تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79362
در اقامتگاههای تفریحی در شهر نفتالان در جمهوری آذربایجان، از ماده قیر طبیعی بعنوان یک راه درمانی استفاده می شود. کسانی که به این محل می آیند معتقدند که حمام کردن در این ماده نفتی باعث بهبود و حفظ سلامتی می شود.
درمان در حوضچه های قیر طبیعی و گلفشان ها
به گزارش زیست آنلاین، قیر طبیعی نوع نادری از نفت است که در گردشگری سلامت مورد توجه قرار میگیرد و درمانگران محلی آنرا برای درمان بیماری های مختلف پوستی، کمر درد، روماتیسم، آرتروز و حتی مشکلات عصبی تجویز می کنند. آنان مدعی اند یک حمام گرم بمدت ده دقیقه کافی است که چند گرم از این ماده جذب پوست بیمار شود.

خورشید خانم نمازعلی اف، مدیر بخش پزشکی هتل در گفتگو با یورونیوز می گوید: «قیر طبیعی سرشار از صمغ یا رزین نفت است. که هیچ گونه پارافین یا آلکان های سبک همانند بنزین در آن وجود ندارد. این ماده مستقیم وارد خون می شود که می تواند سلول های کشنده را خنثی کند. در نتیجه آنها بوسیله مولکول های قیر طبیعی تحریک می شوند و این باعث بهبود گردش خون و تغذیه ارگان های بیمار می شود».

بیشتر بخوانید: غفلت مردم و مسئولان از مزایای پر سود گردشگری سلامتبرخی از بیماران می گویند که بیمارهای مزمن شان از بین رفته است. آنها حمام نفت خام را به شنا کردن در شکلات داغ تشبیه می کنند. النا چلناکووا یکی از این بیماران می گوید: «من دیسک ستون فقران دارم و از درد شیدی رنج می بردم. تنها پس از چهار تا پنج بار حمام گرفتن، احساس می کنم که بهترشده ام. من اصلا انتظار یک چنین بهبودی سریعی را نداشتم».

اولین اقامتگاه تفریحی در اینجا در سال ۱۹۲۹ افتتاح شد که به نخبگان شوروی اختصاص داشت. اما توانایی بهبود دهندگی قیر طبیعی خیلی قبل تر کشف شده بود.

لجن درمانی

درمان با لجنبرخی معتقدند مردمی که در قدیم کاروان ها را راهبری می کردند، درمان طبیعی آذری ها یعنی گل فشان ها (آتشفشان گل یا لجن) را می شناختند. در آذربایجان بیش از ۳۰۰ آتشفشان لجن وجود دارد یعنی بیشتر از هر کشوری در جهان. آنها همگی دارای شکل ها، نام ها و ویژگی های متفاوتی هستند. دشگیل یکی از خوش منظره ترین انها در قبوستان است که ۶۰ کیلومتر از باکو فاصله دارد.

عادل علی اف رئیس بخش گل فشان ها از موسسه زمین شناسی می گوید: «عمیق این گل فشان ها بین ۵ تا ۱۲ متر است. این گل یا لجن سرشار از عناصر مختلف درمانی و معدنی است. بیش از نیمی از عناصر جدول تناوبی را می توان در این گل افشان ها پیدا کرد. به همین دلیل بطور وسیع در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد».

هر گل فشان ( آتشفشان گل و لجن) ویژگی منحصر بفردی از عناصر گل و لای را دارد. عناصر ویژه ای از این گل و لای در ساخت کرم و ماسک های صورت مورد استفاده قرار می گیرد.

جاذبه توریستی گل فشان

لیلا داداشووا، رئیس آزمایشگاه تحقیقات علمی از گروه گازیلی می گوید: «این گل و لای خاصیت سفید کنندگی، ضد التهاب و بازسازی کردن را دارند. این گل ها باعث تحریک پوست برای مبارزه با نشانه های پیری و همچنین حفاظت از پوست می شوند».

در بخشهای مختلفی از ایران نیز، این نوع گلفشان ها طبیعی وجود دارند که می توانند به عنوان یک فرصت طلایی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی مورد توجه قرار گیرند. مدیریت صحیح در این بخش می تواند به فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری و اشتغال زایی منتج شود.

بیشتر بخوانید: معرفی پارک ملی ساریگل تعریف گلفشاندر فرهنگ بزرگ گیتاشناسی گل فشان به این صورت تعریف شده است: گل و آب گرمی كه از دهانه آتشفشان به خارج پرتاب گشته و مخروط های موقتی كوچكی را پدید می آورد و گاهی اوقات گازهای طبیعی توأم با رسوبات نفتی نیز با مواد مزبور همراه هستند.نه تنها در این فرهنگ جغرافیایی تشكیل و حضور گل فشان در ارتباط با فعالیت آتشفشان ها مطرح شده و تشكیل آن را به آتشفشان ها نسبت داده شده است بلكه در فرهنگ های جغرافیایی دیگر نیز بر ارتباط گل فشان ها با پدیده آتشفشان ها اشاره شده و تشكیل گل فشان ها را مرتبط با فعالیت های آتشفشانی می دانند. حفره ای مخروطی به شكل یك دهانه كوچك كه از آن گل و گاز خارج می شود و در مناطق آتشفشانی بیشتر دیده می شود مثل زلاند نو و جزیره سیسیل در ایتالیا.گل فشان در بلوچستان جنوبی نیز دیده می شود. در مناطق غیر آتشفشانی نیز از این گل فشان ها اتفاق افتاده است.

انواع مختلف گلفشان

بیشتر بخوانید: آژانس‌های علمی راهی برای رونق گردشگری سلامت گلفشان ها چه طور بوجود می آیند؟در واقع گلفشان به ۲ دلیل می تواند بوجود بیاید، یکی فشارهای زمین شناختی که گل فشان های سرد را بجود می آورد و دیگری فعل و انفعالات آتشفشانی که باعث بوجود آمدن گل فشان های داغ می شود. این گلفشان ها گاهی فعال و گاهی غیر فعال هستند.

یکی از مزیت های این پدیده این است که با مشاهده ی آن می توان به احتمال وجود گسل و یا وقوع زلزله در آن پی برد. به جز این، ترکیباتی که در این گل فشان ها وجود دارد نشان دهنده ی وضعیت داخلی زمین از نظر وجود آب و نفت است.

بیشتر بخوانید: گردشگری پایدار راهی برای حفظ تنوع زیستی و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربندر کجای ایران می توان آنها را دید؟در همه جای دنیا گلفشان وجود دارد و برای مثال بزرگترین آن در کشور پاکستان و در منطقه ی بلوچستان با ارتفاع ۵۰۰ متر قرار دارد. در کشور ایران هم، در جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان می توان این پدیده را تماشا کرد. در شمال کشور هم استان هایی مثل استان گلستان این پدیده را دارند.

معروف ترین گلفشان ایران در استان سیستان و بلوچستان و در منطقه ی تنگ در شهرستان کنارک قرا دارد که شامل چندین تپه است. از این تپه ها در حال حاضر، یکی از انها فعالیت گلفشانی دارد. گلفشان این منطقه به طور طبیعی کاملا بصورت سرد بوده و مشخص است که به دلیل فشارهای زمین شناختی است چون در گلفشان های گرم، پرتاپ شدن گل ها با بخار همراه است. یکی دیگر از گلفشان های دیدنی، در کوه تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

همانطور که گفته شد در شمال کشور و در استان گلستان هم پدیده ی  زیبای گلفشان وجود دارد که یکی از آنها در شهر گمیشان اتفاق می افتد و گلفشان نفتیجه نام دارد. گل هایی که از آن به بیرون پرتاپ می شوند، غلظت کمتری دارند و در نتیجه روانتر هستند. دهانه‌های فرعی گاز که به شکل کراترهای آتشفشانی کوچک هستند از جنبه‌های زیبای این گل فشان به شمار می‌روند.

لجن درمانی در ایران

بیشتر بخوانید: منطقه آزاد ماکو قطب گردشگری سلامت در کشور پدیده گلفشاناین پدیده‌ها از زیباترین پدیده‌های طبیعی به اشکال مخروط‌های کوچک آتشفشانی از جنس گل یا ماسه هستند که ابعاد آن‌ها از چند سانتیمتر تا چندین متر متغیر است.

ظاهرا قسمت مرکزی این گلفشان از جنس ماسه و بخش خارجی آن از جنس گل است. در این آتشفشان‌ها، تزریق مواد گلی و ماسه‌ای از زیر به داخل شکاف و به همراه آب انجام می شود و به مواد گلی که از شکاف خارج می‌شود، روانه گلی می‌گویند.

منبع: الی گشت

https://zistonline.com/vdcgxw9u.ak9y34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما