تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 79632
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست اولویت بندی اقدامات و تعهدات برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور با توجه به محدودیت‌های اعتباری و زمانی را از موارد مهم برای رسیدن به نتیجه در نمک زدایی از آب دریا عنوان کرد.
ضرورت اولویت‌ بندی اقدامات برنامه ششم توسعه برای نمک‌زدایی از آب دریا
به گزارش زیست آنلاین، پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در سمپوزیوم جایگاه و نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی در تحقق برنامه ششم توسعه کشور که با حضور احمد علی کیخا - رییس کمیسیون اقتصادی و حمید چیت چیان - وزیر نیروی دولت نهم و جمعی از استادان دانشگاه در دانشکده علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: اولویت بندی اقدامات و تعهدات برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور با توجه به محدودیت‌های اعتباری و زمانی، تدوین برنامه عملیاتی مطابق با قوانین و برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور و تعیین جایگاه حقوقی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در خصوص نمک زدایی از آب دریا را ضروری دانست.

وی همچنین بر ضرورت بسترسازی به منظور ایجاد کنسرسیوم نمک‌زدایی، پهنه‌بندی فضایی به منظور جانمایی صحیح آب شیرین‌کن‌ها و ارایه جامع عملکرد کارگروه‌های پنجگانه سمپوزیوم در نشست آتی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست فرشچی همچنین تصمیم‌گیری برای این مقوله را با توجه به ابعاد گوناگون فنی، تخصصی، اقتصادی و اجتماعی نیازمند جلسه دیگری دانست و گفت: می‌توان این جلسه را با حضور وزارت نیرو با میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: انرژی خورشیدی آب دریا را شیرین می‌کندضرورت اولویت‌بندی اقدامات برنامه ششم توسعه برای نمک‌زدایی از آب دریا

 نمک زدایی آب دریا با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیرمنشا و تداوم انسانها بر پایه اب است .آب پوششی است برای زمین و یکی از فراوان ترین منابع روی زمین است . سه -چهارم سطح سیاره آب است با این حال ۷۹ % از آب سطح زمین شور و در اقیانوسها است و کمتر از ۳% آن آب شیرین میباشد و این درصد بیشتر نیازهای انسانی و حیوانی را تامین میکند شامل آب های زیر زمینی ، دریاچه ها و رودخانه ها - - میباشد. تنها منبع پایان ناپذیر آب اقیانوسها هستند که با این حال شوری بالایی دارند. از طرفی رسیدگی به مشکل کمبود آب ازطریق جداسازی نمک از آب دریا امکان پذیر است.با این حال جداسازی نمک از آب دریا به میزان زیادی انرژی نیاز دارد که با استفاده از سوخت های فسیلی سبب صدمه رساندن به محیط زیست می شود. بنابراین نیاز است که یک منبع انرژی پاک و تجدید شونده را ،برای جداسازی نمک از آب دریا به کار گیریم. از این رو می توان اظهار داشت، گونه هایی از سیستم های قابل استفاده برای تبدیل آب شور به شیرین و قابل استفاده انسان و همچنین انواع سیستم هایی را که با استفاده منابع تجدید شونده به بهره برداری ازمنابع آب می پردازند، شامل جدا کننده های خورشیدی ، فتوولتایئک ،حوضچه های خورشیدی و انرژی زمین گرمایی می شوند .در مجموع این سیستم را به دو دسته کلی مستقیم : که شامل solar still و غیر مستقیم که از دو زیر مجموعه که یکی برای جمع کردن انرژی خورشیدی و دیگری برای جداسازی نمک از آب استفاده میشوند طبقه بندی می شوند.برای این منظور انرژی تجدید شونده استاندارد و سیستم جداسازی اغلب از مهم ترین نیازها می باشند.

بیشتر بخوانید: فناوری نانو به کمک نمک زدایی و شیرین‌سازی آب می آیدسهم 1 درصدی ایران از شیرین‌سازی آب دریا

سهم ۱ درصدی ایران از شیرین‌سازی آب دریاسیستم‌های آب شیرین کن یکی از راهکارهای کلیدی تأمین آب شرب در کشورهایی است که از منبع مطمئن و پایداری مثل دریا برخوردارند. به خصوص آن‌که اگر کشوری اقلیم خشک و کم آبی داشته باشد. به همین خاطر امروزه اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس از این ابزار برای تأمین آب مصرفی در بخش شرب و صنعت بهره می‌برند. اما ایران با وجود سال‌های خشک پیاپی، هنوز سهم اندکی از این فرآیند را به خود اختصاص می‌دهد. سهمی در حدود یک درصد از شیرین‌سازی آب دریا در دنیا!

https://zistonline.com/vdcgx39u.ak9yw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما