تاریخ انتشار :شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 79510
همچنان که آلودگی دریای خزر از چاههای نفت، در شوروی سابق باقیمانده و۸۰ درصد آلودگی نفتی خزر ناشی از آن است، در آن سوی کشور خلیج فارس از طریق فاضلاب صنعتی و خانگی آلوده می شود.
آلودگی دریاهای ایران از خزر تا خلیج فارس
به گزارش زیست آنلاین، نمایندگان شورای عالی استان‌ها در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار دستور رسیدگی هرچه سریع‌تر به وضعیت ورود فاضلاب صنعتی و خانگی به خلیج‌ فارس و ارجاع این موضوع به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شدند.

پساب های خانگی و صنعتی در خلیج فارس

به گزارش ایسنا، پس‌ازآنکه با پیگیری کیانوش جهانبخش، عضو هرمزگانی شورای عالی استان‌های کشور، نامه‌ای از سوی شورای عالی استان‌ها به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، ارسال و خواستار رسیدگی به موضوع وضعیت ورود فاضلاب صنعتی و خانگی به خلیج‌فارس در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شد، این بار مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌های کشور به نمایندگی از سایر نمایندگان در پی استمرار پیگیری‌های عضو شورای شهر بندرعباس، این بار در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار دستور رسیدگی به درخواست نمایندگان شورای عالی استان‌ها شده است.

در متن این نامه که به امضا مرتضی الویری رسیده، آمده است:

«احتراماً حضرت‌عالی مستحضر هستید که خلیج‌فارس برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای شأن و حرمتی خاص و جایگاهی ارزشمند و ویژه است و در عرصه بین‌المللی موجب افتخار و اعتبار کشور است و پذیرش مالکیت و استیلای کشور بر این آبراه، آن‌قدر برای بیگانگان سخت و صعب است که چون در سایه تفضل و عنایت الهی و با حضور مقتدرانه و پایمردی نیروهای مسلح کشور، از تعرض و دست‌اندازی به حدود و ثغور جغرافیایی و جزایر سوق‌الجیشی آن نا امید شده‌اند، سودای خام مصادره نام آن به نفع خود را در سر می‌پرورانند.

شهر بندرعباس نیز که در ساحل این خلیج پربرکت واقع‌شده است، جایگاه شایسته‌ای در میان شهرهای جنوبی به لحاظ ظرفیت بالقوه استقرار شیلات و صنایع مرتبط و توسعه صنعت گردشگری دارد. لکن چند سالی است که این دو کانون ارزشمند اقتصادی، گردشگری از سوی بعضی از دستگاه‌های اجرایی مورد بی‌مهری واقع‌شده‌اند.

مدت‌هاست که شاهد ورود پساب‌های خانگی و پسماندها و فاضلاب‌های صنعتی شهر بندرعباس داخل خورها و انتقال آن به خلیج‌فارس و آلودگی محیط دریایی و سواحل آن هستیم و علاوه بر اینکه بخش وسیعی از مناطق شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار ندارند و پساب خروجی تصفیه‌خانه نیز داخل دریا سرازیر می‌شود.

ای امر موجب آلودگی محیط ‌زیست، شیوع بیماری‌های پوستی و عفونی و کاهش حضور گردشگران در محدوده شهر و ساحل شده است. درحالی‌که در سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های سلامت و محیط‌زیست، ابلاغی جنابعالی، بر «مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی»، «اصلاح شرایط زیستی به‌منظور برخوردار ساختن جامعه از محیط ‌زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی»، «پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌های غیرمجاز و جرم انگاری تخریب محیط ‌زیست و مجازات مؤثر و بازدارند ی آلوده‌ کنندگان و تخریب ‌کنندگان محیط‌ زیست و الزام آنان به جبران خسارت» و پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده‌ی هوا، آب‌ و خاک تأکید شده است.

علیهذا با عنایت به وظایف مصرحه و تکالیف قانونی وزارت نیرو(شرکت آب و فاضلاب) در این خصوص و لاینحل ماندن مشکلات مذکور، موضوع از طریق اعضای محترم شورای اسلامی شهر بندرعباس و نمایندگان شورای عالی استان‌ها مورد پیگیری قرار گرفت و پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی استان‌ها، درخواست رسیدگی و لزوم حل این معضل به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارجاع گردید که در حال پیگیری است.

اینک با عنایت به اهمیت و حساسیت موضوع، از محضر ارجمند حضرت‌عالی استدعا داریم در خصوص رسیدگی به درخواست نمایندگان شورای عالی استان‌ها دستور اقدام مقتضی، صادر و ارشادات و رهنمودها عالی را امر به ابلاغ فرمایید».

بیشتر بخوانید: هر ثانیه ۷۰۰ لیتر فاضلاب بندرعباس به دریا ریخته می شود آلودگیهای ناشی از چاههای نفت شوروی سابق در دریای خزراین خبر در حالیست که در سوی دیگر کشور دریای خزر نیز تحت تاثیر آلودگیهای ناشی از چاههای نفت شوروی سابق است. به گزارش مهر، چالش‌های خزر با توجه به نقش دریاها در دنیا، در برنامه‌های توسعه جهانی بهره‌برداری پایدار از دریاها مطرح‌شده و دریاها از منابع خشکی تا صلح و تغییرات اقلیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آلودگی های نفتی

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی در بیست و سومین همایش ملی منطقه ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران و سیردهمین جشنواره توسعه سبز  با عنوان همایش ملی چالش‌ها، بحران‌ها و فرصت‌های محیط زیست ایران، گفت: نگاهی به جهان بیندازیم نزدیک به ۲۰ منطقه دریایی در جهان وجود دارد و دریای خزر هم یکی از آن‌هاست. گروهی از مردم بومی اطراف این دریا، آن را نام‌گذاری کردند و دریای بسته‌ای است که به دریاهای آزاد ارتباطی ندارد.

وی با اشاره به اینکه این دریا ازنظر توسعه انسانی متوسط است و به دلایلی مانند اهمیت تنوع زیستی، نفت و گاز و ماهی‌های خاویاری دریای فرصت‌هاست، افزود: آنچه فرصت است استفاده از انرژی‌های پاک است که هنوز از بسیاری از ظرفیت‌های آن استفاده ‌نشده است.

بیشتر بخوانید: چاه های نفتی قدیمی یکی ازعوامل آلودگی دریای خزر فرشچی گفت: متأسفانه همه کشورهای حاشیه خزر اقتصاد متکی به نفت دارند و نفت و گاز در این منطقه باعث تجارت بزرگی شده است و نفت خزر حتی تا اروپا و چین و آمریکا صادرشده است. در صورتیکه دریای خزر، پتانسیل بالایی برای استفاده از اکو توریسم و حتی پرورش داروهای گیاهی درحاشیه اش، دارد. حتی عناصر کمیابی در منطقه است که هنوز درباره آن فکری نشده است.

وی تاکید کرد: البته خزر دریایی از چالش‌ها هم هست. آلودگی نفتی و کاهش ماهی‌های خاویاری و تنوع زیستی ازجمله این چالش‌هاست اما ۸۰درصد آلودگی اکتشاف و آلودگی نفتی از خشکی به دریا منتقل می‌شود. علت این موضوع این است که در زمان شوروی سابق نفت و گازی تولید می‌شده است که از فنّاوری قدیمی و چاه‌های نفت بوده است که در حال حاضر رهاشده‌اند. به دلیل نوسانات آب دریا یک آلوده‌کننده ثانویه است و ۱۳۰۰ حلقه چاه در حاشیه خزر است که برای پوشش هرکدام از این چاه‌ها، بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار است و اگر کشوری بخواهد پوشش دهد نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

فرشچی افزود: این منطقه زلزله‌خیز است. و به این دلیل که از زیر بستر این دریاچه انتقال نفت و گاز صورت می‌گیرد زلزله‌خیز بودن بسیار خطرناک است.

وی درپایان با اشاره به دستاورد ایران در حفظ تنها گونه پستاندار این دریاچه گفت: در کشورهای منطقه غیر از ایران و آذربایجان سهمیه شکار فک خزری وجود دارد که تنها پستاندار این دریا است. ما سعی کردیم با همکاری‌های منطقه‌ای، مانع شکار این‌گونه شویم و حتی بیمارستانی در مازندران برای این‌گونه ساخته شد. با این اقدام ایران، از سال ۲۰۱۷ تاکنون میزان شکار این‌گونه حدود ۴۵ درصد کاهش داشت که تلاش‌های ایران در این میان ستودنی است.

https://zistonline.com/vdcbgsbz.rhb98piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما