تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79303
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و خشکسالی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: خلق ثروت در حوزه آب از طریق بهره‌مندی از استارتاپ‌ها فراهم می‌شود.
خلق ثروت آب در گرو بهره‌مندی از استارتاپهاست
به گزارش زیست آنلاین، نادرقلی ابراهیمی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست معاونت علمی با بیان اینکه بررسی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در دستور کار است، گفت: با استفاده از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌مندی از  تکنیک‌های نوپایه در حوزه آب و خشکسالی می‌توانیم به خلق ثروت و رفع مشکلات زیست محیطی در کشور دست یابیم. 

ابراهیمی با اشاره به نقش ایده‌پردازان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در روند برگزاری این دوره از نمایشگاه، گفت: به طور حتم حضور ایده‌های نوین و نمایش رشد فکری، علمی و فناورانه در حوزه آب و خشکسالی، در روند برگزاری این رویداد تاثیرگذار بوده است. 

وی در ادامه با اشاره به مشکلات و شرایط موجود کشور، بیان کرد: تجربه نشان داده است که شرایط تحریم‌ها همواره نقطه شروع موفقیت می‌تواند باشد، این بار نیز می‌توانیم با بهره‌مندی از ایده‌های نوین، خصوصا شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها مشکلات حیاتی و مهم کشور را مرتفع کنیم. 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و خشکسالی گفت: از زمان شروع برنامه‌ریزی دومین جشنواره و نمایشگاه آب طی سه نوبت تمدید ارائه پیشنهادات فناورانه تعداد ٢٠١ ایده دریافت شد که قابل توجه است و به طور حتم این میزان گستردگی ایده‌های فناورانه نشان از بزرگی و اقتدار کشورمان در حوزهای علمی است. 

وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: در عرصه تعاملات بین‌المللی با حضور مقتدرانه مدیریت صحیح منابع، هم‌فکری به نتیجه خواهد رسید. 

ابراهیمی گفت: فرصت به وجود آماده منوط به برگزاری جشنواره نخواهد بود و ایده‌پردازان و فعالان مراکز تحقیقاتی می‌توانند ایده‌های خود را در حوزه آب و خشکسالی ارائه دهند. 

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایرانمدیریت منابع آبفعالیت ١٠٧ شرکت دانش‌بنیان در حوزه آبوی اعلام کرد: ١٠٧ شرکت دانش‌بنیان در حوزه آب وجود دارند که از این میزان پنجاه شرکت به منظور حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند. 

دبیر ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی معاونت علمی از اختصاص غرفه به شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: در این جشنواره به شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ارائه فناوری‌های خود به بخش علمی و فناورانه، فضایی اختصاص داده شده است. 

ابراهیمی گفت: در ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی معاونت علمی عمده فعالیت‌ها حاکمیتی است تا بتوانیم با حضور دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان زیر چتر استارتاپ‌ها فعالیت‌های حاکمیتی را گسترش دهیم. 

بر اساس این گزارش، دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست در محل سازمان تحقیقات و آموزش کشاوری از ١٢ آذر ماه آغاز شده و تا تا ١٤ آذرماه برپا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: راه حل های مدیریت اقتصادی و مالی منابع آبفناوری اب

اعتبارات حوزه مدیریت آب نیازمند ساماندهی استبه گزارش ایرنا، احمدعلی کیخا چهارشنبه شب در جلسه سازگاری با کم آبی که در استانداری یزد برگزار شد، با تأکید بر سازگاری همه بخشها با شرایط کم آبی در کشور اظهار داشت: خشکسالی در مناطق مرکزی کشور مثل یزد و سیلهای مهیب در برخی از استانها سبب شده که بعد از سالها، برنامه عملیاتی برای سازگاری با تغییر اقلیم در کشور اجرا شود. 
وی افزود: اگرچه در این زمینه دیر شروع کرده ایم اما باید در مرحله اول کارگروه سازگاری با کم آبی به سازگاری با اقلیم تغییر نام دهد زیرا هنوز به عمق این اتفاق آگاه نشده ایم به همین دلیل در بین ۱۳۲کشور دنیا، در رده ۱۳۱ در زمینه مدیریت اکوسیستمهای آبی هستیم. 
کیخا تصریح کرد: مشکل کم آبی در تمام کشور وجود دارد و دلیل عمده آن نبود رویکردهای مدیریت توسعه محور و بی توجهی به مقوله آب به عنوان عامل اصلی و محدود کننده توسعه است. 
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بدون آب توسعه استانی همچون یزد میسر نیست، ادامه داد: نمی توان تنها با تکیه بر انتقال آب، به توسعه رسید بلکه باید برای اسکان جمعیت، ظرفیتی مشخص شود و بعد از آن برای سکونت، هزینه ای دریافت شود زیرا زمین فراوان اما آب برای زندگی به اندازه کافی نیست. 
وی توسعه بی ضابطه کشاورزی همراه با اشتباهات را عامل ایجاد مشکلات عنوان کرد و افزود: بسیاری معتقدند برق دار کردن چاه های کشاورزی مشکلات را زیادتر کرده و نمی توان با ابزارهای فنی مشکل کم آبی را کاهش داد بلکه باید از ابزارهای اقتصادی و مالی در این زمینه استفاده شود. 
این نماینده مجلس با تأکید بر افزایش بهره وری آب گفت: پس از تحقق این هدف باید به دنبال خلق ثروت با نگاه متفاوت به آب برویم که نمونه آن سرمایه گذاری در بخشهای میراث فرهنگی، گردشگری و منابع طبیعی در استان یزد است. 
کیخا مقابله به نگاه هایی که مسأله آب را پیچیده می کنند را خواستار شد و ادامه داد: باید در استانهایی همچون یزد به داشته های بخش های مختلف، توسعه صنایع کم آبخواه، مدیریت منابع موجود آبی و در مرحله بعد برای انتقال آب از مراکز مقرون به صرفه برنامه ریزی کرد. 
وی در خصوص شرایط استان یزد از نظر کاهش سالانه میزان بارندگی ها، تصریح کرد: آینده این استان ، نگران کننده است بنابراین ،باید رابطه تمامی فعالیتها با آب مشخص و سپس اجرا شود. 
کیخا با تشریح وضعیت شورای مدیریت آب فلات مرکزی هم گفت: باید همه اعضا، نگاه همه جانبه داشته باشند و در عین حال مشکلات را به صورت شفاف به مردم اعلام و آنها را در مدیریت مصرف آب، مشارکت دهند. 

https://zistonline.com/vdcbffbz.rhb9gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما