تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب : 79256
از ابتدای مهرماه تاکنون سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه سدهای خوزستان وارد شده است.
ورود بیش از سه میلیارد مترمکعب آب به سدهای خوزستان
به گزارش زیست آنلاین، مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: ورود بیش از سه میلیارد مترمکعب آب به سدهای خوزستاناز این میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره سازی شده است.
داریوش بهارلویی افزود: بیشترین میزان آورد آب در حوزه های آبی استان خوزستان به ترتیب مربوط به حوزه کارون با یک و دو دهم میلیارد متر مکعب، حوزه دز با ۷۸۰ میلیون مترمکعب، حوزه کرخه۶۴۲، حوزه زهره ۲۹۹ میلیون، مارون ۲۱۶ و حوزه جره ۳۵ میلیون متر مکعب آب بوده است.
وی ادامه داد: در روزهای ابتدایی آذرماه امسال ۹۴۰ میلیون متر مکعب(۵ روز اخیر) آب وارد دریاچه سدهای استان خوزستان شده که از این میزان ۸۹۰ میلیون متر مکعب ذخیره سازی شده است.
بهارلویی با بیان اینکه پارسال یکی از خشک ترین سالها در نیم قرن اخیر بوده است، تصریح کرد: میزان بارشهای امسال نسبت به پارسال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی بارشهای زمستان کمتر از میزان نرمال خواهد بود، افزود: بارشهای چشمگیر پاییزی به معنای اتمام خشکسالی نیست و لازم است صرفه جویی در مصرف آب در حوزه های شرب و کشاورزی جدی گرفته شود.
ظرفیت سدهای استان خوزستان ۲۲ میلیارد متر مکعب آب است.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایرانسد خوزستان

۱۰ سد مهم خوزستان ۲۷ درصد کمتر از پارسال آب دارندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سد کارون ۴ هم اکنون یک میلیارد و ۷۸۹ میلیون متر مکعب آب دارد و ۸۰ درصد این سد پر است که نسبت به زمان مشابه پارسال ۱۵ درصد کمتر آب دارد.

سد کارون ۳ نیز، هم اکنون یک میلیارد و ۲۶۵ میلیون متر مکعب آب دارد و ۴۷ درصد سد پر است و ۴۸ درصد کمتر از پارسال ذخیره آب دارد.

سد شهید عباسپور یک میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب آب دارد که ۴۴ درصد سد پراست و نسبت به زمان مشابه پارسال ۳۳ درصد کمتر آب دارد.

سد مسجد سلیمان نیز ۲۲۷ میلیون متر مکعب آب دارد و ۸۹ درصد سد پراست و ۳ درصد کمتر از پارسال آب دارد.
سد گتوند علیا هم در حال حاضر ۲ میلیارد و ۲۹۹ میلیون متر مکعب آب دارد و ۴۹ درصد سد پراست و ۵ درصد کمتر از زمان مشابه پارسال آب دارد.
سد کرخه نیز ۲ میلیارد و ۶۴۵ میلیون مترمکعب آب دارد و ۵۰ درصد سد پر است و نسبت به پارسال ۳۲ درصد کمتر آب دارد.
سد سیمره هم، در حال حاضر یک میلیارد و ۵۰۴ میلیون متر مکعب آب دارد یعنی ۵۳ درصد سد پر است و ۸ درصد کمتر از پارسال آب دارد.

سد دز نیز، هم اکنون یک میلیارد و ۳۱۸ میلیون متر مکعب آب دارد که شامل ۴۹ درصد ظرفیت سد است و نسبت به پارسال ۳۹ درصد کمتر آب دارد.

سد مارون نیز، درحال حاضر ۲۹۸ میلیون متر مکعب آب دارد و ۲۵ درصد این سد پراست و ۵۰ درصد کمتر از زمان مشابه پارسال ذخیره آب دارد و سد جره هم، ۸۷ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد یعنی ۳۴ درصد سد پراست و ۳۵ میلیون متر مکعب کمتر ذخیره آب دارد.

به این ترتیب در ابتدای سال آبی (مهر ۹۶) تاکنون ۵ میلیارد و ۸۱۵ میلیون متر مکعب آب وارد مخازن این ۱۰ سد شده است و ۷ میلیارد و ۱۴۷ میلیون متر مکعب آب نیز از آن خارج شده است.

در مجموع ۱۰ سد مهم خوزستان ۱۲ میلیارد و ۵۱۲ میلیون متر مکعب آب در مخازن خود جای دادند در حالیکه این رقم پارسال در زمان مشابه ۱۷ میلیارد و ۲۳۷ میلیون متر مکعب بوده است.

https://zistonline.com/vdciqray.t1a3w2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما