داشته باشد و همچنین رویای احیای امپراطوری روم را در سر می پروراند. به فاصله کوتاهی و در جریان جنگ جهانی دوم، بریتانیایی ها با افزایش کمک به اتیوپی، سربازان ایتالیایی را از شرق آفریقا بیرون راندند.

به رغم گذشت هشت دهه از این جنگ که چیزی جز شکست برای دولت فاشیستی موسولینی به همراه نداشت، امروزه شهروندان ایتالیا همچنان هزینه ای که حکومت سابقشان بر اقتصاد این کشور تحمیل کرد را می پردازند.

در این لیست ١٨ گانه مالیات ها، موارد جالب توجه دیگری نیز وجود دارد مثل بحران سوئز که ٦٣ سال پیش و میان دولتهای بریتانیا، فرانسه و اسرائیل از یکسو و مصر به رهبری جمال عبدالناصر از سوی دیگر رخ داد. این دو قدرت اروپایی با همراهی اسرائیل می خواستند تا کانال سوئز را که عبدالناصر ملی اعلام کرده بود، دوباره در کنترل خود بگیرند و ناصر را از رهبری مصر کنار بگذارند، خواستی که ناکام ماند. گرچه ایتالیا در این جنگ نقش مستقیم نداشت اما این بحران بر اقتصاد ایتالیا در سال ١٩٦٥ تاثیر خود را گذاشت.

بازسازی شهر فلورانس پس از سیل مخرب سال ١٩٦٦ میلادی، یا زلزله ١٩٧٦ در شهر شمالی فریولی و حتی جنگ ١٩٨٣ اسرائیل با لبنان نیز در لیست مالیات‌هایی است که بر سوخت بسته شده اند. به عنوان مثال همین مورد آخر یعنی جنگ اسرائیل با لبنان که در پی آن نیروهای چندملیتی از جمله ایتالیایی در قالب نیروهای حافظ صلح بین‌المللی در لبنان پیاده شدند، بیش از ١٠ سنت بر قیمت هر لیتر بنزین افزود.

آخرین موردی که در این لیست طولانی قید شده است، مربوط به بازسازی های پس از زلزله سال ٢٠١٢ میلادی در شهر ایمیلی است. منطقه ای که هنوز هم و از آنجایی که تعداد زیادی از زلزله زدگان همچنان در مناطق اسکان موقت به سر می برند، هر از چند گاهی در ایتالیا رسانه ای می شود.
 

افزایش بهای سوخت در ایتالیا

ورود گسترده مهاجرين از طريق درياى مديترانه، به ويژه پس از سقوط دولت ليبى در سال ٢٠١١ و هزينه هايى كه دولت ايتاليا در پذيرش اين پناهجويان گريخته از جنگ و مهاجرين غيرقانونى متحمل شد نيز مورد ديگرى است كه رديف چهاردهم را در ليست پرداختى هاى ماليات دهندگان ايتاليايى به خود اختصاص داده است.

مالیات های گوناگون و سنگین بر سوخت در ایتالیا به زیان تولید کنندگان خودرو نیز تمام شده است. برخی رسانه های ایتالیایی ارزان تر بودن نسبی بهای سوخت در آمریکا را از عوامل رونق صنعت خودروسازی و فروش بیشتر خودرو در این کشور عنوان می کنند و با اشاره به تخفیف هایی که گاه خودروسازان ایتالیایی بر محصولات خود می گذارند نتیجه می گیرند که بهای زیاد سوخت موجب کاهش رغبت خرید خودرو شده است. گروه خودرو سازی فیات دو سال پیش و در مقطعی با تخفیف دو هزار یورویی بر محصولات خود به مقابله با کاهش خرید خودرو رفت.

متئو سالوینی رهبر حزب راستگرای لگا که اکنون وزیر کشور ایتالیاست و حزبش همراه با جنبش پنج ستاره قدرت را به طور مشترک در اختیار دارند سال گذشته و در جریان مبارزات انتخاباتی خود بارها اعلام کرده بود که موارد کهنه و قدیمی را از روی مالیات سوخت حذف خواهد کرد.

سالوینی با انتشار ویدئویی گفته بود که ٧٢ سنت یا به گفته او بیش از ٥٠ درصد بهای بنزین در ایتالیا بابت مالیات های مختلف پرداخت می شود از جمله مالیات جنگی که ٨٤ سال پیش رخ داده بود. او گفته بود که نمی توانیم بهای سوختی داشته باشیم که بالاتر از نرخ های رایج در اتحادیه اروپاست زیرا هزینه بالای سوخت به منزله بالارفتن هزینه زندگی و اقلام در سوپر مارکت ها نیز می شود.

سالوینی گفته بود اگر شهروندان ایتالیایی بهای کمتری برای بنزین بپردازند پول بیشتری در جیب و در نتیجه قدرت خرید بیشتری خواهند داشت و این به رونق اقتصادی و اشتغال در ایتالیا کمک خواهد کرد، اقدامی که تا به امروز رخ نداده است. پنج سال پیش نیز متئو رنتزی نخست وزیر سابق ایتالیا در یک برنامه تلوزیونی این گونه مالیات‌های قدیمی را به باد انتقاد گرفت و آنها را "مضحک" خواند و قول داد تا پایان سال ٢٠١٤ میلادی آنها را حذف کند.

با آغاز اعتراض های جلیقه زردها در فرانسه بحث بهای بالای سوخت در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه های ایتالیا دوباره احیا شد. آقای سالوینی در برابر خبرنگارانی که وعده او برای حذف برخی از موارد مالیات سوخت را خاطرنشان می کردند گفت که اگر دولت تنها در دست من بود می توانستم این کار را بكنم ولی اکنون ما یک دولت ائتلافی همراه با جنبش پنج ستاره داریم. او همزمان وعده داد که در سال جاری به این موضوع رسیدگی کند. این در حالی است که از سال گذشته که سالوینی وعده داد تا مالیات های بنزین را کاهش دهد تا به امروز، بهای بنزین حدود ٨ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: «سوخت پاک» بهانه ای برای افت محبوبیت یک رئیس جمهوربنزین در ایران؛ ارزان‌تر از اسپانیا و گران‌تر از فرانسهبررسی نسبت قیمت بنزین به سرانه تولیدناخالص داخلی ۷۱ کشور نشان می‌دهد که کمترین هزینه نسبی بنزین متعلق به کشور ونزوئلاست و بالاترین آن نیز از آن کشور سیرآلئون است. در میان کشورهای مورد بررسی، ایران از نظر هزینه نسبی بنزین در جایگاه چهل و دوم قرار گفته است.

نسبت مورد اشاره نشان می‌دهد که چند درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشورش صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود.

در حال حاضر بهای هر لیتر بنزین در ایران یک‌هزارتومان است. این در حالی است که مطابق گزارش بانک مرکزی ایران، تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت جاری حدود ۱۵۰۷ هزارمیلیاردتومان بوده و مطابق اعلام مرکز آمار ایران نیز جمعیت کشور از ۸۱.۷۷ میلیون نفر فراتر رفته است.

بر این اساس درصد نسبت قیمت هر لیتر بنزین به سرانه روزانه تولید ناخالص داخلی ایران ۱.۹۸ خواهد بود. این نسبت بالاتر از کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و پائین‌تر از اسپانیا، ایتالیا و روسیه است.

سهم هزینه یک لیتر بنزین

در میان کشورهای همسایه ایران که در این بررسی حضور دارند، پاکستان و افغانستان دارای هزینه نسبی بالاتر بنزین هستند. در افغانستان ۴۴.۷ درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود و این نسبت در پاکستان ۱۷.۷ درصد است. مساله‌ای که موجب شده تا بخش خصوصی ایران نسبت به قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه‌اش اعلام نگرانی کند.

مطابق اعلام اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران روزانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر بنزین از ایران قاچاق می‌شود. مساله‌ای که موجب افزایش فشار کارشناسان اقتصادی بر دولت برای اصلاح قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن شده است.

https://zistonline.com/vdcb5zbz.rhb9zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما