تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79576
در حال حاضر تغییر اقلیم فرصت و بستری مناسب را برای تولید انرژی فراهم آورده است، چراکه با وجود تغییر اقلیم میزان نزولات جوی کاهش پیدا کرده است و یا میزان بارش برف به باران تغییر پیدا کرده است، اما میزان ساعات آفتابی بیشتر شده و فرصت و بستری را فراهم آورده است که می توان از آن به منظور تولید هرچه بیشتر انرژی های تجدید پذیر به ویژه انرژی خورشیدی بهره برد.
تغییر اقلیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت است
صبح امروز شنبه (۱۵ دی ۹۷) نشست تخصصی با موضوع آب و انرژی های تجدید پذیر با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  نمایندگان وزارت کشاورزی و انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق به همت زیست آنلاین، برگزار شد.

به گزارش زیست آنلاین، دکتر محسن رفعتی، مدیر موسسه پژوهشهای برنامه ريزی، اقتصاد كشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی در نشست تخصصی آب و انرژی های تجدید پذیر گفت: بنده اساسا طرفدار توسعه انرژی های پاک هستم و در این راستا از ۱۰ سال گذشته تا کنون عضو کمیته ملی توسعه پایدار می باشم. در حال حاضر نیز تغییر اقلیم فرصت و بستری مناسب را برای تولید انرژی پاک فراهم آورده است، چراکه با وجود تغییر اقلیم میزان نزولات جوی کاهش پیدا کرده است و یا میزان بارش برف به باران تغییر پیدا کرده است، اما میزان ساعات آفتابی بیشتر شده و فرصت و بستری را فراهم آورده است که می توان از آن به منظور تولید هرچه بیشتر انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی بهره برد.

وی اظهار کرد: ما همواره حامی تولید انرژی پاک و تجدید پذیر در کشور هستیم اما رسالت اصلی ما تامین امنیت غذایی، خودکفایی و توسعه کشاورزی در کشور است و در خصوص مساله کم آبی نیز، راهکار ما استقاده و جایگزینی روش ها و تکنولوژی های نوین می باشد که تا حد توان در این راستا تلاش می کنیم و با انتقال کشاورزی از فضای باز به گلخانه و آبیاری های نوین و قطره ای در تلاش هستیم تا این مساله را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه بر طبق آمار وزارت نیرو، کشاورزی ۹۳ درصد از آب کشور را مورد استفاده قرار می دهد، بیان کرد: در دنیا بر طبق آمار، ۷۰ درصد آب به کشاوزی اختصاص یافته است. آمار مصرف ۹۳% آب کشور در کشاورزی مبنای صحیحی ندارد. ما در کشور ۷۶۳ هزار چاه داریم که ۳۸۰ هزار مورد آن غیر مجاز است، حال سوال ما این است که وقتی نمی توانیم میزان برداشت آب را اندازه بگیریم چگونه می توانیم برای مصرف آب کشاورزی درصد تعیین کنیم.

مدیرگروه پژوهشی اقتصاد منابع و تولید افزود: توسعه انرژی های پاک می تواند در پکیج توسعه روستایی موثر واقع شود چرا که به نظر می رسد تامین برق مورد نیاز ۲۰ میلیون جمعیت روستایی و حتی سکونت گاه های عشایری از طریق توسعه انرژی های تجدید پذیر، راهکاری کارآمد و مناسب با فضا و بستر آن مناطق بوده و از نظر عدم آسیب رسانی زیست محیطی نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.

اما اختصاص ۱۸ و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی برای نصب پنل های خورشیدی و یا توربین های بادی بیش از ظرفیت تولیدی کشور بوده و راهکاری منطقی نیست، چرا که اگر وارد دوره تر سالی شویم بازگردانی دوباره این زمین ها به کشاورزی هزینه های بالایی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به واژه Agriculture  که معادل کلمه کشاورزی است گفت: همان طور که از نام این واژه مشخص است کشاورزی یک فرهنگ و شیوه زندگی است (culture به معنی فرهنگ) و از این رو حذف آن عملا غیر ممکن است، چرا که کشاورزی تنها در گرو آب نیست بلکه نوع خاک، درجه جغرافیایی و تنوع اقلیمی و مواردی از این دست نیز در توسعه کشاورزی تاثیر گذار و با اهمیت است و از این رو با توجه به اولویت امنیت غذایی و کاهش گرسنگی در سراسر دنیا،  تغییر کاربری زمین های کشاورزی به بستر فعال سازی انرژی های تجدید پذیر مناسب نیست. اما اگر با همکاری هم به شناسایی دقیق زمین ها پرداخته شود می توان زمینی را که کارایی خود را از دست داده است و به شکل کامل بلا استفاده شده است را به این امر اختصاص دهیم.

وی در نهایت خاطر نشان کرد: ما همواره حامی تولید انرژی های پاک هستیم و بر این امر معتقدیم در حالی که ۲۵ درصد انرژی در سراسر دنیا از طریق توسعه تجدید پذیرها تامین می گردد، چرا جایگاه ایران باید در تولید و گسترش این نوع انرژی از بهره پایینی برخوردار باشد، بنابراین نیازمند آینده نگری بیشتر و سنجش صحیح و اصولی در این راستا هستیم.

نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در نشست تخصصی آب و انرزی های تجدید پذیر

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در این نشست تخصصی می توانید بر روی عناوین زیر کلیک کنید.

توسعه انرژی خورشیدی راه حلی برای جلوگیری از تخلیه روستاهای اصفهان

توسعه تجدیدپذیر ها راه حلی برای دو بحران آب و اشتغال در اصفهان

یارانه پنهان انرژی یکی از علل خاموشی برق در تابستان

استان اصفهان قطب صادراتی برق تجدید پذیر

اشتغال تجدیدپذیرها اشتغال بدون مصرف آب

https://zistonline.com/vdcd9k05.yt0n56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما