تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79675
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تأکید بر اینکه بارش‌های اخیر نباید مردم را به خطا بیاندازد که وضعیت منابع آبی بهتر شده، پس صرفه‌جویی را باید فراموش کنند، گفت: حجم مخازن سدهای تهران ۵۰ میلیون متر مکعب منفی است.
کمبود ۵۰ میلیون متر مکعبی مخازن سدهای تهران
به گزارش زیست آنلاین، محمد رضا بختیاری در پاسخ به این سوال که آیا مردم با بارش‌های اخیر تابستان از پر بودن مخازن سدهای تهران باید آسوده خیال باشند، گفت: بارش‌های پاییز نباید مردم را به خطا بیاندازد، چرا که بارش برف در زمستان برای ما مهم است.

وی با اشاره به اینکه باید ذخیره برفی مناسبی داشته باشیم تا مشکلات تامین آب کمتر شود افزود: رژیم سدهای پنج گانه تهران برفی است و اگرچه بارش‌های پاییز بارش‌های مناسبی بود، اما باید اذعان کرد که حجم مخازن سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ میلیون متر مکعب منفی است.

به گفته وی، سال گذشته حجم مخازن سدهای تهران ۶۵۰ میلیون متر مکعب بود که در حال حاضر این حجم به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

بختیاری با اشاره به اینکه نباید با این تصور که بارش‌ها مناسب بوده است، پس خیال ما در تابستان راحت است و مدیریت مصرف آب را جدی نگیریم، گفت: ورودی آب تهران یک میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب است. ۸۰۰ میلیون متر مکعب در تهران آب مصرف می‌شود که ۶۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به مصارف خانگی است.

مدیریت آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا زمان آن فرا نرسیده که مجلس برای عقب ماندگی قیمت آب از واقعی شدن به این موضوع ورود کند و قیمت آب را برای کاهش مصرف آب واقعی کند، اظهار داشت: مجلس با افزایش قیمت به صورت یکسان مخالف است، اما بحثی را مطرح کرده، که براساس آن تعرفه آب طبقات پرمصرف آب افزایش یابد.

وی تأکید کرد: این اقدام به منزله افزایش درآمد نیست، بلکه با این هدف است که پرمصرف‌ها به جمع خوش مصرف‌ها بپیوندند.

بختیاری ادامه داد: مجلس در حال اقدامات کارشناسی بر روی این موضوع بوده و هنوز در این مورد به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

وی تصریح کرد: قانون معافیت مدارس، حسینیه‌ها و مساجد از پرداخت آب بها باعث افزایش مصرف در این بخش‌ها نسبت به سال‌های گذشته شده است، بنابراین یکی از گزینه‌های اصلی در کاهش مصرف آب می‌تواند گزینه قیمت باشد.

به گفته وی، گزینه‌های دیگری مثل آگاهی و فرهنگ‌سازی در کنار قیمت آب می‌تواند در مدیریت مصرف آب مؤثر و مفید باشد.

بیشتر بخوانید: آب ما را برای یک آینده ی پایدار متحد می کند ایران رتبه نخست فناوری آب در آسیای غربی را کسب کردبراساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ به مقام نخست تولیدات علمی در رشته فناوری آب در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، براساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ به مقام نخست تولیدات علمی در رشته فناوری آب در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.

در تصویر زیر صدرنشینی ایران در فناوری آب را مشاهده می‌کنید:

جدول رتبه بندی آب

بررسی‌های منتشر شده در مجله «SCImago Journal & Country Rank» نشان می‌دهد ایران با تعداد ۱۰۸۵ مقاله در زمینه فناوری آب در رتبه نخست و ترکیه با یک اختلاف قابل توجه در مقام دوم قرار دارد.

کشورهای مصر، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، امارات متحده  عربی،‌ عراق، قطر، اردن، عمان، کویت، لبنان، سرزمین‌های اشغالی، سوریه، بحرین و یمن به ترتیب در جایگاه‌های بعد از ایران و ترکیه قرار دارند.

از میان ۱۰۸۵ مقاله منتشر شده محققان ایرانی، ۱۰۴۳ مقاله قابل استناد بوده است؛ در حالی‌که ترکیه و مصر به عنوان کشورهای حائز مقام دوم و سوم هر کدام به ترتیب با ۴۳۳ و ۲۹۸ مقاله و ۴۰۹ و ۲۴۵ مقاله قابل استناد دارند و این ارقام نشان از آمار دست کم دو برابری ایران در مقایسه با کشورهای نزدیک خود دارد.

یمن به عنوان آخرین کشور در سطح آسیای غربی در سال ۲۰۱۷ تنها دو مقاله در زمینه علم و فناوری آب ارائه کرده است.

ایران در یک بررسی کلی‌تر میان ۱۵۵ کشور جهان، جایگاه نهم جهان را به خود اختصاص داده و صدرنشین کشورهای جهان ایالات متحده آمر یکا است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

 نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط یک گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که بر اساس تعداد مقالات علمی مؤسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، آنها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

این رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش‌محور در جهان است.

اخیراً‌ این نظام رتبه‌بندی دو شاخص جدید عملکردی (نمایه تخصصی و میزان تعالی) را به ۴ شاخص قبلی برای ارزیابی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها افزوده است.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایرانکاهش میزان خشکسالی با کمک موریانه‌هامطالعه جدید محققان بین‌المللی برای نخستین بار نشان داد که موریانه‌ها نقش مهمی در کاهش اثرات خشکسالی در جنگل‌های بارانی دارند.

براساس گزارش «خبرگزاری شینهوا»، موریانه‌ها یکی از فراوان‌ترین حیوانات در جنگل‌های بارانی گرمسیری با توانایی تجزیه سلولز مواد گیاهی هستند.

محققان برای انجام این مطالعه جمعیتی از موریانه‌های «بورنئو» مالزی را با روشی کاهش دادند و سپس آنها را با منطقه‌ای در خشکسالی « ال نینو» سال ۲۰۱۵ و با میزان نامطلوبی از موریانه‌ها مقایسه کردند.

آنها دریافتند که تعداد موریانه‌ها در مناطق دچار خشکسالی افزایش یافته و موریانه‌ها تمام وقت مشغول تجزیه ضایعات برگ‌ها، افزایش رطوبت خاک و بقای جوانه‌ها بودند.

موریانه‌ها برای زندگی نیاز به مناطق مرطوب دارند، این بدان معناست که در زمان خشکسالی آب زیرزمینی را به خاک سطحی زمین منتقل می‌کنند و موجب افزایش ۳۶ درصدی رطوبت خاک و ۵۱ درصدی بقاء جوانه‌ها می‌شوند.

گفتنی است؛ تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حتی کوچک‌ترین موجودات می‌تونند اثرات بزرگی بر اکوسیستم بگذارند.

بیشتر بخوانید: بحران آب در جهان https://zistonline.com/vdcdk905.yt0n56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما