تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : 79166
وحید واسطه با بیان اینکه امسال سخت گیری ها برای تحویل آب سد شیرین دره به برنج کاران بیشتر می شود اظهار داشت: آب بر مبنای کشت برنج، تحویل نمی شود بلکه بر مبنای سایر محصولات انجام خواهد شد و بر این اساس برنج کاران با کاهش میزان آب روبه رو خواهند بود.
بهای آب برای کشت برنج در خراسان شمالی افزایش یافت
به گزارش زیست آنلاین، وحید واسطه، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، گفت: امسال به علت کاهش میزان ذخیره سازی آب در مخزن سدها، میزان تحویل آب سد شیرین دره به برنج کاران کاهش می یابد و بدون شک این تولیدکنندگان در این باره با مشکل رو به رو می شوند. 
واسطه درباره گلایه برنج کاران از بالا بودن تعرفه حق آبه سد شیرین دره گفت: تعرفه حقابه از این سد زیاد نیست، تعرفه آب در شبکه شیرین دره، بر اساس الگوی کشت تعریف شده است و آب بها بر مبنای الگوی کشت دریافت می شود اگر تعرفه بر اساس برنج تعیین و سه درصد بهای محصول برداشت شده، محاسبه شود وجه بیشتری دریافت می شود.

وی خاطرنشان کرد: مطابق مصوبه هیات وزیران، کشت برنج باید در خراسان شمالی محدود شود و از جهاد کشاورزی انتظار می رود در این باره نسبت به تحقق این مهم تلاش داشته باشد.

واسطه افزود: طبق الگوی کشت در حوزه شیرین دره کشاورزان مجاز هستند بخشی از زمین ها را زیر کشت برنج ببرند اما به دلیل سودآوری برنج، سطح بیشتری را زیر کشت این محصول می برند. 

بیشتر بخوانید: راه حل های مدیریت اقتصادی و مالی منابع آب

وی خاطرنشان کرد: در مجموع سهم کشاورزی از آب سدها کمتر می شود، البته وضعیت بارندگی ها در این باره تاثیر گذار است.

سطح کشت برنج در سال های گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بود.

خشکسالی و میزان کاهش تولید در تعرفه حقابه موثر استواسطه در بخش دیگر سخنان خود در باره تعرفه حق آبه کشاورزان گفت: بر اساس قانون، کشاورزان بابت برداشت آب از چاه و منابع زیر زمینی بهایی پرداخت نمی کنند اما در صورت اضافه برداشت و یا برداشت از چاه غیر مجاز، مشمول جریمه می شوند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: کشاورزان باید برداشت آب از منابع سطحی، یک درصد از بهای محصول کشت شده را بابت آب بها پرداخت می کنند که البته این رقم قابل محاسبه است و بر اساس میزان عملکرد محصول تعیین می شود.

وی گفت: میزان آب بها بر اساس قیمت تضمینی خرید محصول کشاورزی در همان سال محاسبه و دریافت می شود و خشکسالی و میزان کاهش تولید هم در آن موثر است

وی درباره تعیین حقابه برای برداشت آب از سدها اظهار داشت: بر اساس قانون در سد هایی که شبکه آبیاری در پایین دست اجرا شده، سه درصد از بهای محصول کشت شده به عنوان آب بها دریافت می شود و این رقم در سدهایی که شبکه آبیاری ایجاد نشده ۲ درصد است.

بهای آب برنج

 شدت شوری آب دشت صفی آبادواسطه درباره گلایه کشاورزان از ممنوع بودن برداشت آب منابع زیر زمینی در صفی آباد اسفراین گفت: دشت صفی آباد امسال به عنوان دشت ممنوعه بحرانی معرفی شده است.

وی تصریح کرد: عوامل بحران آب همچون شور شدن، ترک و نشست زمین در دشت اسفراین سال قبل مشاهده شد و امسال هم شور شدن آب در منابع زیر زمینی دشت صفی آباد تشدید شده است.

وی خاطرنشان کرد: دشت های ممنوعه بحرانی استان شامل دشت های شیروان، اسفراین، جاجرم و صفی آباد است.

واسطه تصریح کرد: کشاورزان درخواست دارند تا برای کشت های پاییزه، بیشتر از آنچه در پروانه ذکر شده، آب برداشت کنند که این امر به لحاظ قانون میسر نیست.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید مصرف آب را مدیریت کنند گفت: تمام چاه های کشاورزی استان به شمارشگر هوشمند مجهز هستند و آب مجاز هم بر اساس پروانه صادر شده، قابل برداشت است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کشاورزان درست مصرف نمی کنند و در کشت بهاره، میزان مجاز آب قابل برداشت، تمام می شود و سهمی برای کشت پاییزه نمی ماند.

واسطه اظهار داشت: حجم آب پروانه ها، کفاف دو کشت را نمی دهد بیشتر زمین ها دو کشته است.
وی گفت: کشاورزان باید به کشت محصول کم آب طلب سوق یابند و نباید همان محصولی که در دشت های آزاد کشت می شود در دشت های کم آب کاشته شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا نیمه های آبان ماه، حدود ۳۰ میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است افزود: بیشترین میزان بارندگی با ۱۰۰ میلی متر در ایستگاه آیرقایه راز و جرگلان و کمترین آن هم با ۶.۶ میلی متر در سنخواست گزارش شده است.

افزایش بهای آب برای برنج

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به افزایش ۲۰ میلی متری در میزان بارندگی در سال آبی جاری گفت: در مدت مشابه پارسال، ۱۰ میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است و در دراز مدت هم ۱۶.۴ میلی متر بارندگی در استان گزارش شده است که این رقم ۸۳ درصد افزایش دارد.

بیشتر بخوانید: اصلاح تعرفه‌ها در پایداری صنعت آب و برق بسیار کمک کننده خواهد بود

برداشت بی رویه از منابع آب در چند دهه اخیر هم در خراسان شمالی باعث کسری آب در آبخوان های زیرزمینی خراسان شمالی شده و به گفته مدیر عامل آب منطقه ای خراسان شمالی میزان این کسری یک میلیارد و ۸۱۹ میلیون متر مکعب است.

سیدابراهیم علوی با اشاره به اینکه دشت اسفراین ۱۶ متر کاهش سطح آب در دو دهه داشته است گفت: این دشت در مجموع با ۹۳۶ میلیون متر مکعب کسری مواجه است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی دارای ۳۴۴ هزار هکتار عرصه باغی و کشاورزی است.

https://zistonline.com/vdciqzay.t1a3q2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما